به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۳۵۱۸۴۴

آسیب شدید پایگاه هوایی روسیه در كریمه

آسیب شدید پایگاه هوایی روسیه در كریمه
گروه بین الملل:تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی ساکی در شبه‌جزیره کریمه حاکی از وارد شدن خسارات گسترده به پایگاه و آسیب به چندین هواپیمای جنگی در پی رشته انفجارهای اخیر است.
پایگاه ساکی در غرب شبه‌جزیره کریمه واقع شده که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را اشغال و به خاک خود منضم کرد. روز سه‌شنبه این هفته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که وقوع چند انفجار شدید در این پایگاه را نشان می‌داد.روسیه گفته است که انفجارهای ناشی از بی‌احتیاطی و سرایت آتش به انبار مهمات بوده واوکراین هم صراحتا مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته اما شواهد جدید احتمال یک حمله هدفمند را تقویت می‌کند.
تصاویری که موسسه آمریکایی پلانت لب  منتشر کرده یک محوطه وسیع را نشان می‌دهد که دچار آتش‌سوزی شده و حفره‌هایی نیز در زمین مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد ناشی از انفجار شدید باشد.
براساس این تصاویر، باندهای اصلی پایگاه سالم مانده اما ظاهرا حداقل هشت فروند هواپیما آسیب دیده یا منهدم شده است.بیشتر انفجارها در یک منطقه خاص از پایگاه متمرکز بوده که تعداد زیادی هواپیما در فضای باز در آن وجود داشت. این محوطه به انبارهای مهمات و تسلیحات نزدیک نیست.
تصاویر پلانت لب از پایگاه قبل و بعد از انفجار اولین اطلاعات مستقل حاکی از آسیب جدی به پایگاه است و تا پیش از این،  جزییاتی در مورد آثار انفجار در دست نبود هر چند هنوز هم مشخص نیست که این پایگاه چگونه و با چه چیزی آسیب دیده است.روسیه اصرار دارد که این حادثه در اثر انفجار مهمات در یک انبار به دلیل نادیده گرفته شدن مقررات مربوط به  ایمنی  رخ داده است.
اوکراین رسما مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است  و الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوكراین در اظهاراتی  گفت که ممکن است مقصر این واقعه «سربازان بی‌دقت روسی» باشند.
او گفت: «من فکر می‌کنم که نفرات ارتش روسیه در این پایگاه هوایی قانون بسیار ساده شناخته شده خود را نادیده گرفتند:  در مکان‌های غیرمجاز سیگار نکشید!» وی سپس افزود: «دلیلش همینه!»
نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده که حدود ۱۲ فروند هواپیمای جنگی روسیه در این حادثه منهدم شده است. اگرچه  روسیه آسیب رسیدن به هواپیمای نظامی را رد کرده اما  تصاویر جدید نشان می‌دهد که اظهارات مقامات روسی درست نیست.
 بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا نیز در این مورد اظهار داشته  که این واقعیت که دو انفجار جداگانه صورت گرفته و نه یک انفجار بیشتر حاکی از یک حمله نظامی است تا یک حادثه غیرعمد. وی در عین حال تاکید کرده که اوکراین حق حمله به اهداف نظامی روسیه در اوکراین را دارد.
والاس  گفت: «برای اوکراین کاملا مشروع است که در صورت لزوم از عملیات مرگبار   نه تنها برای باز پس گرفتن قلمرو اشغالی خود بلکه برای عقب راندن نیروی مهاجم استفاده کند».
در عین حال هرگونه حمله اوکراین به داخل کریمه به عنوان اقدامی در تشدید جنگ تلقی می‌شود.ماه گذشته دمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه تهدید کرد که اگر اوکراین کریمه را هدف قرار دهد، "برایش روز قیامت برپا خواهد شد».
کریمه در سطح بین المللی به عنوان بخشی از اوکراین شناخته می‌شود اما روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود منضم کرد و بسیاری از اوکراینی‌ها این اقدام را آغاز جنگ روسیه با خود می‌دانند.
پس از انفجارهای روز سه‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گزارش شبانه خود را به کریمه اختصاص داد و گفت که معتقد است اوکراین باید قبل از پایان جنگ، شبه جزیره را بازپس گیرد.روسیه در مارس ۲۰۱۴ با برگزاری یک همه‌پرسی درکریمه، که اکثریت ساکنان آن روس‌زبان هستند، کریمه را رسما بخشی از خاک خود اعلام کرد اما جامعه جهانی این اقدام را غیرقانونی دانسته است.
این همه‌پرسی با شتاب سازماندهی شد در حالیکه نیروهای روسی که به طور ناشناس وارد کریمه شده بودند چندین محل حساس و استراتژیک در اطراف شبه جزیره را در دست داشتند.
الحاق کریمه به روسیه پس از برکناری رییس جمهور تحت حمایت روسیه در اوکراین صورت گرفت. برکناری وی ناشی از ماه‌ها تظاهرات اعتراضی طرفداران نزدیکی اوکراین با اروپا به جای وابستگی به روسیه بود.در ۲۴ فوریه امسال - هشت سال پس از الحاق کریمه - روسیه تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد و از کریمه به عنوان سکوی پرشی برای انتقال نیروهای روسی به عمق خاک اوکراین استفاده کرد.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها