به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۵۱۹۵۴

قیمت نجومی اسباب‌بازی کودکان

قیمت نجومی اسباب‌بازی کودکان
گروه اقتصادی:در این گزارش سعی داریم به هزینه های خرید اسباب بازی برای کودکان در ۱۴۰۱ بپردازیم.
کمی به گذشته می رویم. فکر می کنم دهه ۷۰ برای ایست مناسب باشد. تابستان که می شد کوچه ها پر از بچه های قد و نیم قد بود. شادی کودکان در آن زمان دوچرخه سواری در کوچه یا عمو چرخ و فلکی بود. البته بچه هایی هم لگو، قطار بزرگ یا عروسک های آوازه خوان داشتند. اما با تمام این ها بین اسباب بازی های بچه ها فرق آن چنانی نبود. دختر ها در کوچه خاله بازی می کردند و پسر ها دوچرخه یا فوتبال. نگرانی تمام پسر بچه های آن دهه مسیر توپشان بود که هنگام بازی به کدام سمت می رود. مبادا همسایه های عصبی محل توپ آن ها را پاره کنند. خوشحالی آن ها نیز این بود که حالا پولشان به خرید دو توپ می رسد تا با یکی از آن ها توپ خود را دولایه کنند تا دیر تر خراب شود.

امروزه با سبک زندگی های جدید و افزایش قیمت ها در بازار، دیگر زوج های جوان یا میلی به فرزندآوری ندارند یا تک فرزندی را انتخاب می کنند. در حال حاضر خرج و مخارج آنقدر بالا رفته که برخی از پس خرجی یک زندگی ساده نیز بر نمی آیند. در این بین هستند افرادی که با هزینه کم و مدیریت صحیح خرج و مخارج، زندگی خود را به خوبی می گذرانند. البته این که افراد چه اجناسی با چه سطح قیمتی را انتخاب می کنند در این گفته بسیارتاثیر گذار است. این موضوع برای بسیاری از افراد مشخص است که هزینه بچه ها از بزرگ تر ها بیشتر است. از لباس گرفته تا عروسک هایی که قیمت های بالایی دارند.

در ابتدا به سراغ بچه هایی می رویم که خانواده هایشان به دلیل تجملات تمام تلاششان را می کنند تا اسباب بازی هایی را تهیه کنند که تک باشد. در برخی موارد نیز خود بچه ها به اسباب بازی های ساده راضی نمی شوند. اسباب بازی های لاکچری و گران قیمتی که خریدنشان تنها مدت کوتاهی برای آن بچه ها لذت بخش است و پس از مدتی عادی می شود.

لگو؛ اسباب بازی لاکچری برای بچه ها
ساخت لگو برای بچه ها و حتی بزرگ تر ها لذت بسیار زیادی دارد. بعضی از بچه ها لگوهای مختلفی دارند. این اسباب بازی بیشتر مورد علاقه پسرها است.برای خرید لگو هزینه زیادی لازم است که از حدود ۳۰۰ هزار تومان شروع و تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می رسد.

قیمت این مدل اسباب بازی در خارج از کشور ۱۳۴۹ دلار است که با احتساب دلار ۲۸ هزار تومان به پول ایران ۳۷ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان خواهد شد. این حد از اختلاف قیمت بسیار عجیب است.

تجربه حس رانندگی برای کودکان چقدر هزینه دارد؟
چند سالی می شود که بازار خرید ماشین های شارژی برای بچه ها داغ شده است. بسیاری از ما در خیابان ها ماشین هایی را می بینیم که روی سقف خود ماشین شارژی را بار زدند تا در سفر تفریح کودکشان به راه باشد.
قیمت این ماشین های شارژی از ۱۰ میلیون تومان شروع می شود و تا ۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد که این مدل تا وزن ۵۰ کیلوگرم را تحمل می کند.

اسباب بازی های گران و جذاب خارجی
قیمت برخی از اسباب بازی های خارجی برای کودکان بسیار بالا است. برای مثال قیمت قطار ریلی یکی از برند های خارجی به ۳۰ میلیون تومان نیز می رسد. گاهی یک اسباب بازی کوچک و ساده از این برند خارجی بیش از ۲ میلیون تومان به فروش می رسد.این در حالی است که قیمت یکی از این اسباب بازی ها در خارج از کشور ۶۰ دلار است که با احتساب دلار ۲۸ هزار تومان به پول ایران ۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان خواهد شد. در کمال تعجب این محصول در ایران ارزان تر به فروش می رسد.

عروسک های نوزادی که میلیونی هستند!
بیشتر دختر بچه ها علاقه مند هستند تا در سن کودکی حس مادری را تجربه کنند به همین دلیل عروسک های بچه را دوست دارند. این عروسک ها هر چقدر امکانات بیشتری داشته باشند گران تر هستند. قیمت این عروسک ها از ۳۰۰ هزار تومان شروع و تا بالای ۵ میلیون تومان به فروش می رسد.اسباب بازی هایی که حس بزرگی به بچه ها می دهند و آن ها را به دنیای بزرگ تر ها می برند نیز برای بچه ها لذت بخش است. همه دختر بچه ها علاقمند به چیدمان خانه و کار در آشپزخانه هستند. برای خرید این سبک از اسباب بازی ها نیز هزینه های سنگینی می شود. بسیاری از خانواده ها برای هدیه تولد به سراغ این محصولات می روند. خرید آشپزخانه کودک از حدود ۳۰۰ هزار تومان شروع می شود و به ۹ میلیون تومان می رسد.همچنین برای خرید خانه های عروسک نیز باید از ۲۰۰ هزار تومان تا بالای ۶ میلیون تومان هزینه کرد.

تجربه خرید و فروشندگی برای کودکان
برای نسل جدید تجربه مشاغل مختلف نیز سبک تازه دارد. دیگر مانند گذشته بچه ها با چند وسیله ساده در خانه میوه فروشی یا خرید از سوپر مارکت را تجربه نمی کنند بلکه همان مغازه ها را در ابعاد کوچک تر دارند. برای خرید این سبک از اسباب بازی ها تا ۸ میلیون تومان نیز هزینه می کنند.

عروسک محبوب دختر بچه ها چند؟
عروسک باربی که دیگر جای خود دارد. چندین سال است که عروسک های باربی میان کودکان از محبوبیت خاصی برخوردارند. قیمت عروسک های باربی از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود و گاهی تا بیش از ۶ میلیون تومان به فروش می رسد.


کنسول بازی چند؟
خرید کنسول بازی نیز جای خود دارد. بچه های نسل جدید از سنی که دیگر بازی ها را می شناسند برایشان کنسول های بازی خریداری می شود. قیمت این محصول از ۷۰۰ هزار تومان شروع و تا ۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد. هر چند که کنسول های بازی ارزان دیگر از رده خارج شده اند و کارایی زیادی ندارند اما برخی از خانواده ها به دلیل قیمت مناسب آن ها را به صورت دسته دوم تهیه می کنند.


بچه هایی با تفریحات ساده
اما در همین نسل بچه هایی هستند که با اسباب بازی های ساده از بچگی خود لذت می برند. علت اصلی آن نیز موقعیت مالی خانواده های آن ها است.این بچه ها به جای آشپزخانه های لاکچری خاله بازی های ساده و رنگی دارند که بازی با آن ها بسیار حس قشنگی دارد. قیمت آن ها نیز حدود ۷۰ هزار تومان است.برای سرگرمی پسر بچه ها نیز ماشین بازی های گوناگون با قیمت های مناسب در بازار موجود است. قیمت آن ها از ۱۰۰ هزار تومان شروع می شود که با توجه به جنس و امکانات آن قیمت آن بالاتر می رود.

کلام آخر
با وجود هزینه های سنگینی که در شرایط فعلی برای خانواده ها وجود دارد. فرزندآوری و بر آورده کردن خواسته های آن بسیار مشکل است.در حالیکه بسیاری از مردم در مخارج ماهانه خود مانده اند، افرادی هستند که توانایی مالی خوبی دارند و برای سرگرمی کودک خود اسباب بازی هایی می خرند که به تنهایی ۳۰ میلیون تومان می ارزد. حتی در برخی موارد اسباب بازی هایی خریداری می شود که ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. هزینه ای که می تواند صرف خرید یک خودرو یا ودیعه خانه ای کوچک شود.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: اسباب بازی گرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها