کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توقف پرواز هواپیماهای ایرانی به مالزی

22 مرداد 1401 ساعت 11:45


گروه بین الملل:خدمات‌رسانی به هواپیماهای مسافربری شرکت‌های ایرانی در فرودگاه‌های مالزی از شامگاه ۲۱ مرداد متوقف ‌شد. یک مقام مسئول ایرانی می‌گوید این مسئله یکی از هزینه‌های تحریم‌هاست که به صنعت هوانوردی ایران تحمیل می‌شود.
شهر کوالالامپور، پایتخت مالزی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های پرواز مستقیم هواپیماهای مسافربری ایرانی در جنوب شرق آسیا بود که شرکت‌های ایران‌ایر و ماهان پیش از پاندمی کرونا هفته‌ای دو تا سه پرواز به آن داشتند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌گوید شامگاه جمعه، ۲۱ مرداد آخرین پرواز یک هواپیمای مسافربری ایرانی از مبدا تهران به کوالالامپور انجام ‌شد و پس از آن این کار متوقف خواهد شد.
مقصود اسعدی سامانی گفته از این پس مسافران باید از پروازهای ایرلاین‌های خارجی در این مسیر استفاده کنند.این مقام مسئول درباره علت توقف پروازها گفت: «مالزی دیگر به ایرلاین‌های ایرانی سوخت نمی‌دهد چراکه شرکت‌های سوخت‌رسانی در فرودگاه‌های مالزی با آمریکایی‌ها همکاری دارند و به این شرکت‌ها اعلام شده اگر به هواپیماهای ایرانی سوخت دهند، مشمول تحریم‌ها می‌شوند.»ظاهرا خودداری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی شامل تمام فرودگاه‌های مالزی می‌شود و ایرلاین‌های ایران نمی‌توانند پرواز مستقیم به کوالالامپور را با مقصد دیگری جایگزین کنند.
اسعدی سامانی می‌گوید به این ترتیب درآمد جابه جایی مسافر در این مسیر از  ایرلاین‌های ایرانی سلب می‌شود و یکی از پایگاه‌های مهم پرواز هواپیماهای ایران در جنوب شرق آسیا از دست می‌رود.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی این وضعیت را "نمونه‌ای از هزینه‌های تحریم‌ها" عنوان کرد که به گفته او به صنعت هوانوردی ایران تحمیل شده‌است.
در دوران پاندمی کرونا پرواز مستقیم شرکت‌های ایران‌ایر و ماهان بین تهران و کوالالامپور قطع شد و پس از فروکش کردن پاندمی دست‌کم یک پرواز در هفته در این مسیر انجام می‌شد که اکنون به دلیل تحریم‌ها همان هم متوقف شده است.در سال‌های گذشته سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری شرکت‌های ایران در اغلب فرودگاه‌های جهان با اختلال رو به‌رو می‌شد و این روند پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۱۳۹۷ که اعمال مجدد تحریم‌ها را در پی داشت تشدید شد.

 


کد مطلب: 352079

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352079/توقف-پرواز-هواپیماهای-ایرانی-مالزی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir