به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۳۵۲۰۶۶

متقاضیان نهضت ملی مسکن بخوانند

متقاضیان نهضت ملی مسکن بخوانند
گروه اقتصادی:طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن مردم است.تفاوت طرح نهضت ملی مسکن با مسکن مهر در این است که در این طرح زمین ۹۹ ساله باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد، در صورتی که در مسکن مهر این تعهد نبود. چه کسانی می‌توانند در نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند؟مبلغ اقساط ماهیانه طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. مبلغ اقساط نهضت ملی مسکن برای گروههای متوسط را بین دو میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده است.

محمود محمود زاده معاون وزیر راه شهرسازی در آئین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان اظهار کرد: ۴ میلیون مسکن نهضت ملی قرار است ساخته شود که از نظر اقتصادی به ۴ هزار میلیارد میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که اگر ۷۰ درصد این مبلغ مصالح ساختمانی باشد، به حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم.محمودزاده اضافه کرد: یکی از بحث‌ها، تولید مصالح ساختمانی است که باید بتوانیم مصالح مناسب و با کیفیتی را تأمین کنیم؛ بحث اشتغال این طرح نیز از دیگر موضوعات مهم است که بیش از ۸،۵ میلیون اشتغال ایجاد خواهد شد.معاون وزیر راه شهرسازی گفت: میزان تسهیلات نیز باید برای راه اندازه این مرکز در نظر گرفته شود که با تأمین منابع مالی می‌توانیم این طرح را به پایان برسانیم؛ بیش از ۲۵ تفاهم‌نامه برای انجام این پروژه به امضا رسیده است.

زمین مجانی به متقاضیان نهضت مسکن ملی داده می‌شود
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در نهضت ملی مسکن زمین متعلق به دولت و مجانی به مردم داده می‌شود.به گزارش ایلنا، وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن مهر کل زمین‌های که دولت داد یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد بود بقیه زمین هایی بود که متعلق به مردم بود اما در نهضت ملی مسکن ما همه زمین ها در واقع متعلق به دولت است و مجانی در اختیار مردم می‌گیرد.

رستم قاسمی روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت درباره مسکن مهر گفت: مسکن مهر حدود ١٢ سال طول کشید و هنوز بالاخره ٢٠٠ هزار از واحد‌های آن باقی مانده است اما از مهر ماه مرحله نیازمندی‌های ساخت مسکن آغاز شد و امروز یک و نیم میلیون واحد از مرحله پایه تا نازک کاری در دست اجرا داریم.وی ادامه داد: برنامه ما بر اساس دستور رییس جمهور این است که تا پایان شهریور ماه در واقع سهم زمین چهار میلیون مسکن نهضت ملی مسکن را تعیین تکلیف کنیم و کار بزرگی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن مهر کل زمین‌های که دولت داد یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد بود بقیه زمین هایی بود که متعلق به مردم بود اما در نهضت ملی مسکن ما همه زمین ها در واقع متعلق به دولت است و مجانی در اختیار مردم می‌گیرد.قاسمی گفت: قرار براین است تا پایان شهریور ماه امسال مساله زمین را در کشور حل کنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ‌ در دست اجراست.وی افزود: راهبرد ما این است در شهرهایی که زمین داریم زمین را ویلایی به مردم واگذار کنیم یعنی قطعه ۲۰۰ متری به مردم واگذار می‌کنیم وام می‌دهیم و خود می‌آیند و می‌سازند و ما با آنها قرار داد داریم تا ظرف یکسال و نیم مسکن ساخته شود و در غیر اینصورت با مشکل روبرو می‌شوند.

آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن
 رستم قاسمی، وزیر اره و شهرسازی بیان کرد: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بسیار مشکل است و سیر برنامه‌های طولانی است. متقاضیان باید ثبت‌نام کرده و پالایش انجام می‌شود.کار‌های زیر بنایی مانند تامین تسهیلات و تامین زمین در حال انجام است. کار‌های نرم افزاری انجام شده است. ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.برای سه میلیون واحد تامین زمین صورت گرفته و تامین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی‌مانده. تمامی اراضی تعیین تکلیف شده‌اند.

آخرین جزئیات از طرح نهضت ملی مسکن
مشرق نوشت: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۵.۶ میلیون نفر در ۷ فاز اعلام شده در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که بیش از ۹۰ درصد پالایش شده اند.محمودزاده معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین جزئیات طرح نهضت ملی مسکن به سوالات زیر پاسخ داد:

کار ساخت و ساز را برای چه تعداد انجام می دهید؟
بیش از ۵.۶ میلیون نفر در۷ فاز اعلام شده در طرح های حمایتی دولت ثبت نام کردند که بیش از ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان پالایش شدند و پالایش آنها نهایی شده و توسط ادارات کل اطلاع رسانی صورت گرفته است.
عمده ۱۰ درصدی که باقی مانده‌اند دو گروه هستند یعنی کسانی که از ۱۵ تیرماه ثبت نام کرده اند و افرادی که مشمول قانون حمایت از جمعیت می شوند.

هدف گذاری ما برای شهرک هایی که زیرساخت های مناسب دارند چیست؟
حدود ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است که حدود پنجاه هزار واحد در بافت فرسوده و مابقی پروژه های در حال ساخت است .حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی در حال ساخت است. ۳۳۳ هزار واحد هم خود مالک هستند. مجموعه اینها یک و نیم میلیون واحد را شامل می شود.از چهار میلیون واحدی که مورد تعهد است ۳.۲ میلیون مسکن شهری و مابقی روستایی است. از این میزان زمین یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی کاملا مشخص و تامین شده است .یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد اراضی است که برای الحاق به محدوده و یا شهرک در مراحل بررسی کاربری در استان ها است.مجموعه اینها ۲.۹ میلیون استرداد تامین واحد دارد. به صورت فرض بیش از ۹۰ درصد اراضی ۴ ساله تا به الان تامین شده است.

مهمترین مسئله در تولید مسکن چیست؟
گام اول تولید مسکن که بحث تامین زمین است با قدرت برداشته شده و می‌توان گفت که به طور عام مشکلی به اسم زمین نداریم.مگر در برخی از شهرها که طبیعتاً مانند استان کردستان و امثال آن دچار کمبود زمین هستیم که دستورالعمل های برای تامین زمین داده شده است.ظرفیت دو سال اول یعنی دو تا ۸۰۰ هزار واحد را که باید شروع می شد به صورت صد در صد تامین زمین انجام شده است.

یکی از سیاست‌ها این است که گاهی اوقات الحاق یا توسعه فیزیک شهرها نامناسب نیست، بحث ایجاد شهرک‌های جدید مطرح است با دستورالعملی که در شورای شهرسازی و معماری ایران تصویب شد ، بستر جدیدی در تسهیل و ایجاد شهرک های جدیدی ایجاد شده است.مطالعات اولیه بیش از ۴۰ شهرک تاکنون در سطح استان های مختلف انجام شده است. حدود هشت یا نه شهرک مصوبات نهایی شورای عالی را گرفته اندکه به عنوان فرصت های جدید توسعه شهری در طرح نهضت ملی مسکن محسوب می شوند.

کدام شهرها ظرفیت جدید و باقی مانده دارند؟
رئیس جمهور دستور دادند تا کل نیاز زمین برای ۴ میلیون واحد تا مردادماه تامین شود یعنی تمام استانداران به عنوان رئیس شورای عالی مسکن استان مکلف شدند تعدادی که اشاره شده که قریب به یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار واحد است علاوه بر یک میلیون و پانصد هزار واحدی که اشاره شد را تا انتهای مرداد ماه تعیین تکلیف کنند. اگر اینگونه شود طبیعتا ثبت نام جدید هم خواهیم داشت.

کیفیت در ساخت و ساز و نظارت ها چگونه است؟
وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است با استفاده از تجارب طرح های قبلی بتواند بلوغ بیشتری را در طرح‌های جدید ایجاد کند. اتفاقی که الان حادث شده این است که در حقیقت علاوه بر نظارت عادی که مهندسین سازمان نظام مهندسی به پروژه ها دارند ،یک لایه بالاتر به اسم مشاورینی که وزارت راه و شهرسازی برای کنترل نظارت دارد این کار را انجام دهند.برای اولین بار در صنعت ساختمان کشور تفاهمنامه کلی با یک شرکت بیمه منعقد شده تا تمام ساختمان هایی که تحویل مردم داده می شود ضمانت کیفیت داشته باشد یعنی برای ۱۰ سال اجزای مختلف ساختمان هر کدام برای مقاطعی که در نظر گرفته شده بیمه کیفیت می شود و متقاضی می تواند مطمئن شود که وقتی واحد اش را تحویل می‌گیرد کیفیت لازم را دارد.

چه برنامه ای برای واحدهای ویلایی در استان ها دارید؟
به تمام همکاران سطح کشور این موضوع ابلاغ شده است که در شهرهایی که زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند ، اولویت با واگذاری زمین به صورت گروهی و یا حتی در برخی از موارد به صورت فردی است و این اتفاق انجام شده است.در شهر طبس و یزد واحدهای ما در حال نازک کاری هستند. در خیلی از شهرهای کشور به صورت ویلایی واگذار شد. در هر شهری که زمین موجود باشد ما صرفاً زمین با حمایت های قانونی واگذار می‌کنیم.در چهار الی پنج استان همکاران ما نیاز ۴ سال را تامین کردند مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی. برخی از استان ها دچار مشکل زمین هستند مانند استان‌های شمالی و استان‌های غربی که معمولاً کوهستانی هستند.
آنها در شرایط فعلی بیشتر از نیاز و بیشتر از کسانی که تاکنون ثبت نام کردند زمین را تامین کرده‌ایم.در حال تلاش هستیم با دستوری که رئیس‌جمهور داده اند در مردادماه کل نیاز به ۴ میلیون تامین شود که دیگر دغدغه ای برای تامین زمین وجود نداشته باشد.

تا چه حد به اصول معماری ایرانی و اسلامی توجه می شود؟
در قانون جهش تولید مسکن با توجه به اهمیت توجه به اصول معماری ایرانی و اسلامی، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است تا کارگروهی با مراجع مربوطه تشکیل دهد.ما در هر شهر و در هر استانی باید بتوانیم مبتنی بر معماری بومی آن منطقه عمل کنیم نه اینکه از تهران الگوهای از پیش طراحی شده را ابلاغ کنیم.

در هر استان کارگروهی ابلاغ شده علاوه بر بررسی هایی که شهرداری انجام می دهند، کارگروهی متشکل از نهادهای دولتی، نهادهای دانشگاهی و صاحب‌نظران تشکیل شود تا تمام طرح های معماری و تفکیک های پروژه را کنترل و تصویب کنند.با توجه به اشراف محلی باید کار را انجام دهند. وزارت راه و شهرسازی صرفا نظارت می‌کند و این مسئولیت نهایتاً بر عهده شورای مسکن استان است ولی این اختیار در نزد تمام استان ها است و مبتنی بر معماری بومی طرح ها باید مصوب شوند و لذا هیچکدام توسط ستاد انجام نمی‌شود لذا این بستر وجود دارد و طبیعتاً یک رقابتی که هر استانی که بهتر عمل کند می‌تواند این کیفیت را بهتر انجام دهد.

اولین تحویلی های واحدهای طرح نهضت ملی مسکن چه زمانی است؟
تلاش ما این است که پایان شهریورماه بتوانیم بخشی از پروژه ها را تحویل دهیم.
پیش‌بینی اولیه حدود ۱۰۰ هزار واحد است که تلاش شده تا بتوانیم به عنوان اولین بخش از این پروژه را تحویل دهیم .

کدام استان ها بیشترین پیشرفت فیزیکی را داشتند؟
در آذربایجان غربی حتی برخی از مردم مستقر شده‌اند. در خراسان جنوبی ، یزد و در بخش هایی از سیستان و بلوچستان پیشرفت داشتیم.تا انتهای شهریور پیش بینی بر این است که حدود ۱۰۰ هزار واحد را تحویل دهیم، انشالله اگر نهادهای خدماتی بتوانند انشعابات را برساند کار را به جلو پیش خواهیم برد.

مبلغ تمام شده هر واحد چقدر است؟
آورده برای دهه های مختلف متفاوت است، طراحی صورت گرفته است تا برای دهک های اول تا سوم حدود ۸۰ درصد قیمت ساخت را از طریق تسهیلات پر کنیم .تحت پوششین کمیته امداد و بهزیستی شامل این دهک‌ها می شوند یعنی حدود ۸۰۰ هزار خانوار در این پروژه قرار می گیرند.

دهک‌های متوسط حداقل حدود ۵۵ درصد قیمت تمام شده را با تسهیلات انجام می‌دهیم و به لحاظ اهمیت این موضوع برای دولت، اخیراً با دستور رئیس جمهور ،معاون اول محترم کار گروهی را تشکیل دادند تا برای تامین مالی موضوعات بپردازیم تا فاصله بین توان مالی خانوار و قیمت تمام شده را پر کنیم .نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که قیمت تمام شده ساختمان به خیلی از موضوعات مرتبط است، آنچه که دولت کمک می کند زمین، سود تسهیلات و یارانه هایی است که در انشعابات و امثال آن متقبل می‌شود و قیمت بازار قیمت مخصوص خود است.
برچسب ها: مسکن ملی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها