به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۳۵۱۹۹۶
مقتدی صدر: از تظاهرات ضدفساد ما حمایت کنید

تجمع دوباره هواداران صدر: عقب نخواهیم نشست

گروه بین‌الملل: مقتدی صدر امروز (جمعه) هواداران چارچوب هماهنگی شیعیان را به حمایت از تجمع و تظاهرات پیروان جریان خود که خواهان انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام و «مبارزه با فساد» هستند، دعوت کرد.
تجمع دوباره هواداران صدر: عقب نخواهیم نشست
مقتدی صدر این موضوع را در بیانیه ای همزمان با تظاهرات برنامه ریزی شده هواداران چارچوب هماهنگی در عصر امروز (جمعه) جلوی ورودی های منطقه سبز و دو استان بصره و نینوا مطرح کرد. رهبر جریان صدر در بیانیه خود آورد: «براساس درک من، ما و هواداران چارچوب هماهنگی، بر سر فساد و فراگیر شدن آن در کشور اختلاف نظر نداریم هرچند که با رهبرانش در مورد آن اختلاف نظر داشته باشیم. اردوگاه اصلاحات در تظاهرات خود به خاطر شما هواداران چارچوب هماهنگی هم تظاهرات می کند و جای تعجب دارد که شما از ما به خاطر نجات وطن که در دام اشغالگری و تروریسم و فساد گیر افتاده، حمایت نکنید». وی افزود: «بنابراین باید تظاهرات شما در حمایت از اصلاحات باشد نه در حمایت از اقتدار دولت و حکومت هایی که بی هیچ فایده ای یکی پشت سر دیگری روی کار آمدند».
صدر در ادامه این بیانیه آورد: «آیا مانند ما کرامت، آزادی، امنیت، لقمه، امنیت و صلاح خود را نمی خواهید؟ آیا معقول است که از امام حسین(ع) برای اصلاح و سرنگونی دولت (یزید) الهام نگیرید، بدون اینکه اعتبار آن را در نظر بگیرید؟! پس اگر نمی پذیرید، بدانید زمانی که شما تظاهرات کردید و به آنچه که (تقلب در انتخابات) نامیدید اعتراض کردید، علیرغم توانایی خود، تلاشی برای تظاهرات و تحصن همزمان با شما نداشتیم. پس اگر تصمیم گرفتید که همزمان با تظاهرات اصلاح، تظاهرات کنید، باید تظاهراتتان مسالمت آمیز باشد و در آن حافظ صلح داخلی باشید چون عراق از همه اسامی مهمتر است».
صدر در پایان این بیانیه نیز عنوان کرد: «همیشه دستانمان به سوی شما هواداران چارچوب هماهنگی دراز است تا با هم تلاش کنیم به پیروی از رویکرد امام حسین(ع) و مرجعمان صدر، آنچه تباه شده است را اصلاح کنیم اما اگر نپذیرفتید، ما به خاطر اطاعت از خداوند و عشق به سرور اصلاح و عشق به وطن، روند اصلاحات را به پیش می بریم».

تجمع دوباره هواداران صدر در بغداد: از این انقلاب پا پس نخواهیم گذاشت
دهها هزار نفر از حامیان مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، امروز جمعه،‌۲۱ مردادماه، در پی فراخوان او در نزدیکی مجلس در داخل «منطقه سبز» بغداد گرد هم آمدند و نماز جمعه را بر پا کردند.
مقتدی صدر روز ۱۹ مرداد هواداران خود را به یک قدرت‌‌نمایی دیگر در جریان نماز جمعه فراخواند تا قوه قضاییه وادار شود که با انحلال دوره کنونی مجلس و تعیین موعد جدید انتخابات در عراق موافقت کند. گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد حاکی است که هزاران تن از حامیان او روز جمعه گرد آمدند و خواسته این روحانی شیعی را به‌حق دانستند. طرفداران صدر از دو هفته پیش پیاپی تظاهرات کرده و از جمله با حضور در مجلس، آن را همزمان با ایام محرم، به «حسینیه» مبدل کردند. دور جدید اعتراضات مقتدی صدر و حامیانش از زمانی آغاز شد که احتمال نخست ‌وزیری محمد شیاع السودانی به گوش رسید. نام السودانی ده ماه پس از آخرین انتخابات در این کشور به عنوان نامزد احتمالی مقام نخست ‌وزیری مطرح شد. گروه‌هایی که با اقدامات مقتدی صدر و جریان موسوم به صدری مخالف هستند، معتقدند که وضعیت ایجاد شده «آشوب» است و باید پایان یابد. این گروه‌ها با عنوان ائتلاف «هماهنگی شیعیان عراق»، خود را مدافع ثبات و مخالف آشوب، توصیف می‌کنند. ائتلاف به رهبری مقتدی صدر در انتخابات سراسری اکتبر گذشته بیشترین کرسی‌های مجلس را به‌دست آورد ولی نتوانست اکثریت را کسب کند
در همین حال جناح رقیبان صدر نیز در چارچوب کمیته‌ای زیر عنوان «سازماندهی تظاهرات برای حمایت از مشروعیت و حفاظت از سازمان‌های دولتی»، حامیان را به تظاهرات عصر جمعه در کنار «منطقه سبز» فرا خوانده‌اند اما هواداران آقای صدر غیر از بغداد، برگزاری تظاهرات در روز جمعه در چند شهر دیگر را نیز تدارک دیدند. نظر به حرمت محرم و نزدیک شدن اربعین، شهر مذهبی نجف که مقتدی صدر خود در آن زندگی می‌کند، از این اقدامات در امان است. به دلیل نبود دولتی باثبات در عراق، تعیین تکلیف پست ریاست جمهوری نیز که از سوی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود، لنگ مانده است. مقتدی صدر، روحانی ۴۸ ساله، فرزند آیت‌الله‌ سید محمد صدر بود. پدر و شماری از روحانیون ارشد دیگر خاندان بانفوذ صدر به دستور صدام حسین در دهه ۹۰ میلادی ترور شدند. اکثر خاندان صدر از دست صدام به ایران گریخته و دهه‌ها در ایران زندگی کردند.
 
برچسب ها: مقتدی صدر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها