به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۳۵۱۹۷۸

آیا فرودگر مریخی ناسا نشانه‌ای از حیات پیدا کرد؟

آیا فرودگر مریخی ناسا نشانه‌ای از حیات پیدا کرد؟
گروه علمی: شانس یافتن حیات مریخی در مجاورت فرودگر اینسایت ناسا ضعیف به نظر می‌رسد، چراکه نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ماموریت اینسایت نشانه بسیار ناچیز (تقریبا هیچ نشانه‌ای) از آب یا یخ آب را در عمق تقریبا ۱۰۰۰ فوتی (۳۰۰ متری) زیر فرودگر کشف نکرده است.به گزارش ایسنا، سطح‌نشین "اینسایت" در نوامبر ۲۰۱۸ به مریخ رسید و چند سال گذشته را صرف جمع‌آوری اطلاعات در مورد مریخ‌لرزه‌ها کرده است تا به ما در اندازه‌گیری عمق و ترکیب پوسته، گوشته و هسته این سیاره کمک کند. به گفته محققان، سطح زیرین اطراف منطقه فرود (یک مکان که مخصوصا به دلیل زمین مسطح و پتانسیل مریخ‌لرزه خوب آن انتخاب شده است) این فرودگر سست و متخلخل به نظر می‌رسد و دانه‌های یخ بسیار کمی در بین شکاف‌های پوسته وجود دارد.
 
"وشان رایت" (Vashan Wright)، نویسنده اصلی این مطالعه و ژئوفیزیکدان مؤسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو گفت: این یافته‌ها به معنای غیرممکن بودن وجود دانه‌های یخ یا گوله‌های کوچک یخ نیست، بلکه سؤال این است که چقدر احتمال دارد یخ در آن شکل وجود داشته باشد؟ یکی دیگر از نشانه‌های احتمالی آب، سنگ‌هایی است که در زیر منطقه فرود همانند سیمان سفت شده‌اند، اما اینسایت شواهدی از رسوبات سیمانی گسترده پیدا نکرده است.

اینسایت در  ناحیه "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) واقع شده است و از زمان فرودش در ۲۰۱۸ چند سال گذشته را صرف جمع‌آوری اطلاعات در مورد مریخ‌لرزه‌ها کرده است. ناحیه‌ای که اینسایت در آن حضور دارد، در تئوری، باید بتواند میزبان آب زیرسطحی باشد، زیرا شرایط در آنجا به اندازه کافی سرد است که آب یخ بزند. اما یافته جدید، فرضیات دانشمندان در مورد احتمال وجود یخ یا آب مایع در زیر سطح زیرزمینی نزدیک اینسایت که وظیفه آن کاوش در زیر سطح مریخ است را به چالش کشیده است.

در حالی که تصاویر از سطح مریخ نشان می‌دهد که ممکن است سنگ‌های رسوبی و جریان‌های گدازه‌ای در زیر اینسایت وجود داشته باشد، اما مدل‌های محققان در مورد تخلخل و محتوای مواد معدنی آنها به گونه دیگر است و در این مورد ابهاماتی دارند. اینسایت به پاسخ برخی از این ابهامات کمک می‌کند و داده‌های جدید آن نشان می‌دهد که مواد بدون سیمان تا حدی ناحیه زیر فرودگر را پر کرده است. این نشان می‌دهد که آب کمی در آنجا وجود دارد، اگرچه داده‌های بیشتری باید جمع آوری شود.

مشخص نیست که داده‌های اینسایت به طور کلی تا چه اندازه نشان‌دهنده شرایط زیرسطح مریخ است، اما اطلاعات بیشتر ممکن است از طریق ماموریت‌های آینده ارائه شود. ناسا در حال بررسی یک کاوشگر حیات مریخ است که می‌تواند ۶ فوت (۲ متر) زیر سطح مریخ را حفاری کند تا شرایط قابل سکونت احتمالی را جستجو کند. علاوه بر این، مأموریت نقشه‌بردار یخی مریخ (Mars Exploration Ice Mapper) نیز می‌تواند مخازن آب احتمالی را برای ماموریت‌های انسانی جستجو کند.
برچسب ها: مریخ ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها