به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۳۵۱۸۹۵
امر به معروف و نهی از منکر فقط مربوط به حجاب نیست

فشار اقتصادی دارد مردم را از کوره به در می‌برد

فشار اقتصادی دارد مردم را از کوره به در می‌برد
گروه جامعه:محمد اشرفی اصفهانی، رئیس سابق هیأت بدوی تخلفات نهاد ریاست ‌جمهوری، گفت: فضای مجازی پر است از صحنه هایی که مأمور نیروی انتظامی دختر خانمی که حجابش را رعایت نکرده با زور به داخل ماشین می برد. کدام شرع اسلام اجازه می دهد این کار انجام شود؟! همه اینها خلاف شرع است و اثرات نامطلوب می گذارد و منجر می شود که خانواده این فرد جوان هم به طور کلی از دین فاصله بگیرند. باید روش را اصلاح کنید و روشی که خدا و پیامبر(ص) دستور داده را در پیش بگیرید؛ با تهدید، ارعاب و غضب نمی شود کسی را ارشاد کرد. فردی که امر به معروف و نهی از منکر می کند خودش باید صالح باشد.مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی را در ادامه می خوانید:
 
امام حسین(ع) یکی از اهداف قیام خود را احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرده اند. به نظر شما ارکان امر به معروف و مقصود امام حسین(ع) از امر به معروف و نهی از منکر چیست؟
امام حسین(ع) در جهت احیاء امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد. یعنی پایه و اساس قیام اباعبدالله الحسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود و فرمود من بر یزید خروج کردم نه به خاطر متاع دنیا، پست و مقام و ریاست و اینکه مردم را به جان هم بیاندازم، هدفم این است که جامعه را اصلاح کنم. یزیدی که کانون شرک و ظلم و بیدادگری است می خواهد خودش را به عنوان امیرالمؤمنین مطرح کند، من هرگز نمی توانم چنین روزی را تحمل کنم.من تمام مسائل انقلاب اسلامی را حضور داشته ام و واقعا دارم از این اوضاع و احوال رنج می برم. امام عظیم الشأن و شهدای بزرگواری که هر کدام امام منطقه خودشان بودند، مثل شهدای بزرگوار محراب آیت الله مدنی، آیت الله دستغیب، آیت الله صدوقی و پدر بزرگوار ما و مرحوم شهید بهشتی که به فرمایش امام ایشان خودش یک امت بود یا شهید مطهری، شهید مفتح و دیگرانی که در صحنه بودند و از دنیا رفتند و بعد هم شهدای دفاع مقدس، اهداف عالیه ای داشتند.
 
حجاب جزو ضروریات دین است
امر به معروف و نهی از منکر فقط مربوط به حجاب نیست
 مصادیق مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز ما چیست؟ کسی که امروز به عنوان منکر مورد رنجش شما شده و کسی به آن توجه نمی کند، چیست؟
متأسفانه دستگاه های اجرایی یا فرهنگی ما طوری عمل کرده اند که تا از امر به معروف و نهی از منکر صحبت می کنیم بلافاصله ذهن مردم را به بحث حجاب منتقل می کند. البته حجاب جزو ضروریات دین است و چندین آیه قرآن در باب حجاب داریم؛ اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر را به موضوع حجاب خلاصه کنیم، مسأله این نیست.ارزش های الهی، مقدسات اسلام و قرآن، نماز، روزه، خمس، حج و جهاد و مبارزه با رانت خواری، دروغگویی و اختلاس از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است؛ نه اینکه بند کنیم به خانمی که مثلا چهار تار موی او از مقنعه در آمده است.

زمانی که در دانشگاه تهران علمای بزرگ تحصن کرده بودند، چون امام قرار بود از پاریس به تهران وارد شود و راه ها را بسته بودند، تهران مملو از جمعیت و کل کشور ملتهب بود. در رأس تحصن کنندگان آیت الله منتظری، آیت الله طالقانی، شهید مطهری و شهید بهشتی بودند و من هم طلبه جوانی در رکاب پدر بودم که ایشان هم در مسجد دانشگاه تهران تحصن کرده بودند. 30 درصد از زنانی که در خیابان ها تظاهرات می کردند اصلا حجاب نداشتند اما دیدند لازمه استقبال از امام این است که باید حجاب داشته باشند و بعد از مدتی همه صحنه ها عوض شد و دختران بد حجاب به میل خودشان با حجاب به میدان آمدند و یکپارچه، همان زمانی که هنوز طاغوت حضور داشت و انقلاب پیروز نشده بود، همه زنان محجبه شدند. نشان داد که زنان جامعه ما عفت و پاکدامنی را دوست دارند.
 
 ما باید کاری کنیم که زنان با رغبت چادر خودشان را در آغوش بگیرند و از چادر استقبال کنند؛ نه اینکه به جبر آنها را وادار کنیم حتما باید با حجاب باشید. کجای اسلام این جبر را گفته است؟! نتیجه این جبر، عکس قضیه است. من اخیرا صحبتی از مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را در همین قضیه دیدم که مبادا یک امر به معروف نه تنها تأثیر نگذارد بلکه طرف مقابل را جری کند. یعنی خواه ناخواه معروف منکر می شود.باید کاری کنیم که پسرها با عفت و پاکدامنی چشمشان را از نامحرم نگه دارند و دختران ما با حفظ عفت و پاکدامنی خودشان آنچه مایه عزت برای جامعه اسلامی ما هست را درک کنند. ولی وقتی ما جوانان را مجبور کنیم، نتیجه عکس گرفته می شود. الآن دارم صحنه هایی را می بینم که یک عده جری می شوند و عده ای اگر معتقد به حجاب باشند و طور دیگری خودشان را نشان می دهند و لجاجت به خرج می دهند و می خواهند با این ماجرا به نظام ضربه بزنند.
 
فشار اقتصادی دارد مردم را از کوره به در می برد 
 مشکلات اقتصادی دامنگیر جامعه ما شده و فشار اقتصادی دارد مردم را از کوره به در می برد و واقعا مردم دارند صبر و شکیبایی خودشان را در حد انتحار نشان می دهند و حاضر نیستند خدای ناکرده لطماتی به انقلاب وارد شود. چون بالأخره این انقلاب دستاوردهای بالایی داشته و بزرگانی را در این راه تقدیم کرده و صدها هزار شهید داده ایم. باید خون های این عزیزان را حفظ کنیم نه اینکه خدای ناکرده کاری کنیم که جوانان ما زده شوند.
به نظر من مسأله امر به معروف و نهی از منکر خیلی مهم است. اولا باید شرایط را کاملا بررسی کنند و افرادی که می خواهند آمر به معروف باشند خودشان باید آدم صالحی باشند. فضای مجازی پر است از صحنه هایی که مأمور نیروی انتظامی دختر خانمی که حجابش را رعایت نکرده با زور به داخل ماشین می برد. کدام شرع اسلام اجازه می دهد این کار انجام شود؟!

همه اینها خلاف شرع است و اثرات نامطلوب می گذارد و منجر می شود که خانواده این فرد جوان هم به طور کلی از دین فاصله بگیرند. باید روش را اصلاح کنید و روشی که خدا و پیامبر(ص) دستور داده را در پیش بگیرید؛ با تهدید، ارعاب و غضب نمی شود کسی را ارشاد کرد. فردی که امر به معروف و نهی از منکر می کند خودش باید صالح باشد. ما در روایت داریم که حضرت علی(ع) خواستند زنی که منحرف رفته بود را دستور رجم بدهند و فرمودند هرکسی خودش را صالح می داند او را رجم کند.یعنی کسی که می خواهد کاری را به عنوان وظیفه الهی انجام بدهد باید خودش را صالح بداند و عالم، فرهیخته، متعهد، متدین و پاکدامن باشد. ما به نیروی انتظامی اهانت نمی کنیم ولی خواهش من این است که آقایان در این ماجرا تجدید نظر کنند. اولا امر به معروف و نهی از منکر فقط مربوط به حجاب نیست و حجاب بخش کوچکی از آن است. باید کسانی که به این مقوله وارد می شوند دوره آموزشی طی کنند.
 
گاهی در همین کلیپ ها می بینیم که بدحجاب ها و بی حجاب ها درگیر می شوند و چادر و روسری از سر هم می اندازند. اولا توصیه شما به مردم چیست و ثانیا به نظر شما دود این درگیری های مردم به چشم چه کسی خواهد رفت؟
جواب این خیلی روشن است. اولا طرز برخورد در نهی از منکر خیلی مهم است و عرض کردم که باید اینها دوره ببینند و خیلی حساب شده کار کنند و طوری باشد که اگر انسان بخواهد با منکری، اعم از حجاب و غیر حجاب، برخورد کند تماشاچیان هم جانبداری کند؛ نه اینکه عکس قضیه باشد. ما الآن داریم می بینیم صحنه هایی که گاهی اتفاق می افتد و متأسفانه داستان عکس اتفاق می افتد. یعنی مردم نظاره گر طرفدار خانمی می شوند که حجاب او زیر سؤال رفته است.
 
چرا این طور عمل کرده ایم که نه تنها موفقیتی نصیب ما نشد بلکه ما آنجا زیر سؤال رفتیم
 خود من در این صحنه ها محکوم شدم و مردم من را محکوم کردند و نه تنها از من دفاع نکردند بلکه از آن خانم بد حجاب دفاع کردند. نباید این طور باشد، این اشتباه در کار ما است. چرا این طور عمل کرده ایم که نه تنها موفقیتی نصیب ما نشد بلکه ما آنجا زیر سؤال رفتیم و مورد نفرت و بازجویی قرار گرفتیم که به تو چه ربطی دارد؟! باید طوری برخورد کنیم که آنها هم با ما همصدا شوند و وقتی طرف مقابل دید کارش اشتباه است، چادر هم می پوشد؛ ولی نتیجه این طور برخورد کردن ها عکس است.

باید در حفظ و نگهداری انقلاب مخصوصا برای نسل های سوم و چهارم که از ارزش های دینی بی خبر هستند و فضاهای مجازی هم پر از صحنه های زشت است، خیلی حساب شده کار و تلاش کنیم که اینها در دامن پدر و مادر و آموزش و پرورش حرکت کنند و صدا و سیما هم نقش حساب شده ای داشته باشد تا بتوانیم اثرات خوبش را در جامعه ببینیم؛ نه اینکه خدای ناکرده منجر به این شود که حس بدبینی نسبت به مسئولین جمهوری اسلامی پیش بیاید.
مرجع : جماران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۶:۳۷
تا کی می خواهید عوامفرببی کنید، مثلا که خبر ندارید! در ویترین خیابانها چه خبره ! مرگ معنوی کشور رخ داده! شاید بگید به فلان دلیل! اینطور نیست! ولی همه خوب می دونید چه خبره ؟!!! قصه خرس جاهل مهربانه!! (391909)
۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۶:۵۵
یا مثل کره شمالی، مردم، خمود و سست عنصر و بی تفاوت به آنچه در آن گرفتارند و یا مثل مردم سریلانکا، زیر بار ظلم نرفته و پاسخ کوبنده دارند. وای بر مردمی که دل مرده باشند (391917)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها