به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۳۵۲۱۵۵

حمله طالبان به تجمع اعتراضی زنان افغان

حمله طالبان به تجمع اعتراضی زنان افغان
گروه بین الملل: تجمع شماری از زنان معترض در کابل، پایتخت افغانستان، در نخستین سالگرد به قدرت رسیدن دوباره طالبان در این کشوربه شدت سرکوب شد.
بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، ده‌ها تن از زنان معترض افغان در یک تجمع اعتراضی با عنوان «نان، کار و آزادی» در کابل گرد هم آمدند، اما این تجمع با دخالت خشونت‌آمیز نیروهای طالبان روبه‌رو شد.
در این ویدئوها زنان در حال حمل پلاکارد و سر دادن شعارهای اعتراضی چون «می‌‌مانیم، می‌سازیم» مشاهده می‌شوند.در ویدئوهای دیگری صدای شلیک پی‌در‌پی گلوله به‌ گوش می‌رسد.
در همین حال خبرگزاری «زنان افغانستان» به نقل از دو تن از زنان معترض گفت که نیروهای طالبان معترضان را در یک چایخانه زندانی کردند و پس از گرفتن پلاکاردهایشان آنها را از محل تظاهرات دور کردند.
پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان در مردادماه ۱۴۰۰ فشارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فزاینده‌ای بر شهروندان این کشور وارد شد، اما شرایط برای زنان این کشور به مراتب سخت‌تر‌ و پیچیده‌تر شد.تعیین پوشش و نحوه حضور زنان در اماکن عمومی، منع تحصیل دختران و افزایش محدودیت‌ها در اشتغال و ممنوع بودن پخش برنامه‌های تلویزیونی که زنان در آن شرکت دارند، تنها بخشی از قوانین محدودکننده اعلام شده از سوی طالبان بود.
در پی اعلام این محدودیت‌ها زنان افغان در یک سال گذشته بارها برای اعتراض به خیابان آمدند و تمامی این اعتراض‌های مدنی با دخالت نیروهای طالبان به خشونت کشیده شد و موجی از بازداشت‌ها و اعتراف‌های اجباری تلویزیونی را در پی داشت.در یک سال گذشته کنشگران مدنی و نهادهای حقوق بشر بارها درباره وضعیت اسفبار زنان و کودکان در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان هشدار داده‌اند.
از جمله گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی درباره «آینده تاریک زنان افغان» و «سرکوب سیستماتیک زنان و دختران» هشدار داده و خواستار اقدام جدی برای پایان دادن به وضعیت فعلی حقوق بشری در افغانستان به‌ویژه در مورد زنان و دختران شدند.
در همین حال سمیرا حمیدی، سرپرست بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل، نیز  وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را به‌ویژه برای زنان و دختران «نگران‌کننده» توصیف کرد و گفت که طالبان در یک سال گذشته نه تنها به وعده‌های خود عمل نکرده، بلکه فشار و نقض حقوق بشر را افزایش داده است.
جامعه جهانی پیشتر از جمله شرایط تعامل با طالبان را رعایت حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، قطع رابطه با تروریسم بین‌المللی و ایجاد حکومت تمام‌شمول عنوان کرده بود.
با وجود پذیرش این شروط از سوی سران طالبان، اما هیچ یک از این شرایط تاکنون تحقق نیافته و به همین دلیل حاکمیت این گروه در افغانستان نیز از سوی هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به‌ رسمیت شناخته نشده است.



 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها