به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۳۵۲۱۴۴

سیگنال برجام به بازار خودرو

سیگنال برجام به بازار خودرو
گروه اقتصادی: در حالی که اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی بر این نکته استوار است که به زودی برجام احیا خواهد شد و توافق در این مرحله نهایی است، بازار خودرو با ایست خرید و فروش مواجه گردید و کمتر کسی در این بازار دست به خرید می‌زند. 

 ریزش عجیب تعداد خریداران و تقاضای خرید در بازار سبب شده است در اولین روز هفته بازار به بازاری بسیار راکد تبدیل شود و معامله‌‎گران نیز پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آتی بازار ایران به بازاری فروشنده تبدیل گردد .  یکی از فعالان بازار خودرو  در پاسخ به این سئوال که آیا بازار در شرایط فعلی امکان معامله و خرید و فروش را داراست یا خیر؟ گفت: از مدتها قبل اعلام شده بود که شهریور ماه فصل واردات خودرو خواهد بود. هر چند هنوز چیزی روشن نیست اما نکته اساسی و مهم این است که بسباری به استناد همین گمانه‌زنی، تقاضای خرید را به تعویق انداخته و خرید خود را به موقعیتی دیگر موکول کرده‌اند. 

 وی افزود: در حقیقت این دسته از افراد ترجیح می‌دهند نسبت به خرید خودرو پس از آغاز واردات اقدام کنند چرا که این باور وجود دارد که واردات خودرو، ریزش قیمت دسته‎ای از خودروهای وارداتی و مونتاژی را در پی خواهد داشت اما نکته مهم دیگر که روند فعالیت در بازار را دستخوش تغییر کرده اخباری است که در خصوص توافق قریب‎‌الوقوع برجام منتشر می‌شود.  

بسیاری از معامله‌گران معتقدند در صورت دستیابی به توافق، ریزش ارزش دلار به صورت مقطعی ممکن است اما انچه بیشتر خودرو را مستعد ریزش کرده است، قیمت بالا و غیرواقعی بازار تحت‌تاثیر چشم‌انداز تورمی پیش بوده است. به این ترتیب بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت احیای برجام، چشم‌‎انداز آتی نرخ تورم بهبود خواهد یافت و همین امر می‌تواند زمینه را برای ریزش قیمت خودرو مهیا کند. 

 کاهش قیمت خودرو تاثیر دیگری نیز بر بازار می‌گذارد. کاهش فاصله قیمت خودرو با بازار تقاضای بالقوه خودرو را کاهش می‌دهد و همین امر در ریزش بیشتر قیمت‌ها موثر خواهد بود. به این ترتیب بازار با دو اتفاق مهم روبروست و همین امر نشان از تغییرات جدی در بازار خودرو می‌دهد. هنوز خبری رسمی و نهایی از احیای برجام منتشر نشده است اما با این حال نه فقط در رسانه‌های داخلی که در رسانه‌های خارجی نیز اخبار دلالت بر احیای برجام دارد. امروز همزمان با توقف معاملات در بازار خودرو، بورس نیز با رشد هجده هزار واحدی روبرو بود. در بازار ارز نیز توقف معاملات بزرگ و افزایش تقاضا برای فروش نسبت به تقاضای خرید محسوس بود. 
مرجع : قرن نو
برچسب ها: بازار خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها