به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۳۵۲۱۷۸

سیل و زلزله چگونه می‌تواند تبدیل به بحران نشود؟

سیل و زلزله چگونه می‌تواند تبدیل به بحران نشود؟
گروه جامعه: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد که برای پیشگیری و کاهش تلفات و خسارات ناشی از بحران‌ها باید راهبردهای پیشگیرانه در ساخت‌وسازها مورد توجه قرار بگیرد.به گزارش ایسنا، محمدحسن نامی درباره اقدامات لازم برای کاهش خسارات ناشی از حوادث طبیعی گفت:‌ وقوع سیل و حتی زلزله می‌تواند تبدیل به بحران و بلا نشود، مشروط به اینکه ساخت و سازهای ما مناسب باشد و استانداردها و اصول در آن رعایت شود. متاسفانه بعضی از تلفات و خسارات ناشی از حوادث به دلیل مسائل دیگری به جز خود سیل و زلزله است. به عنوان مثال در حادثه اخیر سیل امامزاده داوود ساخت و سازهای غیر قانونی چسبیده به امام‌زاده و حتی ساخت و سازهایی در گذر بازارچه که سال‌ها محل عبور آب بوده است مانع عبور آب شده و چون حجم این آب زیاد بود موجب وقوع سیل و تلفات شد. در حالی که اگر ساخت و ساز بر اساس ضوابط انجام شده بود، دیگر این سیل خسارتی برجای نمی‌گذاشت و از محل خود عبور می‌کرد.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش تلفات ناشی از وقوع بحران‌های طبیعی باید یک راهبرد کلی و پیشگیرانه در ساخت و سازها اتخاذ شود، گفت: اگر یک راهبرد کلی برای جلوگیری و پیشگیری از این گونه مسائل کوچک اتخاذ شود حوادث تلخ اینچنینی دیگر رخ نخواهد داد و به راحتی قابل پیشگیری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید به جدیت به دنبال این باشیم که هر سازمان وظیفه خود را در این زمینه انجام دهد، گفت: لازم است که هیچ ساخت و سازی در خارج از چارچوب و ضوابط نقشه‌های شهری انجام نشود. هر مقررات و ضوابطی که شورای اسلامی شهرها و همچنین وزارت مسکن، راه و شهرسازی تصویب می‌کنند باید به طور کامل اجرا شود و توجه به همین موضوع تا حد زیادی می‌تواند خسارات ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را کاهش دهد.

نامی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، به موضوع نظارت نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در طولانی مدت این نظارت‌ها انجام نشده است. در حال حاضر در دولت جدید اراده خوبی برای انجام نظارت‌ها وجود دارد و جلوی ساخت‌وسازهای غیرقانونی و غیرمجاز با همراهی خوب قوه قضائیه گرفته می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها