به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۳۵۱۸۹۶

قیمت نهایی مسکن دولتی مشخص نیست

قیمت نهایی مسکن دولتی مشخص نیست
گروه اقتصادی: آمارهای رسمی نشان می‌دهد تورم نقطه‌ به نقطه مصالح ساختمانی در سال 1400 برابر با 35.5 درصد بوده اما امسال این تورم حدود 8 درصد جهش داشته است.همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده در بهار 1401 شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران به عدد 1544.2 رسیده که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل یعنی 1222.5 معادل 26.3 درصد بیشتر شده است.

بر اساس گزارش اتاق تعاون ایران، عدد شامخ کل در تیرماه به میزان 46.7 بوده است که نسبت به ماه قبل از آن کاهش قابل توجه داشته و نشان‌دهنده این است که فعالیت در حوزه صنعت ساختمان در تیر ماه نسبت به خرداد ماه کمتر شده و کاهش داشته است.

قیمت ساخت مسکن  چقدر شد؟
افزایش هزینه مصالح ساختمانی در حالی اتفاق افتاده که دولت طرح ساخت بیش از دو میلیون واحد مسکونی را در قالب نهضت ملی  مسکن بر عهده دارد.فعالان حوزه ساخت و ساز معتقدند این پروژه به واسطه فشار قابل توجه بر حوزه تولید و رشد تقاضای مواد اولیه می‌تواند زمینه را برای افزایش قیمت بیشتر مصالح ساختمانی مهیا کند. ایرج رهبر ، نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران در پاسخ به این سئوال که هزینه ساخت و ساز مسکن در حال حاضر چقدر است؟ گفت: حداقل هزینه ساخت و ساز بیش از چهل درصد افزایش یافته و ولی در پروژه‌های انبوه ساز حمایتی هزینه ساخت هر متر مربع برابر با 7 تا 8 میلیون تومان است. نکته مهم اینجاست که هنوز قیمت نهایی واحدهایی که در قالب نهضت ملی مسکن قرار است ساخته شود، مشخص نیست.

قیمت نهایی مسکن دولتی مشخص نیست
این فعال صنفی درباره هزینه تمام شده مسکن در شرایط عادی گفت: در بخش خصوصی و واحدهای شخصی سازی به دلیل لوکس سازی و استفاده از نوع مصالح ساختمانی درجه یک هزینه بیشتری باید در نظر بگیرند .وی ادامه داد حداقل هزینه ساخت هر متر مربع مسکن بسیار ساده در بخش خصوصی برابر با متری 10 تا 12 میلیون تومان است.

وی پیش‌بینی کرد قیمت ساخت مسکن با توجه به رشد بهای مصالح ساختمانی در حال افزایش است و این امر می‌تواند به تشدید رکود در بازار مسکن منجر شود.در تیرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران، ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵.۸ و ۳۸.۸ درصد افزایش یافته است.

تعداد معاملات انجام شده در این ماه یعنی تیرماه ، حدود ۱۰.۳ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۵.۸ درصد کاهش و ۱۰۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: مسکن بازار مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها