به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۳۵۱۹۵۰
برنامه مشخصی برای ساخت مسکن وجود ندارد!

دولت مسکن بسازد نه جای خواب!

دولت مسکن بسازد نه جای خواب!
گروه اقتصادی:وعده سنگین برای ساخت مسکن در کشور در حالی داده شده است که با گذشت یک سال از عمر دولت هنوز شاهد نابسامانی در این بازار پر تقاضا هستیم. همچنین بی توجهی دولت قبل به ساخت مسکن در کشور تقاضا را برای این بازار به شدت بالا برده و قیمت ها را سرسام آور افزایش داده است. حال باید دید دولت بدون کمک از بخش خصوصی و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود تا چه حد می تواند وعده های خود را برای ساخت چهار میلیون مسکن  به تحقق برساند.شهریار شقاقی، کارشناس مسکن در این رابطه گفت: دولت برای تولید مسکن ضابطه تعیین می کند و ‌باید با همکاری با پیمانکاران و عقد قراردادهای گوناگون، زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز را تامین کند و از پیمانکاران بخواهد در چارچوب این ضوابط فعالیت کنند و به تولید مسکن در کشور سرعت ببخشند.

برنامه مشخصی برای ساخت مسکن وجود ندارد!
وی گفت: متاسفانه در حال حاضر برنامه‌ای برای ساخت وساز با پیمانکاران و انبوه سازان در کشور وجود ندارد و برای حل این مشکل باید نظارت و برنامه ریزی های دقیق در این حوزه صورت بگیرد و با پیگیری های دولت و قوه قضاییه ساخت و ساز به سمتی برود که دست سوداگران و دلالان از بازار مسکن کوتاه شود و به نحوی با متخلفان برخورد شود که پیمانکاران این اطمینان را داشته باشند که بر اساس یک قرارداد، زمان و بودجه مشخص، واحد های استاندارد و مهندسی شده را تحویل مردم دهند. دولت باید بستر های اقتصادی را سر و سامان بخشد و به تولید مسکن سرعت ببخشد. همچنین با نظارت و برنامه ریزی منسجم دست دلالان را از این بازار حیاتی کوتاه کند تا عرضه و تقاضای مسکن در کشور به تعادل برسد.

شقاقی بیان کرد: در سال های اخیر تخلفات گسترده در بحث نظارت،‌ کیفیت و قیمت گذاری در پروژه های مختلف ساخت مسکن باعث به وجود آمدن دلالی های گستره شده که حتی پروژه های دولتی مثل مسکن مهر نیز از این اقدامات سودجوبانه در امان نبوده اند و جای اینکه این واحد ها بصورت استاندارد برای اقشار کم درآمد ساخته شود، دلالان برای بدست آوردن سودهای هنگفت از کیفیت ساخت این خانه ها کاسته اند و با خرید تعداد زیادی از این واحدها، قیمت ها را بالا برده و شرایط را برای خانه دار کردن اقشار کم بضاعت سخت کرده اند.وی گفت: با این شرایط در حالی که شهرک‌های اطراف تهران تا پیش از این فاصله قیمتی بالایی را با تهران داشتند و بسیاری از افرادی که قادر به خرید خانه در تهران نبودند را در خود جای می‌دادند، ولی در حال حاضر با گرانی روز افزون قیمت مسکن، این شهرها به نقاطی گران‌ قیمت برای خرید تبدیل شده اند.

توجه به امکانات رفاهی برای ساخت مسکن
این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد: دولت جدید سیاست های مختلفی را برای ساماندهی بازار مسکن بکار گرفته است ولی باید در نظر بگیرد که مسکن را در زمین هایی بسازد که ظرفیت مناسبی برای رفاه مردم داشته باشد و مانند تجربه های قبلی، خانه های غیر استاندارد در مناطقی که از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نیستند، ساخته نشود. اکنون ما شاهد این موضوع هستیم که بیشتر شهرک های اطراف تهران که برای حل مشکل مسکن ساخته شده است، نه تنها باری از مشکلات برنداشته، بلکه افرادی که در این مناطق زندگی می کنند را با مشکلات رفاهی زیادی از قبیل کبود مدرسه و بیمارستان مجهز روبرو کرده و صرفا شبیه جای خوابی برای افراد است!

شقاقی افزود: مسلما دولت بدون برآورد دقیق امکانات و زیرساخت های موجود برای ساخت مسکن، نمی تواند کاری از پیش ببرد و عرضه و تقاضا را به تعادل برساند. اگر ظرفیت های کشور برای ساخت مسکن سنجیده نشود و متناسب با توان اقتصادی پیش نرود تمام سیاست های دولت برای ساماندهی این بازار حیاتی با شکست روبرو می شود.از این رو دولت محکوم به شناخت دقیق توانایی ها و ظرفیت های داخلی کشور برای تولید مسکن است.

وی در پایان گفت: کند شدن آهنگ رشد تورم مسکن در حال حاضر نمی تواند علتی بر ثبات بازار باشد زیرا این اتفاق می تواند دلالی مختلفی مثل کاهش جذابیت بازار مسکن برای سرمایه گذاری و کاهش قدرت خرید مردم باشد. اکنون که یکسال از عمر دولت می گذرد باید تمام وعده ها با برنامه ریزی و شناخت زیر ساخت های کشور داده شود تا هیچ طرحی شکست نخورد و امید مردم برای خانه دار شدن کمرنگ نشود.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: بازار مسکن مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها