به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۳۵۲۱۰۵

زخم کهنه کم‌آبی در شهرکرد سر باز کرد

زخم کهنه کم‌آبی در شهرکرد سر باز کرد
گروه جامعه:کم‌آبی زخم کهنه‌ای است در چهارمحال و بختیاری که هر از چندگاهی به دلایل مختلف سر باز می‌کند و این استان را در تامین آب شرب سالم دچار بحران جدی می‌کند، قطعی آب چند روزه در شهرکرد و چند شهر دیگر این استان که منبع تامین آب آن‌ها چشمه کوهرنگ است، زنگ خطری جدی برای مدیریت صحیح بحران خواهد بود، چشمه آب کوهرنگ برای چندمین بار، دست مسئولان استانی را در تامین آب شرب بست و با قطعیت گفت دیگر نباید به این چشمه به‌عنوان یک منبع آب پایدار نگاه کرد.

به گزارش ایسنا، از دو سال گذشته موضوعاتی مانند یخ زدگی، کاهش دبی، کدورت آب در پی بارندگی و اکنون گل‌آلود شدن آب باعث خارج شدن چشمه کوهرنگ از مدار آبرسانی به چند شهر در چهارمحال و بختیاری ازجمله شهرکرد شده است و این مسئله بحث تامین آب را دچار چالش‌های جدی کرده است، به‌گونه‌ای که در هفته گذشته در شهر شهرکرد شاهد قطعی مکرر آب در بسیاری از مناطق و کاهش شدید فشار آب بودیم.

شاید برای بسیاری از مردم و مسئولان کلان در کشور غیرقابل باور باشد که استانی که سرچشمه سه رود بزرگ زاینده‌رود، دز و کارون است، امروز در بسیاری از شهرها و روستاهای آن، تانکرها برای تامین آب به صف شده‌اند و از چند روز گذشته با خارج شدن منبع تامین آب اصلی چند شهر و روستا، تامین آب شرب با بحران جدی روبرو شد.
قطعا آبرسانی سیار در شهری با جمعیت شهرکرد، پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و اگر این رویه ادامه‌دار باشد، قطعا شهروندان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد، باتوجه به افت شدید آبخوان‌های چهارمحال و بختیاری در پی خشکسالی‌های متعدد و برداشت‌های بی‌رویه نیز نمی‌توان به منابع آب زیرزمینی به‌عنوان یک منبع آب پایدار نگاه کرد و فشار بیش از اندازه به این منابع نتیجه‌ای جز خشک شدن همین منابع محدود نخواهد داشت.
 
شهرهای دارای تنش آبی در چهارمحال و بختیاری نیازمند یک منبع تامین آب پایدار و مطمئن هستند، همه واقف هستیم که شهرها و روستاهای مسیر بن به بروجن دارای بیش‌ترین مشکل در بحث تامین آب شرب هستند و قطعا بهره‌برداری از پروژه آبرسانی بن به بروجن یک راه حل قطعی برای حل مشکل آب شرب شهرها و روستاهای واقع در مسیر این پروژه است.

به گفته اتابک جعفری- مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دادستان مرکز استان چهارمحال و بختیاری اجازه حفر چاه جدید در مرکز استان را صادر نمی‌کند که این مسئله نشان از وضعیت وخیم منابع آب زیرزمینی استان است و دیگر نمی‌توانیم روی منابع آب زیرزمینی استان حساب کنیم.حال باید دید برنامه شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در شکل‌گیری بحران‌ در حوزه تامین آب چیست؟ چرا تاکنون و پس از ایجاد چندین باره مشکل برای چشمه آب کوهرنگ، این شرکت فکری برای تامین آب پایدار شهرکرد در مواقع بحرانی نکرده است؟

پروژه آبرسانی بن به بروجن برای تامین آب پایدار شهرکرد اجرا شود
عبدالعلی ارژنگ- فرماندار شهرکرد در خصوص وضعیت تامین آب شرب در شهرستان شهرکرد، اظهار کرد: در حال حاضر آب شرب مرکز استان از دو منبع تامین می‌شود، ۵۰ درصد آب موردنیاز از طریق آب زیرزمینی در حال تامین است که باتوجه به افت سطح آب‌های زیرزمینی این منابع پاسخگوی نیاز مرکز استان نیستند و همچنین چشمه کوهرنگ نیز منبع دوم تامین آب شهرکرد محسوب می‌شود که به لحاظ تهدیدات در فصول مختلف سال از جمله کاهش دبی، گل‌آلود شدن و ... نیز منبع آب پایدار برای مرکز استان نیست.

وی افزود: یکی از راهکارهای اصلی برای تامین آب شرب پایدار در شهرکرد، بحث اجرایی شدن پروژه آبرسانی بن به بروجن است، این مسئله نیز مورد تاکید مدیریت ارشد استان نیز بوده و یک مطالبه مردمی نیز محسوب می‌شود، امیدواریم که این پروژه هرچه سریعتر به مرحله اجرا برسد.

ارژنگ با تاکید بر اینکه باید در کنار اجرایی شدن پروژه آبرسانی بن به بروجن خطوط پدافندی کوهرنگ به سمت شهرکرد دیده شود، گفت: باید بتوانیم از چشمه دیمه یا حفر چاه در حریم آبشار شیخ علیخان کوهرنگ خطوط پدافندی ایجاد کنیم تا در شرایط خاص مجبور به استفاده از چاه‌های کشاورزی نشویم که ساز و کار سختی نیز دارد. کشاورزانی که در فصل آبیاری چاه‌های کشاورزی خود برای مصرف آب شرب در اختیار قرار دادند، ایثار کردند.
وی با بیان اینکه باید راهکارهایی برای رفع کدورت آب چشمه کوهرنگ دیده شود، توضیح داد: این مسئله مورد گلایه از مدیریت آبفا در چهارمحال و بختیاری است، باید پیش‌بینی لازم انجام می‌شد تا در صورت بالا رفتن کدورت آب چشمه دچار مشکل نشویم، باید محدودیت‌های اعتباری برای این مسئله از مسئولان وزارتخانه مرتبط پیگیری می‌شد تا شرمنده مردم نشویم.

ارژنگ در پایان در خصوص روند پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی بن به بروجن، گفت: بخشی از خطوط فرعی این پروژه اجرا شده است و در مرکز استان نگرانی بابت اجرای خطوط فرعی نداریم، اما باید آب وارد خطوط اصلی این پروژه بشود تا بتوانیم از آن استفاده کنیم، انتظار می‌رود آب منطقه‌ای اجرای این پروژه را تسریع کند.

منتظر هستیم که کدورت چشمه به‌طور کامل رفع شود
فردوس کریمی- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: عمده نیاز آبی شهر شهرکرد از طریق چشمه کوهرنگ و بخشی از نیز از طریق چاه‌های استان تامین می‌شود، در چند روز اخیر در پی بارش‌های سیل‌آسا، چشمه آب کوهرنگ دچار کدورت شد و به‌علت نبود تصفیه‌خانه در شهرکرد برای تامین آب شهرکرد دچار مشکل شدیم، زیرا آب به‌صورت خام وارد مدار مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: به‌علت گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ، شرکت آب و فاضلاب این چشمه را از سیستم خارج کرد تا کدورت رفع شود و برای حل کامل مشکل منتظر هستیم که کدورت چشمه به‌طور کامل رفع شود، تا زمان حل کامل مشکل تعدادی چاه کشاورزی برای تامین آب شرب مرکز استان وارد مدار شد.کریمی در پایان با اشاره به اینکه مجوزی برای حفر چاه جدید در مرکز چهارمحال و بختیاری صادر نمی‌شود، توضیح داد: تراز تمامی آبخوان‌های شهرستان شهرکرد منفی است، به‌علت برداشت بی‌رویه به این آبخوان‌ها زیان وارد شده و بنابراین اجازه حفر چاه داده نمی‌شود، زیرا منابع آب زیرزمینی متعلق به آیندگان نیز است.

تک منبعی بودن تامین آب شرب برای یک شهر کار خطرناکی است
فرهام کرکانی- مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه مشکل چشمه آب کوهرنگ در سطح ملی منعکس شده است، اظهار کرد: برای حل مشکل این چشمه چند پروژه در چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است، برای حل مشکل یخ‌زدگی چشمه در فصل زمستان دنبال راهکار هستیم تا مشکل در اسرع وقت حل شود.وی افزود: در حال اجرای یک پروژه برای رفع کدورت چشمه آب کوهرنگ هستیم که مراحل نهایی کار در حال انجام است تا چشمه سریعا وارد مدار شود.

کرکانی با بیان اینکه تک منبعی بودن تامین آب شرب برای یک شهر کار خطرناکی است، یادآور شد: باید منابع تامین آب در شهرکرد متعدد شود، برای مثال تعداد چاه‌های تامین آب افزایش پیدا کند تا بتوانیم منابع جایگزین را سریعا وارد مدار کنیم، امیدواریم با تزریق اعتبار در سال ۱۴۰۱ این مشکلات در زمان کوتاه حل شود.
مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: برای دستگاه تصفیه چشمه آب کوهرنگ اعتبار پیش‌بینی شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، این اعتبار از محل اعتبارات تنش آبی تامین خواهد شد.
برچسب ها: کم آبی شهر کرد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها