به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۵۱۹۳۱

با‌شکست مذاکرات مکانیسم ماشه فعال می‌شود

با‌شکست مذاکرات مکانیسم ماشه فعال می‌شود
گروه سیاسی:یک دیپلمات پیشین گفت: غرب به سمت استفاده از گزینه نظامی نخواهد رفت اما در صورت عدم موفقیت مذاکرات بازگشت کلیه تحریم‌ها علیه ایران محتمل است.
سیدجلال ساداتیان، در ارزیابی مذاکرات اخیر صورت گرفته در وین برای بررسی متن هماهنگ کننده برجام و در پاسخ به این سوال که پاسخ مثبت یا منفی احتمالی تهران به آنچه متن نهایی مذاکرات احیای برجام خوانده می‌شود، چه واکنشی را از سوی کشورهای غربی به همراه خواهد داشت، گفت: آنچه در هفته‌های اخیر رخ داده تلاش اتحادیه اروپا برای حل مشکل کشورهای این اتحادیه در بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین است؛ اروپایی‌ها در شرایط فعلی به سوی خاورمیانه آمده‌اند و بخشی از انرژی مورد نیاز آنها را عربستان تامین خواهد کرد اما گاز مورد نیازشان را باید از ایران تامین کنند و البته به این منظور قبلا هم خط لوله به سوی ترکیه رفته و امکان انتقال به سوی اروپا وجود دارد. قطر هم می‌تواند در این زمینه ایفای نقش کند اما این همه نیازهای اروپا را تامین نمی‌کند. آنها به نفت خام و بنزین که عمده آن را روسیه الان تامین می‌کند، نیاز دارند.
وی ادامه داد: بر این اساس به نظر می‌رسد که اتفاقات رخ داده یا در شرف رخ دادن به نفع اروپایی‌ها است چرا که در صورت توافق بخشی از تحریم فروش نفت و گاز ایران برداشته می‌شود به همین خاطر آنها در همین آخرین ابتکاری که مطرح شده به اینکه روسیه و چین اظهارنظر نکنند و اروپایی‌ها نیز کشور به کشور موضع نگیرند و نماینده اتحادیه اروپا میانجیگری کند، رسیده‌اند تا توافق حاصل شود. در این شرایط آمریکا هم همراه است و در اولین واکنش گفته شد که واشنگتن با طرح مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا هماهنگ کننده برجام موافق است.
این دیپلمات پیشین در خصوص احتمال عدم موافقت ایران با طرح اروپا گفت: در صورتی که ایران با این متن موافق نباشد باز هم موضوع درگیری نظامی و افزایش تنش در خاورمیانه مطرح می‌شود اما قطعا غرب به این سمت نخواهد رفت و وضعیت محتمل این است که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شده و پس از فعال شدن مکانیسم ماشه یا اسنپ بک کلیه تحریم‌های سازمان ملل مجددا علیه ایران اعمال شود.
ساداتیان در پاسخ به این سوال که آیا غرب در شرایطی که با بحران اوکراین و بحران تازه تایوان مواجه است حاضر می‌شود با بازگرداندن پرونده ایران به شورای امنیت بحران دیگری را شکل دهد، گفت: تهدید به درگیری نظامی قطعا مطرح خواهد شد اما غرب به دلیل مباحثی که مطرح شد به سمت استفاده از گزینه نظامی نخواهد رفت اما در صورت عدم موفقیت مذاکرات بازگشت کلیه تحریم‌ها علیه ایران محتمل است.
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها