به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۵۱۸۸۷

چرا خوردن یک عدد موز در روز توصیه می شود؟

چرا خوردن یک عدد موز در روز توصیه می شود؟
گروه سلامت: طبق تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است خوردن یک عدد موز در روز می تواند خواص زیادی برای سلامت شما داشته باشد.ورزش و خواب متعادل عادت‌هایی عالی برای کم کردن خطر سکته هستند، اما نمی‌توان نقشه تغذیه را در این مورد نادیده گرفت. برطبق یک مطالعه، اگر موز و سایر غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید – و البته مصرف غذاهایی که پزشکانِ قلب تأکید می‌کنند از خوردنشان خودداری کنید، کاهش دهید – می‌توانید سلامت قلبتان را ارتقاء دهد.
 
محققان در دانشگاه آلاباما دریافتند که خوردن یک موز در روز می‌تواند در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی کمک‌کننده باشد. مطالعه آنها، که با هدفِ بررسی نقشِ پتاسیم معدنی بر جریان خون و سلامت عروق انجام شده است، بروی موش‌هایی انجام شد که رژیم غذایی معمولی و رژیم غذاییِ حاوی پتاسیمِ بالا مصرف کرده بودند.

روی‌هم‌رفته، موشی‌هایی که غذاهایی با پتاسیم پایین مصرف کرده بودند عروقِ سخت‌تری نسبت به همتایان خود داشتند. موش‌هایی که رژیم غذایی حاوی پتاسیم بالا دریافت کرده بودند تصلب بسیار کمتری در رگ‌ها داشتند و سفت شدنِ آئورت نیز در آن‌ها کمتر گزارش شد. راگاوندرا بالیگا، متخصص قلب در دانشگاه اوهایو، می‌گوید: «مطالعات و داده‌های پیشن نیز نقش رژیم غذایی غنی از پتاسیم را در کاهش فشار خون و سکته قلبی تأییده کرده بودند. یکی از تحلیل‌هایی که در سال ۲۰۱۱ در یکی از مجلات معتبر آمریکایی به چاپ رسید شامل داده‌هایی بود که از ۱۱ مطالعه و ۲۵۰۰۰۰ نفر گردآوری شده بود. این مطالعه نشان داد افزایش ۱۵۴۰ میلی‌گرم پتاسیم در روز می‌تواند به کاهشِ ۱۲ درصدی سکته بینجامد.»

اما تحقیقِ دانشگاهِ آلاباما نخستین تحقیقی است که تأثیر مواد معدنی را بروی سلامت عروق سنجیده است. برطبق گفته‌های میشل روترستین، متخصص پیشگیری از بیماری‌های قلبی از طریق تغذیه، مصرف مقادیر کافی از پتاسیم در رژیم غذایی روزانه به سلامت قلبی کمک می‌کند.وقتی پتاسیم کافی نباشد، کمبود آن به آریتمی قلبی منجر می‌شود و در نتیجه جریان خون به مغز، ماهیچه‌ها و سایر اعضای بدن دچار مشکل می‌شود. برطبق نتایج این مطالعه پتاسیم همچنین عملکرد قلب را از طریق تنظیم ضربان قلب، هضم هیدروکربن‌ها و ساختِ عضله بهبود می‌بخشد. ترکیب این موارد می‌تواند به سلامت رگ‌ها، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و قلبی کمک کند.

نتایج این پژوهش بسیار امیدوارکننده است، اما باید در میان مردم مختلف تکرار شود تا بتوان نتایج قطعی‌تری گرفت. البته خوردن غذاهای حاوی پتاسیم بالا به صورت روزمره ضرری ندارد، مگر آنکه افراد پرهیز غذایی داشته باشند. اما نمی‌توانیم بگوییم یک نوع غذا به طور مشخص می‌تواند از بیماری‌های قلبی پیشگیری کند. شما باید کل رژیم غذایی و تمام عوامل خطر را در نظر بگیرید.

خوردن غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند، مانند موز، سیب‌زمینی شیرین، لوبیا و برگ‌های سبز تیره، در بسیاری از مردم با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است. در آمریکا مصرف پایین پتاسیم یک نگرانی بهداشتی است. درحالیکه موز به خاطر مقدار بالای پتاسیم معروف است، غذاهای دیگر مانند کلم بروکلی، اسفناج، هویج، گل کلم و سایر سبزیجات نیز می‌توانند به جای موز استفاده شوند؛ بنابراین اگر از این میوه زردرنگ خوشتان نمی‌آید نگران نباشید، هنوز انتخاب‌های بی‌شماری پیش رویتان است.
برچسب ها: سلامتی بدن موز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها