به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۳۵۲۲۳۸

۱۰فیلم ورزشی پرطرفدار برای علاقه‌مندانِ سینما

۱۰فیلم ورزشی پرطرفدار برای علاقه‌مندانِ سینما
گروه فرهنگی: : فیلم‌های ورزشی معمولا می‌توانند داستان‌های جذابی را درون خود جای دهند و غالبا چنین فیلم‌هایی به شدت واقع گرایانه به نظر می‌رسند.این‌گونه فیلم‌ها طرفداران زیادی دارند زیرا بسیاری از مخاطبان دوست دارند کاراکتر ورزشی مورد علاقه‌ی خود را در قالب یک فیلم تماشا کنند یا به تماشای فیلمی در رابطه با ورزش مورد علاقه‌شان بنشینند.

چه فیلم‌های ورزشی بر اساس واقعیت ساخته شده باشند چه برمبنای آثار داستانی همواره می‌توان داستان‌های واقع‌گرایانه‌ی آن‌ها را ستود. این‌گونه فیلم‌ها تلاش و پشتکار ورزشکاران را در کنار جنبه‌های تاریک ورزش به تصویر می‌کشند و نشان می‌دهند قرار نیست همیشه پایان خوشی در انتظار قهرمان داستان باشد.

۱۰. مبارز (Warrior)
کارگردان: گوین اکونر
بازیگران: تام هاردی، جنیفر موریسون، برایان کالن
تاریخ انتشار: ۲۰۱۱
 امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱ از ۱۰۰
فیلم درام ورزشی «مبارز» نگاهی به دنیای مسابقات هنرهای رزمی می‌اندازد و به روایت رویدادهای بزرگی در دنیای ورزش می‌پردازد. این فیلم داستان دو برادر را روایت می‌کند که از هم جدا می‌شوند و هر کدام مسیر خود را به عنوان مبارز در پیش می‌گیرند و در نهایت در رینگ رقابت‌های جهانی مجبور می‌شوند با یکدیگر رو به رو شوند.
در حالی که داستان فیلم ممکن است چندان واقعی به نظر نرسد اما نحوه‌ی پرداختن فیلم به این مسابقات ورزشی کاملا واقعی می‌نماید. فیلم به جای پرداختن به مبارزات، استراتژی طرفین را به مخاطبان نشان می‌دهد و به تاکتیک‌های نه چندان جوان مردانه‌ای می‌پردازد که حریفان برای بیرون راندن طرف مقابل از رینگ از آن‌ها استفاده می‌کنند.

۹. علی (Ali)
کارگردان: مایکل مان
بازیگران: ویل اسمیت، جان ویت، جیمی فاکس
تاریخ انتشار: ۲۰۰۱
امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰
این فیلم به روایت داستان زندگی یکی از معروف‌ترین چهره‌های ورزشی تاریخ می‌پردازد و از یک رویکرد کاملا واقع بینانه برای روایت داستان خود استفاده می‌کند. خوشبختانه، فیلم «علی» به کارگردانی کارگردان فوق‌العاده‌ای به نام مایکل مان و بازی باورنکردنی ویل اسمیت در نقش اسطوره‌ی بوکس محمدعلی توانست به فیلمی بی‌نظیر تبدیل شود.این فیلم بسیاری از مبارزات حرفه‌ای بوکس محمدعلی را به مخاطبان نشان می‌دهد و به جای اینکه با غیرواقعی جلوه دادن این مبارزات، هیجان کاذبی به آن‌ها ببخشد این مبارزات را همان‌طور که بودند به نمایش می‌گذارند. با این حال، بیشتر فیلم در خارج از رینگ اتفاق می‌افتد و به روایت داستان‌های سیاسی‌ای می‌پردازد که محمدعلی در زندگی حرفه‌ای خود با آن‌ها مواجه می‌شود.

۸. معجزه (Miracle)
کارگردان: گوین اوکانر
بازیگران: کرت راسل، پاتریک او برایان، هرب بروکس
تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
در حالی که کمتر فیلمی در هالیوود به ورزش هاکی پرداخته اما می‌توان «معجزه» را یکی از بهترین فیلم‌هایی دانست که در این خصوص ساخته شده است. این فیلم، داستان واقعی بازی معجزه روی یخ را روایت می‌کند که در آن تیم ضعیف آمریکایی توانست تیم ترسناک شوروی را برای کسب مدال طلای المپیک سال ۱۹۸۰ در هم بکوبد.یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی هالیود این است که معمولا با واقعیت بازی می‌کند تا بتواند فیلمی مهیج را در اختیار تماشاگران قرار دهد. با این حال، فیلم «معجزه» یکی بزرگ‌ترین داستان‌های ورزشی تمام دوران را روایت می‌کند که در عین هیجان انگیز بودن، واقعی نیز هست.

۷. مشت زن (The Fighter)
کارگردان: دیوید او راسل
بازیگران: کریستین بل، مارک والبرگ، میکی وارد
تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
 امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
گاهی اوقات فیلم‌های ورزشی نه به خاطر خود ورزش بلکه به خاطر شخصیت‌هایی که به روایت داستانشان می‌پردازند می‌توانند هیجان انگیز باشند. این امر در مورد فیلم «مشت زن» که داستان واقعی بوکسور آمریکایی، میکی وارد و برادر ناتنی و مربی‌اش دیکی اکلوند را روایت می‌کند، صادق است.«مشت زن» نه تنها مسابقات بوکس میکی و خانواده‌ی جالب او را به تصویر می‌کشد بلکه سعی می‌کند داستان را به گونه‌ای جلوه دهد که قانع کننده به نظر بیاید. کریستین بیل در این فیلم بازی فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش گذاشت و توانست به زیبایی هر چه تمام‌تر، ورزشکاری را به تصویر بکشد که به خاطر اعتیاد همه چیز خود را از دست داده است.

۶. راه بازگشت (The Way Back)
کارگردان: پیتر وبر
بازیگران: بن افلک، کالین فارل، زاخاری باخاروف
 تاریخ انتشار: ۲۰۲۰
 امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
شاید داستان فیلم «راه بازگشت» مانند یک داستان کلیشه‌ای در رابطه با خوب‌ها و بدها و رسیدن به رستگاری به نظر برسد که به یک درام ورزشی تبدیل شده است. در این فیلم، بن افلک در نقش یکی از بسکتبالیست‌های سابق تیم ملی به ایفای نقش می‌پردازد که بر اثر یک حادثه‌ی شخصی به اعتیاد روی آورده است. اما وقتی از او خواسته می‌شود کار مربیگری یک تیم دبیرستانی را بر عهده بگیرد، هدف جدیدی در زندگی‌اش پیدا می‌کند.
این فیلم چندان به برنده شدن در بازی‌های بزرگ نمی‌پردازد بلکه بیشتر داستانی در رابطه با خودسازی و بهتر شدن در زندگی را روایت می‌کند. به‌علاوه تحولاتی که در کاراکتر بن افلک روی می‌دهند باعث می‌شوند مخاطبان با جنبه‌هایی از شخصیت او آشنا شوند که شاید در ابتدای فیلم از او انتظار نداشتند. در کل «راه بازگشت» یک فیلم ورزشی بی‌نظیر است که نشان می‌دهد برای هر کسی در زندگی کورسوی امیدی وجود دارد.

۵. گاو خشمگین (Raging Bull)
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
 بازیگران: رابرت دنیرو، فرانک وینسنت، نیکلاس کلسانتو
 تاریخ انتشار: ۱۹۸۰
 امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
با توجه به اینکه مارتین اسکورسیزی یکی از بهترین کارگردانانی است که تا به امروز فیلم‌های بی‌نظیری را خلق کرده، جای تعجبی وجود ندارد که توانسته باشد یکی از بهترین فیلم‌هایی را که تاکنون در رابطه با ورزش بوکس ساخته شده خلق نماید. علاوه‌براین، رابرت دنیرو در نقش جیک لا موتا، یکی از بوکسورهای بی‌نظیری که این فیلم به روایت داستانش پرداخته، بازی بی‌نظیری را از خود ارائه داده است.بسیاری از فیلم‌های ورزشی می‌خواهند ورزش‌ها و ورزشکاران را جذاب جلوه دهند، اما فیلم «گاو خشمگین» چنین هدفی را دنبال نمی‌کند. در حقیقت این فیلم از بیان وحشیگری‌های مسابقات بوکس ابایی ندارد. به‌علاوه «گاو خشمگین» لاموتا را به عنوان یک شخصیت بسیار عصبی و خشمگین و در عین حال لاابالی به تصویر می‌کشد و شاید همین امر به باورپذیر بودن داستان فیلم کمک کرده است.

۴. رنگ پول (The Color Of Money)
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
بازیگران: پل نیومن، تام کروز
تاریخ انتشار: ۱۹۸۶
امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
مدت‌ها قبل از اینکه ساخت دنباله‌ای برای فیلم اصلی در دنیای هالیوود مد شود، مارتین اسکورسیزی ۲۵ سال پس از انتشار نسخه اصلی، دنباله‌ی بعدی آن را تحت عنوان «رنگ پول» ساخت. در فیلم «رنگ پول» ما پل نیومن را در نقش ادی فلسون می‌بینیم که قرار است بازیکنی جوان و خودخواه را آموزش می‌دهد.این فیلم بیشتر به روایت داستان بازیکنان می‌پردازد تا اینکه بخواهد داستان بازی‌ها و پیروزی‌های آن‌ها را نشان دهد. در واقع «رنگ پول» بیشتر حول محور داستان ادی جریان دارد و نشان می‌دهد که چگونه وقتی سن این بازیکن بیشتر می‌شود، به تدریج قابلیت‌هایش کمتر و کمتر می‌شوند.

۳. او بازی را برد (He Got Game)
 کارگردان: اسپایک لی
بازیگران: دنزل واشنگتن، ری آلن، زلدا هریس
 تاریخ انتشار: ۱۹۹۸
 امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰
فیلم «او بازی را برد» که در ژانر درام بسکتبالی و به کارگردانی اسپایک لی، ساخته شده تا به امروز به شدت دست کم گرفته شده است. در این فیلم دنزل واشنگتن نقش مردی را بازی می‌کند که اگر بتواند پسرش را که ستاره‌ی بسکتبال دبیرستان است متقاعد نماید تا برای یک دانشگاه خاص بازی کند، می‌تواند خیلی زودتر از زندان خلاص شود.در حقیقت این فیلم نگاهی کاملا واقعی به زندگی ورزشکاران جوانی می‌اندازد که باید با آینده‌ی خود رو به رو شوند. در حالی که پسر واشنگتن در جریان دادگاهی او قرار دارد، اما فشار دیگران مدام او را به این سو و آن سو سوق می‌دهند و با همه‌ی این‌ها او سعی دارد دریابد که واقعا چه چیزی به نفعش است.

۲. کشتی گیر (The Wrestler)
 کارگردان: دارون آرونوفسکی
 بازیگران: میکی رورک، مریسا تومه، ایوان ریچل وود
 تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
کشتی به دلیل نمایشی بودن و ویژگی‌های خاصی که دارد نمی‌تواند در دنیای ورزش، نادیده گرفته شود. فیلم «کشتی گیر» فیلمی است که به صورت جدی به این ورزش پرداخته و بر روی اتفاقاتی تمرکز کرده که برای یکی از چهره‌های معروف این ورزش پس از از دست دادن شهرتش روی داده‌اند.میکی رورک نقش کشتی ‌گیری را بازی می‌کند که اکنون بسیار فقیر و تنها شده و با این حال هر زمانی که بتواند در مسابقات رده‌ی پایین‌تر شرکت می‌کند. اما آسیب جسمانی که ورزش بر بدن او وارد کرده و کارهایی که او حاضر است برای سرگرم کردن مخاطبان و پول در آوردن انجام دهد قلب تماشاگران را جریحه دار می‌کند.

۱. چراغ‌های جمعه شب (Friday Night Lights)
 کارگردان: پیتر برگ
بازیگران: درک لوک، لوکاس بلک، کانی بریتون
 تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
 امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
قبل از اینکه چراغ‌های جمعه شب به یک سریال موفق تبدیل شود، فیلمی به همین نام ساخته شد که در آن بیلی باب تورتون نقش مربی یکی از تیم‌های فوتبال دبیرستانی تگزاس را بر عهده داشت. بر خلاف سریال که شاد و نشاط آور بود این فیلم به روایت جنبه‌های تلخ ورزش پرداخته است.این فیلم نشان می دهد که فوتبال دبیرستانی در شهرهای کوچک تا چه حد اهمیت دارد و ورزشکارانی که فوتبال بازی می‌کنند با چه فشار مضاعفی رو به رو می‌شوند. به‌علاوه این فیلم به تشریح آسیب‌هایی پرداخته که آینده یک ورزشکار جوان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و زندگی دشواری را برای برخی از این مردان جوان رقم می‌زنند.
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها