به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۵۲۰۴۷

در سویه جدید کرونا ریه هم درگیر می‌شود؟

در سویه جدید کرونا ریه هم درگیر می‌شود؟
گروه جامعه: عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، با اشاره به شرایط شیوع این بیماری در کشور، گفت: طبق اتفاقی که در سایر کشورها افتاد، شاهد بودیم که دو تا سه ماه طول می‌کشید تا این موج کاهش یابد و شاید ما هنوز در حال طی کردن روند افزایشی بیماری باشیم.دکتر سید احمد طباطبایی، با اشاره به افزایش آمار شهرهای قرمز کرونا در کشور، گفت: تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر هم افزایش یافته است و این درحالی است که در این ایام شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی جامعه بوده‌ایم. مسافرت‌ها و تجمعات افزایش یافته است آنهم در شرایطی که گاهی یک فرد مبتلا علی‌رغم ابتلا به بیماری، در مجالس شرکت می‌کرد و چندان هم نگران انتشار و سرایت بیماری خود به دیگران نبود؛ زیرا شاید از گوشه و کنار شنیده بودند که سویه جدید کرونا خیلی مرگ و میر زیادی ندارد، بنابراین بی‌احتیاطی‌ها افزایش یافت.
 
وی با تاکید بر اینکه هنوز پیش‌بینی برای زمان رسیدن به قله موج هفتم بیماری زود است، تصریح کرد: طبق اتفاقی که در سایر کشورها افتاد شاهد بودیم که دو تا سه ماه طول می‌کشید تا این موج کاهش یابد و شاید ما هنوز در حال طی کردن روند افزایشی بیماری باشیم.او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است کمیته علمی کرونا محدودیت جدیدی به ستاد ملی کرونا برای گذر از موج هفتم بیماری پیشنهاد دهد یا خیر؟، گفت: متاسفانه در موارد قبل هم که کمیته علمی پیشنهاداتی به ستاد ملی ارائه می‌کرد با رویه خاص ستاد مواجه می‌شد و باید این فاصله میان توصیه‌های ما و اجرائیات ستاد ملی را اصلاح کرد.

طباطبایی درباره عوارض ناشی از کووید۱۹، تصریح کرد: تقریبا هیچ عضوی نبوده است که تحت تاثیر ابتلا به کرونا آسیب ندیده باشد و در طول مدت پاندمی مشاهده شده که تقریبا تمام ارگان‌ها درگیر شده‌اند.وی با اشاره به اینکه ابتلا به سویه‌های جدید کرونا طیف گسترده‌ای از علائم را به دنبال دارد، گفت: گاهی به عنوان تک علامت هم ممکن است علائم ظاهر شوند.  شایع‌ترین علائم مشابه سرماخوردگی است و خوشبختانه برخلاف سایر سویه‌های کرونا، این سویه از بیماری ندرتا سبب درگیری ارگان‌هایی مانند ریه می‌شود. حتی ممکن است طول مدت علائم چند ساعت و یا نهایتا یک روز باشد زیرا ایمنی بدن افراد پس از ابتلا یا تزریق واکسن متفاوت است.

او تاکید کرد: درصد بیمارانی که مجموعه علائم را دارند نسبت به گذشته کمتر است؛ گرچه در کرونای جدید هم عوارضی مانند کاهش بویایی و چشایی هم وجود دارد و برخی از بیماران این علائم را گزارش می‌دهند. البته یکی از نقاط ضعف این است که بیمارانی که با شکایت از این علائم مراجعه می‌کنند از نظر نوع سویه مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و بیشتر اقدامات بالینی انجام می‌شود.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها