به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۵۱۹۲۰

هلیا ۴ توله یوز سالم به ایران هدیه داده است

هلیا ۴ توله یوز سالم به ایران هدیه داده است
گروه جامعه:تیم های مراقبت ۲۴ ساعته محیط بانی و انجمن های محیط زیستی برای حفاظت از باقی ماندگان یوز مانده تلف شده در جاده عباس آباد سمنان یکی از زیباترین تصاویر حیات وحش ایران را شب گذشته ثبت کردند.
 تنها چند شب پس از خبر تلخ تصادف مرگبار توله یک ساله یوز زیبای ماده آسیایی شناسایی نشده در محدوده جاده عباس آباد سمنان -مشهد در منطقه حفاظت شده و زیستگاه یوزهای آسیایی توران، تیم محیط بانان انجمن حمایت از یوزهای آسیایی با تصویری روبرو شدند که بی تردید یکی از هیجان انگیز ترین اخبار مربوط به حیات وحش ایران در سال‌های اخیر است.

درحالی که تیم های محیط زیستی در یک هفته گذشته تمام وقت در محدوده جاده عباس آباد کشیک می دهند تا تراژدی تلخ گذشته برای گله حالا دو قلاده ای باقی مانده از یوزهای ناشناسی که در جست و جوی یوز تلف شده از گله شان مدام حوالی منطقه تصادف پرسه می زنند، تکرار نشود، این جست و جوهای تمام وقت فارغ از اثربخشی در حفاظت از این گله داغدار ، به کشف خبری هیجان انگیز انجامیده است.

تصویر شکار شده شب گذشته گروه های محیط بان نشان از وجود گله ای ۵ قلاده ای و جدید دارد که یک تولد موفق را تقریبا همزمان با زایمان پرحاشیه و خبرساز ایران در اسارت، نشان می دهد. تصاویری که تطبیق ژنتیکی شان با تصاویر ثبت شده قبلی نشان می دهد ، هلیا یکی از معدود یوزهای ماده باقی مانده در طبیعت بکر دشت ملی توران حالا خود یک مادر بالغ شده و گله ای جدید را پس از زایمانی موفق در اطرافش دارد.

هلیا یوز ماده که حاصل زایمان هرب در سال ۱۳۹۸ است، حالا مادر بزرگترین سرمایه ثبت شده جمعیت یوزهای آسیایی ایران است. او به دور از اسارت و در دل طبیعت در زایمانی موفق صاحب ۴ توله شده که اگرچه هنوز جنسیت شان اعلام نشده اما حالا نوید بخش تداوم زنجیره حیات یوزهای آسیایی و نماد زیبای حیات وحش ایران است.

بر اساس تخمین های زده شده با توجه به اینکه گله فرزندان هلیا متفاوت از گله ای هستند که در روزهای گذشته محیط بانان در جست و جوو تلاش برای نجات شان بودند، پیش بینی شده در حال حاضر اقلا ۸ قلاده زایش یوز جدید در منطقه ملی توران وجود داشته باشد. خبری که هیجان انگیزترین خبر محیط زیستی کشور در هفته های اخیر محسوب می شود.

محیط زیست ایران در سال های گذشته با توجه به تهدید انقراض نسل یوزهای آسیایی پروژه بارداری تحت اسارت یوزها را در دستور کار قرار داد و بر این اساس با تلاش بسیار کنار هم قرار دادن فیروز و ایران در محدوده حفاظن شده توران، به بارداری ایران انجامید . این پروژه هیجان انگیز اما در نهایت بر اثر کم تجربگی تیم دامپزشکان فعال در پروژه به زایمان پیش از موعد ایران به روش سزارین و تولد سه نوزاد نارس انجامید. توله هایی که باز بر اثر اشتباه عجیب تیم نگهداری و عدم استفاده از دستکش در زمان انتقال و مراحل بدو تولد و لمس از سوی انسان ، از سوی ایران پس زده شدند و بی مادر چشم گشودند.

توالی اتفاقات تلخی که منجر به تلف شدن دو نوزاد از سه نوزاد ایران شد و حالا با تلاش های شبانه روزی انجام گرفته تنها یک پیروز از این جمع سه نفره باقی مانده. پیروز که در تهران زیر نظر پزشکان تحت درمان و کنترل ۲۴ ساعته است و تصاویر منتشره از این یوز زیبا نشان می دهد بدل به یک گربه سان دست آموز شده .اتفاقی که با انتقادات تند از سوی دامپزشکانی چون پیام محبی روبرو شده اما تیم نگهداری پیروز هم اعتقاد دارند چاره ای جز این برای نجات این توله باز مانده از ایران نداشتند.

خبر تلخ تر البته پس از این پروژه پر ریسک بارداری تحت اسارت ایران ترس های حاصل از سزارین یوز مادر بود. یوز ماده جوانی که یکی از معدود سرمایه های مولد یوز در حیات وحش ایران تخمین زده می شد.
اینکه او دیگر امکان باروری نداشته باشد و اینگونه زنجیره تولد یوزهای جدید در حیات وحش ایران قطع شود خبر تلخ برای مان انقراض کامل یوزها باشد.

اگرچه مسئولان محیط زیست ایران پس از معاینات انجام گرفته توسط دامپزشک اعزامی از کشور آفریقای جنوبی ادعا کرده اند ایران مشکلی برای بارداری های مجدد ندارد اما حالا تصاویر و اخبار کشف گله های جدید یوزها که در شمارش های پیشین لحاظ نشده بودند ، نوید از روزهای خوش در انتظار یوزهای آسیایی ساکن ایران می دهد.
توله یوزهایی که در صورت حفاظت می توانند نیاز به زایمان های پر ریسک تحت اسارت را برطرف کند. اگرچه همچنان تهدیدهای طبیعی و البته غیر طبیعی بر سر حفاظت از این سرمایه های ملی وجود دارد و مسیر های مواصلاتی که از دل منطقه توران می گذرند و ماشین هایی که با سرعت بالا در ترددند به کابوسی برای دوستداران محیط زیست بدل شده اند.

کارزار ایمن سازی جاده عباس آباد یکی از مهمترین خواسته های دوستداران محیط زیست ایران است. جاده ای که نصب چراغ های نور و فنس های کنار جاده ای هم به نجات سرمایه های حیات وحش کشور می انجامد و هم یکی از مسیرهای پر تردد کشور را برای رانندگان ایمن می سازد.خواسته ای که باید دید در اولویت های رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد یا این وزیر همچنان به جای امور جاری و حیاتی وزارتخانه اش ، انرژی خود را صرف توئیت های سیاسی خواهد کرد؟
برچسب ها: یوزپلنگ ایرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها