به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۳۵۱۸۹۸

علائمی که خبر از مشکلات روده می‌دهند

علائمی که خبر از مشکلات روده می‌دهند
گروه علمی: با ایجاد تغییراتی ساده در سبک زندگی می‌توانیم از شر طیف گسترده‌ای از مشکلات سیستم هضم و دفع خلاص شویم.جالب است بدانید پزشکان و متخصصان، وضعیت سلامتی روده را مرتبط با سلامتِ عمومیِ تمام بدن می‌دانند و با این وجود بیشتر ما تا زمانی که به مشکلات گوارشی و هضم مانند تولید زیاد گاز، نفخ و یبوست دچار نشده‌ایم، توجهی به این بخش مهم از بدنمان نداریم.

چگونه می‌توان فهمید مشکلی وجود دارد؟
شاید مسئله اصلی این باشد که بدون مراجعه به متخصص چگونه متوجه شویم سیستم هضم و دفع بدن ما با مشکلاتی روبروست؟ متخصصان توضیح می‌دهند که نشانه‌هایی وجود دارد که در حقیقت به ما درباره به هم خوردن تعادل باکتری‌های موجود در روده هشدار می‌دهد:

• احساس هر گونه ناراحتی در ناحیه شکم
اگر دوست دارید سیستم هضم سالمی داشته باشید باید همواره مراقب نشانه‌های هشدار دهنده بدنتان باشید. برای نمونه باید به نشانه‌هایی چون تولید زیاد گاز و نفخ، آروغ زدن بیش از معمول، سوءهاضمه و به طور کلی هر نشانه‌ای مبنی بر تغییر عاداتِ معمولِ هضم بدنتان باشید.

• احساس مداوم خستگی و کوفتگی
محققان اعلام کردند که به طور کلی برای افرادی که به صورت مداوم احساس خستگی و بی حالی می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که تعادل باکتری‌های موجود در روده به هم خورده باشد و بنابراین برای رصدِ سلامتی روده فقط نباید به دردها و ناراحتی‌های ناحیه شکم حساس باشید.

• حساسیت‌ها و آلرژی‌هادقت کنید که اگر حساسیت غذایی شما از گذشته تا به حال تغییری نکرده جای نگرانی نیست اما اگر وضعیت برخی از حساسیت‌های غذایی و آلرژی‌ها رو به بدتر شدن می‌رود و یا متوجه بروز حساسیت کاملا جدیدی شده‌اید نباید به سادگی از کنار این نشانه عبور کنید. این حساسیت‌های جدید می‌تواند هم به صورت عکس‌العمل‌های آنافلاکسی بروز کند و هم ممکن است با نشانه‌هایی مانند ناراحتی‌های پوستی خود را نشان دهد.

سه راهِ موثر برای پیشرفت سلامتی روده
هرچند که تقریبا سیستم هضم و روده‌های هرکدام از ما وضعیت منحصربفرد و مختص خود را دارد اما بر اساس نظر متخصصان، همه ما باید برای پیشرفت وضعیتِ این بخش مهم از بدنمان راهی کم و بیش یکسان را برویم. براساس نظر متخصصان، همه ما می‌توانیم با تمرکز بر سه محورِ اساسی به سمتِ روده‌های سالم‌تر و سیستم هضم قدرتمندتری برویم. این سه محور که در ادامه همراه هم از جزئیات آن‌ها آگاه خواهیم شد عبارتند از : مواد غذایی، ورزش و سلامت روان.

محور اول: مواد غذایی
قطعا چندان برایتان عجیب نخواهد بود اگر اصلی‌ترین مسیر در راه رسیدن به سیستم هضم و دفع سالم از راه تغذیه درست عبور کند. متخصصان تغذیه در این محور، بر سه دسته از مواد غذایی تاکید فراوانی دارند که باهم آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

• فیبر
به گفته متخصصان برای داشتن روده سالم و خلاصی از دست درد و ناراحتی‌های سوءهاضمه، هرکدام از ما باید در روز دست‌کم 25 گرم فیبرمصرف کنیم. برای رسیدن به چنین هدفی، بیش از هرچیز قرار دادن مواد غذایی غنی از نظر فیبر در برنامه غذایی توصیه می‌شود. میوه‌هایی مانند آووکادو، خانواده بِری‌ها مانند تمشک و شاتوت و بلوبری و نارگیل حاوی فیبر فراوانی هستند و بامیه، کنگر فرنگی و نخود فرنگی هم همین وضعیت را دارند.

• پلی‌فِنولز
پلی‌فنول‌ها در حقیقت ترکیبی گیاهی هستند که به همراه فیبر می‌توانند جمعیت باکتری‌های مفید موجود در روده را افزایش دهند. اگر به دنبال موادی هستید که حاوی پلی‌فنول باشند باید سراغ موادی مانند حبوبات، انواع مغزها در آجیل، چای و قهوه، روغن زیتون، کاکائو و انواع ادویه‌ها بروید.

• نوشیدن آب
اگر اهل مطالعه مقاله‌های پزشکی باشید حتما اطلاع دارید که نوشیدن آبِ کافی تقریبا برای تمام بخش‌های بدن، ضروری و لازم است و سیستم هضم و روده‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.  نوشیدن آبِ کافی از راه‌های متفاوتی به هضم کمک می‌کند. برای نمونه با تولید بزاق بیشتر، اولین مرحله هضم را آسان می‌کند و در مراحل بعدی از خرد شدن مواد غذایی به تکه‌های کوچک‌تر گرفته تا ترشح هورمون‌های مفید توسط مغز برای بهبود هضم، همه و همه با نوشیدن آب کافی میسر می‌شود.متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید تمام مراحل هضم به خوبی انجام شود باید در روز دست‌کم 2 لیتر آب بنوشید و اگر از آن دسته از افرادی هستید که حتی می‌توانید اندکی بیش از 2 لیتر آب بنوشید هم حتما انجامش دهید.

ورزش
متخصصان عقیده دارند اساسا هرنوع حرکت ساده یا پیشرفته ورزشی باعث به کار افتادن و سرعت گرفتن فرآیند هضم می‌شود و قدم زدن، وزنه زدن یا دویدن و یا هر فعالیت ورزشی که شما می‌توانید انجامش دهید بدون شک به سلامت روده‌های شما کمک خواهد کرد.

علت‌ها و راه‌های درمان انواع درد شکم
هرچند که متخصصان از هر فعالیت ورزشی استقبال می‌کنند اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد فعالیت‌های ورزشی سبک‌تر نسبت به ورزش‌های حرفه‌ای و سنگین تاثیر بیشتری روی سرعت بخشیدن به فرآیند هضم دارند. بر اساس این بررسی‌ها فعالیت‌های ورزشی سنگین به دلیل وارد آوردن فشار و استرس به بدن ممکن است مانند فعالیت‌های ساده‌ای مانند قدم زدن یا چند تمرین ساده هوازی در این زمینه موثر نباشند.

در نهایت در زمینه تاثیر فعالیت ورزشی در زمینه سلامت روده باید گفت بهتر است سراغ حرکاتی بروید که بیش از بقیه در دسترستان است و می‌توانید بدون هزینه و تغییر در سبک زندگی، هر روز انجامشان دهید. برای نمونه یک متخصص به بیمارانش در راه داشتن روده و سیستم هضم سالم‌تر توصیه می‌کند سراغ حرکاتی ساده و در دسترس بروند مانند یک ایستگاه زودتر پیاده شدن از اتوبوس یا مترو و اندکی پیاده روی یا استفاده از پله به جای آسانسور و یا حتی حرکات ساده مانند وزنه زدن با جاروبرقی و … .

و در نهایت سلامت روان
تاثیر سلامت روان و استرس و اضطراب تقریبا روی تمام بخش‌های بدن ثابت شده است و حالا متخصصان می‌دانند به دلیل رابطه نزدیک و ارتباط بین روده و مغز، فشار روانی می‌تواند تاثیر مخرب فراوانی روی روند هضم بگذارد و یا به طور کلی فرآیند هضم در بدن را متوقف کند.

دقیقا به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند در برنامه روزانه زندگیتان حتما فعالیت‌هایی را قرار دهید که برای شما به کاهش فشار روانی و استرس منجر خواهد شد. این فعالیت‌ها بسته به شناخت شما از بدن و روانتان می‌تواند ورزش، مدیتیشن، فعالیت‌های مذهبی و یا حتی تمرین تنفس باشد.در نهایت براساس تحقیقات فراوان در آغوش گرفتن و محبت به افرادی که دوستشان دارید کاراییِ قابل توجهی در کاهش فشار روانی و اضطراب دارند و منجر به کاهش ترشح کورتیزول یا هورمون استرس می‌شوند. پس دست‌کم برای داشتن روده و سیستم هضم سالم‌تر، به هر طریقی که به ذهنتان می‌رسد در این شرایط سخت و اضطراب‌آور، فشار روانی‌تان را کم کنید.
برچسب ها: روده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها