به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۷:۲۴

کشف فسیل یک دایناسور زرهی در آرژانتین

گروه علمی: دیرینه‌شناسان از کشف یک دایناسور کوچک زرهی ناشناخته در جنوب آرژانتین خبر داده‌اند. به گفته محققان این موجود احتمالا در حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش در ناحیه پاتاگونیا حضور داشته است.به گزارش ایسنا، به گفته آنها این دایناسور دوره کرتاسه که"Jakapil kaniukura " نام دارد، به دلیل داشتن پوشش بدنی خاص و دارا بودن ردیف‌هایی از زره‌های شکل استخوان در امتداد گردن و پشت که تا دم آنها امتداد داشت، بسیار مقاوم بوده‌اند و این ساختار بدنی از آنها به خوبی محافظت می‌کرد.

طول این موجود تازه کشف شده حدود ۵ فوت (۱.۵ متر) و وزن آن تنها ۹ تا ۱۵ پوند (۴ تا ۷ کیلوگرم) بود و دقیقا شبیه به یک گربه معمولی خانگی بوده است. بقایای فسیل‌ آن در دهه گذشته در نزدیکی سدی در پاتاگونیا در منطقه دیرینه‌شناسی La Buitrera استان ریو نگرو حفر شده بود.دانشمندان گفتند: "jakapil" اولین دایناسور زرهی در نوع خود از دوره کرتاسه در آمریکای جنوبی است. این دایناسور از گروه زره‌پوشان است.

"سباستین آپستگویا"، دیرینه‌شناس این مطالعه و همکارانش در این بررسی یک اسکلت جزئی از "jakapil" را به همراه ۱۵ تکه دندان که شکل دندان‌های ایگوانا داشتند، پیدا کردند."jakapil" همانند شکل بدوی راسته زره‌پوشان است که خیلی زودتر می‌زیسته‌اند و این‌که قدمت آن به دوره کرتاسه بازمی‌گردد، باعث تعجب دیرینه‌شناسان شده است.یافته‌های این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شد.
برچسب ها: فسیل دایناسور‌