به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۳۵۲۱۵۷

یک موفقیت سیاسی مهم برای دولت بایدن

یک موفقیت سیاسی مهم برای دولت بایدن
گروه بین الملل: مجلس نمایندگان آمریکا، لایحه ۴۳۰ میلیارد دلاری را که مهم‌ترین بندهای آن در ارتباط با مبارزه با تغییرات اقلیمی است، تصویب کرد.
این لایحه که پنج روز پیشتر در مجلس سنای آمریکا تصویب شده بود، یک موفقیت سیاسی مهم برای دولت جو بایدن و حزب دموکرات، کمتر از سه ماه مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، محسوب می‌شود.در حالی که ۲۲۰ عضو دموکرات در مجلس نمایندگان به این لایحه رای موافق و ۲۰۷ جمهوری‌خواه رای منفی دادند، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس، در میان کف‌زدن‌های موافقان، این روز را برای مردم آمریکا یک روز «باشکوه» نامید.
به گفته پلوسی، آمریکاییان به‌زودی اثرات آن را در زندگی خود احساس خواهند کرد، مراقبت‌های بهداشتی افزایش و هزینه قبض‌ها و بهای داروها کاهش خواهد یافت.ارزیابی شده که  بایدن بسیار زود این قانون را توشیح و برای اجرا ابلاغ کند.دولت جو بایدن تنظیم این لایحه را با عنوان رسمی «قانون کاهش تورم» از نخستین هفته‌های کار خود آغاز کرده و پس از کش و قوس‌های زیاد در رهگذر مذاکرات با قانون‌گذاران دموکرات، آن را برای رای‌گیری به مجالس سنا و نمایندگان فرستاد.
حدود ۳۷۰ میلیارد دلار از بودجه این لایحه در راه مبارزه با تغییرات آب و هوایی، از جمله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با هدف جلوگیری از افزایش نگران‌کننده دمای هوا و همچنین تقویت و گسترش منابع انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر هزینه خواهد شد.لایحه تاکید دارد که انتشار گازهای گلخانه‌ای تا هشت سال دیگر (تا سال ۲۰۳۰) به میزان ۴۰ درصد کاهش یابد.
این لایحه شرکت‌های عظیمی را که سود خالص درآمد آن‌ها بالای یک میلیارد دلار در سال است، ملزم به پرداخت مالیات بیشتری خواهد کرد اما مالیات مردم عادی را کاهش خواهد داد.
لایحه همچنین مردم را به استفاده از خودروهای برقی و نصب صفحات خورشیدی بر بام منازل تشویق می‌کند و در برابر، مالیات و کمک‌های چند هزار دلاری به آنان ارائه خواهد کرد.
دموکرات‌ها می‌گویند که کاهش هزینه مراقبت‌های بهداشت و درمان، از جمله هزینه دارو، برای بخش بزرگی از مردم کم‌درآمد آمریکا که بیمه بهداشتی ندارند، یک کمک جدی محسوب می‌شود. با این حال، سناتور برنی سندرز و شماری از نمایندگان «مترقی» در مجلس نمایندگان این لایحه را ناکافی دانستند.جمهوری‌خواهان در طول مباحثات، در هر دو مجلس کنگره و در فضای رسانه‌ها، لایحه را کم‌اهمیت دانسته و آن را «هدر دادن» منابع مالی کشور و دست انداختن گستاخانه دولت بایدن به بیت‌المال نامیده بودند.
دانشمندان برجسته جهانی در امور اقلیمی در روزهای گذشته با استقبال از این گام آمریکا خواهان آن شدند که سایر کشورهای جهان از آمریکا پیروی کنند، به‌ویژه اتحادیه اروپا که هنوز در تعیین ردیف بودجه برای طرح بلندپروازانه خود در کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناکام مانده است.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها