به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۳۵۱۹۴۵

هشدار هواشناسی درباره تقویت سامانه مونسون

هشدار هواشناسی درباره  تقویت سامانه مونسون
گروه جامعه:سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به تقویت سامانه موسمی در برخی مناطق کشور از احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب ناگهانی، جاری شدن روان‌آب و شکستن درختان کهنسال خبر داد. بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در بخش‌هایی از سواحل غربی دریای خزر و ارتفاعات البرز غربی و زاگرس مرکزی افزایش ابر، بارش پراکنده همراه با وزش باد و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

از امروز تا سه‌شنبه هفته آینده در بخش‌هایی از نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرَفتی، رگبار، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی شده است.طی این مدت در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. طی ۵ روز آینده در نیمه شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با گردوخاک و در مناطق مستعد طوفان گردوخاک باعث کاهش دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود.بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی ۲ روز آینده در برخی ساعات به دلیل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در کشور عراق و انتقال آن به مرزهای غربی و جنوبی کشور پدیده گردوغبار و کاهش کیفیت هوا روی می‌دهد.

*توصیف سامانه اول: تقویت سامانه موسمی در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان و تداوم فعالیت سامانه بارشی
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد خیزش گردوخاک
منطقه اثر:
جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۲۱: شمال آذربایجان شرقی، شرق و جنوب شرق سیستان و بلوچستان.
شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۲: مناطق جنوبی و شرق سیستان و بلوچستان.
یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۳: جنوب شرق سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز.
توصیه: پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

*توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک
نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت
منطقه اثر:
جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۲۱: یزد، شرق سمنان، شرق اصفهان، نیمه شرقی خراسان رضوی، کرمان، فارس، بوشهر، غرب خوزستان، غرب ایلام، شرق هرمزگان.
شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۲: خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق خراسان رضوی، شرق سمنان، شرق کرمان، شمال فارس، ایلام و خوزستان.
یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۳: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی.
اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و احتمال آسیب به تاسیسأت حساس به گردوغبار.
توصیه: عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز ، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی، موکب‌های برگزاری مراسم مذهبی و پوشش گلخانه‌ها.

*توصیف سامانه اول: افزایش وزش باد و ارتفاع موج
زمان شروع: اوایل وقت جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
زمان پایان: شب شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج حداکثر ۱ متر
منطقه اثر: نواحی شرقی مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گلستان و مازندران
اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و تاسیسأت دریایی.توصیه: ممنوعیت در شنا، محدودیت در فعالیت های دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک، قایق های صیادی و تفریحی و سایر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، توسط کلیه فعالان دریایی

*توصیف سامانه دوم: وزش باد و افزایش ارتفاع موج
زمان شروع: ظهر جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
زمان پایان: بعدازظهر شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر و فراساحل سیستان و بلوچستان تا ۲.۵ متر
منطقه اثر: شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان
اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و تاسیسأت دریایی.توصیه: ممنوعیت شنا، محدودیت در فعالیت های دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و تفریحی و سایر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط فعالان دریایی.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها