کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هادی مطر؛ ضارب سلمان رشدی کیست؟

22 مرداد 1401 ساعت 17:19

گروه بین‌الملل: مرد ۲۵ ساله‌ای که روز جمعه در نیویورک به سلمان رشدی، نویسنده مشهور بریتانیایی-هندی حمله کرد از هواداران حزب‌الله لبنان بوده است و رهبران پیشین و کنونی جمهوری اسلامی را ستایش می‌کرد.


به نوشته ایندیپندنت، در یورش ماموران اف‌بی‌ای به به محل سکونت هادی مطر که گفته می‌شود تبار لبنانی هم دارد گواهینامه رانندگی صادره در ایالت نیوجرسی آمریکا، یعنی محل سکونتش کشف شد. او در این گواهینامه رانندگی به جای نام واقعی‌اش یعنی هادی مطر، از نام جعلی «حسن مغنیه» استفاده کرده‌ است. شاید نشانه‌ای آشکار از علاقه او به «عماد مغنیه» فرمانده پیشین بخش نظامی حزب‌الله لبنان که در سال ۲۰۰۸ در دمشق ترور شد. عماد مغنیه، مؤسس سازمان جهاد اسلامی لبنان پس از حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ بود. نخستین عملیات مغنیه و اعضای سازمانش در آبان سال ۱۳۶۲ انجام شد. در این عملیات مقر تفنگداران دریایی آمریکا و نیروهای حافظ صلح فرانسه در بیروت منفجر شد و ۳۵۰ نفر کشته شدند. عماد مغنیه و سازمان جهاد اسلامی لبنان همچنین مسئول ده‌ها عملیات ربودن شهروندان غربی در لبنان، هواپیماربایی خطوط هوایی آمریکا در بیروت، بمب‌گذاری مرکز یهودیان اسرائیل در آرژانتین و البته مشارکت در ترور نیروهای مخالف جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی بود.
این گروه در دهه ۹۰ میلادی با سازمان مادر یعنی حزب‌الله لبنان ادغام شد و از آن به بعد تحت نام بخش نظامی حزب‌الله لبنان فعالیت کرد. نهایتاً عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ و لحظاتی پس از پایان جلسه با قاسم سلیمانی و یکی از مقام‌های امنیتی سوریه در دمشق ترور شد. این گمانه ایجاد شده که عامل ترور سلمان رشدی از علاقه‌مندان به مغنیه بوده و به همین دلیل گواهینامه رانندگی‌اش با نام جعلی حسن مغنیه ثبت شده است. این گواهینامه رانندگی تا ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۶ معتبر و در ماه می سال جاری میلادی صادر شده است. براساس اطلاعات ثبت‌شده بر روی این گواهینامه، هادی مطر متولد ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۷ است.  محل تولد او در این سند ذکر نشده است. یا این حال ان‌بی‌سی گفت که او در کالیفرنیا به دنیا آمده و بعداً به نیوجرسی نقل مکان کرده است.

همچنین حساب کاربری منسوب به او در فیس‌بوک، که اکنون مسدود شده است نشان می‌داد که او به صورت گسترده دیدگاهش در طرفداری از رهبران جمهوری اسلامی و چهره‌های حزب‌الله لبنان را تبلیغ می‌کند. تصویر اصلی این حساب کاربری نیز عکسی از رهبر سابق و کنونی جمهوری اسلامی بود. پلیس نیویورک می‌گوید در حال کسب اطلاعات بیشتر در مورد هادی مطر است. روزنامه نیویورک‌پست در مطلبی نوشت که برای تیم تحقیقات روشن شده است که ضارب سلمان رشدی از علاقه‌مندان به حزب‌الله لبنان و رهبران جمهوری اسلامی است و دیدگاه‌های سپاه پاسدان انقلاب اسلامی را تبلیغ می‌کرد. هادی مطر که در ماه سپتامبر ۲۵ ساله می‌شود، اخیراً به نیوجرسی نقل مکان کرده بود. آخرین آدرس او در فیرویو، یکی از بخش‌های شهرستان برگن، درست در آن سوی رودخانه هادسون منهتن بود.
رمان رشدی به نام آیات شیطانی در سال ۱۹۸۸ از سوی بسیاری از مسلمانان کفرآمیز تلقی شد. در سراسر جهان اسلام، اعتراضات اغلب خشونت‌آمیزی علیه رشدی، که در هند در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمده بود، به راه افتاد. دست کم ۴۵ نفر در شورش‌های مربوط به این کتاب کشته شدند، از جمله ۱۲ نفر در شهر بمبئی زادگاه رشدی. در سال ۱۹۹۱، مترجم ژاپنی این کتاب با ضربات چاقو کشته شد و مترجم ایتالیایی از حمله با چاقو جان سالم به در برد. در سال ۱۹۹۳، ناشر نروژی کتاب سه گلوله خورد و جان سالم به در برد. شدیدترین واکنش در میان چهره‌های جهان اسلام را امام خمینی نشان داد که به صورت علنی فتوای قتل رشدی و ناشران کتاب را صادر کرد. رهبر کنونی جمهوری اسلامی نیز بارها بر پابرجا بودن این فتوا و حتی تمایل خودش برای صدور دستور قتل رشدی  پیش از صدور فتوای خمینی تاکید کرده است.   
بنیاد ۱۵ خرداد در ایران در ۳۴ سال گذشته به عنوان نهاد مسئول اجرای این فتوا جایزه‌ای بزرگ برای ترور سلمان رشدی تعیین کرده است. در شهریور ۱۳۹۱ در آخرین اقدام این بنیاد، جایزه برای کشتن سلمان رشدی از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افزایش یافت. مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز به صورت رسمی به این رویداد واکنش نشان نداده‌اند. چهره‌های نزدیک به دولت رئیسی آن را پروژه‌ای مشکوک در آستانه دستیابی به توافق احیای برجام خوانده‌اند. اما روشن‌ترین پیام را روزنامه کیهان منتقل کرد. این روزنامه از اقدام هادی مطر تجلیل کرد و وعده داد که سلمان رشدی به زودی کشته خواهد شد.
سلمان رشدی در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۲ در نیویورک گفته بود که تروریسم واقعاً هنر ترس است. او گفت: «تنها راهی که می‌توانید تروریسم را شکست دهید این است که تصمیم بگیرید نترسید!» سرنوشت نویسنده‌ای که ۳۴ سال زیر سایه تهدید و ترور زندگی کرد و نترسید در بیمارستانی در حومه نیویورک روشن خواهد شد. رشدی که هدف چندین ضربه چاقو قرار گرفته فعلا در بیمارستان تحت مداوا است. اندرو وایلی، مدیر برنامه‌های رشدی می‌گوید که احتمال نابینا شدن یک چشم این نویسنده وجود دارد. عصب یکی از دست‌ها هم آسیب دیده است و ضربه یا ضربات چاقو به کبد سلمان رشدی هم اصابت کرده است. به گفته پلیس نیویورک، هنری ریس، مجری برنامه روز جمعه و یکی از بنیانگذاران سازمانی که به نویسندگانی که تحت آزار و شکنجه قرار دارند، پناه می‌دهد، نیز مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه سر آسیب دید. قرار بود او و رشدی در مورد ایالات متحده به عنوان پناهگاهی برای نویسندگان و دیگر هنرمندان در تبعید صحبت کنند.


کد مطلب: 352166

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352166/هادی-مطر-ضارب-سلمان-رشدی-کیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir