به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۵۱۸۹۴
بنزین مسئله احساسی است که به سیاست متصل است

طرح جدید دولت برای یارانه بنزین چیست؟

طرح جدید دولت برای یارانه بنزین چیست؟
گروه اقتصادی:  طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفندماه و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده؛ ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم طرح‌ریزی شده و البته از همان ابتدا هم انتقاداتی به‌واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه آزمایشی منتخب آن (جزیره کیش) به‌همراه داشت.

سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری 4 مرداد، در خصوص سرنوشت این طرح گفت: «مکرراً عرض می‌کنم دستورکاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد.»خاندوزی اضافه کرد: «پنج ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و در زمان حاضر متوقف شده است. قرار است این طرح انجام‌شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد صورت پذیرد. هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است.»وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه این طرح و نتایج آن به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: «اگر هر تصمیمی هم گرفته شود، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم‌.»

ازاین‌رو، طرح بازتوزیع بنزین روی میز رئیس‌جمهوری است و بنا بر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستورکار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.نرسی قربان، کارشناس انرژی،  در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: همه گیج هستند و نمی‌دانند چه کاری می‌خواهند انجام دهند. افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحث امروز و دیروز نیست؛ بلکه در بیست سال گذشته مطرح بوده و همواره صحبت از این موضوع بوده که قیمت این حامل‌های انرژی هم‌پای تورم حرکت نمی‌کند.

بنزین مسئله احساسی است که به سیاست متصل است
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه یک لیتر بنزین 1500 تومان است و یک لیتر آب 6هزار تومان است؛ گفت: به‌طور کلی قیمت حامل‌های انرژی با تورم حرکت نکرده و همواره صحبت از این موضوع بوده که این شکاف قیمتی را کاهش دهند؛ اما بنزین مسئله‌ای احساسی است که به سیاست وصل می‌شود.وی در ادامه با اشاره به اینکه همواره صحبت از این بوده است که قیمت حامل‌های انرژی را چگونه می‌توان بدون آسیب به طبقه فقیر بالا برد؛ گفت: طبقه پولدار مسئله‌ای برای قیمت بنزین ندارند؛ اما برای قشر فقیر مردم ایران قیمت بنزین مسئله حیاتی است.

نرسی قربان در ادامه گفت: صحبت‌ها بر این اساس است که دولت یارانه‌ای را در برابر این افزایش قیمت بنزین در نظر بگیرد و این یارانه‌ها نیز به‌واسطه تخصیص کارت انرژی به دست مردم برسد. دو تا سه میلیون تومان پول در آن کارت انرژی است که مردم می‌توانند به‌واسطه آن هزینه آب، برق، گاز و یا سوخت خود را پرداخت کنند.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه افزود: این راه‌حلی بوده که در ده سال گذشته بر روی آن کار شده است و کارت‌های بنزین فعلی و کارت‌های ملی این قابلیت را دارند. با این وجود، گفته می‌شود که عدالت در این فرایند اجرایی نمی‌شود؛ زیرا فردی که پنج خودرو دارد پنج کارت بنزین می‌گیرد و بیشتر یارانه می‌گیرد و فردی که اصلاً خودرویی ندارد نیز اصلاً کارت یارانه نمی‌گیرد.وی در ادامه افزود: اگر این کارت انرژی به این شکل توزیع شود، هیچ پول نقدی به سیستم تزریق نخواهد شد و تمام نقدینگی‌ها به دولت باز خواهد گشت و در پرداخت قبوض آب، گاز و یا برق خرج خواهد شد و آن وقت می‌شود هزینه بنزین را بالا برد تا به قیمت‌های واقعی نزدیک شوند اما در شرایط فعلی هیچ برنامه‌ای را برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌توان پیاده کرد.

قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع بالا رفته است
نرسی قربان در ادامه با اشاره به اینکه قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع بالا رفته است؛ گفت: قیمت گاز برای صنایع پتروشیمی چندین برابر شده؛ اما برای مساجد و غیره تغییری نداشته است و به گمان بنده افزایش قیمت بنزین امسال اجرایی نخواهد شد.
مرجع : قرن نو

۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۴:۵۹
بنزین به قیمت جهانی الان باید در ایران بین 20 تا 35 هزار تومن باشه وگرنه قاچاق میشه بهتره دولت زودتر اقدام کنه (391899)
اعتماد السلطنه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۵:۵۶
آخه دوست عزیز یه چیزی برای خودت میگی شما. مگه میشه همچین چیزی آخه؟؟؟ بنزین حتی اگه لیتری ده هزار تومن هم بشه دیگه ماشینی بیرون نمیاد و مملکت میخوابه ، اونوقت شما صحبت از بنزین ۲۵ تا سی هزار تومانی میکنی؟؟؟؟ حالا چون دنیا اونطوری هست باید ایران هم به همون شکل باشه ؟؟؟ لطفا پس درآمد اون کشورها رو هم بهش اشاره کن. (391902)
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۵:۵۸
هرگونه افزایش نرخ بنزین باعث تورم وحشتناک خواهد شد. طی دو سال اخیر اینقدر تورم و افزایش نرخ داشتیم که کشور و مردم فلج شدند و دیگه هیچ گنجایشی برای افزایش نیست . ولله همین الان هم شرمنده زن و بچه هستیم و توی تامین یک زندگی خیلی ساده و عادی موندیم و دیگه تحمل نداریم. (391903)
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۵:۵۹
ای کاش دولت بیاد حکم اعدام همه مردم رو بده
بخدا بهتره چون دیگه توان چرخوندن این زندگی رو نداریم. واقعا موندیم و در عذاب و استرس و نگرانی هستیم هر شب و هر روز. مرگ خیلی بهتر از این زندگی هست که ما داریم (391904)
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۶:۰۱
آقای رییسی
چی شد اون وعده ها؟؟؟؟
کجا رفت اون شعارها؟؟؟
شنیدیم جدیدا گفتی به همه وعده هات عمل کردی
آقای رئیسی اینطوری که میگی از صد تا فحش برای ما مردم بدتره. ما که از اول میدونستیم شما اینکاره نیستی ، خدا رو شکر که به هوادارانت هم اثبات شد (391905)
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۶:۰۱
دیسلایک (391906)
یا حسین میرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۵:۵۳
درود

بعد از انتشار بیانیه تازه مهندس موسوی موجی از حملات به او توسط افراطیون و تندروها و رسانه هایشان مجددا آغاز شده است و سایتهای جریان .. را که نگاه می اندازی در سه روز گذشته پر است از خبرها و گزارش ها و اظهار نظرات منفی در مورد مهندس موسوی

از بهار نیوز که صدای مردم و رسانه ی مردم است خواهشمندیم پاسخ یاوه گویان را بدهد تا میرحسین تنها نماند. از سایر سایتها و رسانه های نزدیک به اصلاحات و حامی مهندس موسوی هم بخواهید که از میرحسین حمایت کنند (391901)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها