به روز شده در ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ - ۲۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۳۵۱۹۰۱

بهترین خوراکی‌های آبرسان در روزهای خیلی گرم

بهترین خوراکی‌های آبرسان در روزهای خیلی گرم
گروه سلامت: در روزهای خیلی گرم به‌ دلیل افزایش تعریق، نیاز بدن به آب نیز افزایش پیدا می‌کند. گرچه نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه همیشگی حفظ رطوبت بدن است اما گنجاندن سبزیجات و میوه‌هایی که مقدار فراوان آب دارند مفید خواهد بود. در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به خوردن آنها در روزهای گرم سال تامین کننده مایعات بدن است. این خوراکی‌ها عبارتند از: 

گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی با بیش از ۹۵ درصد آب، یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تامین آب بدن است. همچنین مقدار کالری کم نیز باعث می‌شود تا به مقدار فراوان در رژیم غذایی روزانه گنجانده‌ شود.گوجه‌فرنگی یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدانی به‌خصوص لیکوپن و بتاکاروتن محسوب می‌شود و به‌خاطر ویتامینC بالا به جذب آهن و کلسیم دیگر خوراکی‌ها کمک می‌کند. مصرف گوجه‌فرنگی برای دفع راحت‌تر چربی‌ها مفید است و به‌خاطر پتاسیم فراوان در کاهش فشار خون نقش دارد. 

طالبی
طالبی نیز میوه‌ای پرآب و کم‌کالری است که تامین آب و تنظیم دمای درونی بدن را تنظیم می‌کند. این میوه حاوی مقدار فراوان بتاکاروتن به‌عنوان آنتی‌اکسیدان قوی است که از پوست در برابر آسیب پرتوهای خورشید محافظت می‌کند. بتاکاروتن همچنین تاثیر محافظ در برابر آرتریت التهابی نیز دارد. مصرف طالبی به دفع آب اضافی بدن کمک می‌کند و مانع از احتباس آب در اندام‌ها می‌شود. 

خیار
خیار نیز با حدود ۹۵ درصد آب جزء بهترین خوراکی‌های تابستانی است. البته علاوه بر آب، مقدار فراوانی مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، پتاسیم همچنین ویتامین‌های B،E،A دارد. خیار خوراکی ضداسترس و ضداضطراب طبیعی شناخته می‌شود و کالری بسیار کمی دارد.
کدو سبز

کدو سبز برای تامین آب بدن توصیه می‌شود که بهتر است به‌شکل خام همراه با سالاد و اسموتی یا بخارپز میل شود. فیبر بالای کدو سبز به تنظیم عملکرد گوارش نیز کمک می‌کند و از طرفی به‌ دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند بتاکاروتن و ویتامینC در مقابله با استرس اکسایشی و حفظ جوانی سلول‌ها موثر است. 

هندوانه
هندوانه یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در روزهای گرم تابستان است. این میوه علاوه بر کالری پایین، حاوی مقدار فراوان املاح به‌خصوص پتاسیم و ویتامین‌های C،A و B است و نیاز بدن به این ترکیبات ناشی از تعریق را جبران می‌کند. هندوانه حاوی ترکیباتی است که به اتساع عروق کمک می‌کند و در نتیجه نقش موثری در سلامت سیستم قلبی‌عروقی دارد. 

هلو
هلو علاوه بر تاثیر مثبتی که در تامین آب بدن دارد منبع غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه B، C وE همچنین کلسیم، منیزیوم، پتاسیم، مس و آهن است.