کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جراحی اقتصادی منجر به قطع عضو نشود

بازار , 23 مرداد 1401 ساعت 12:44


گروه اقتصادی:عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس با عنوان جراحی اقتصاد کشور، لازم است با اقدامات موثر و پیشگیرانه در کاهش تبعات تورمی و فشارهای اقتصادی همراه باشد.

علیرضا شهبازی در نشست علنی امروز(یکشنبه ۲۳ مرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود بیان کرد: لازم می دانم در اولین سالگرد آغاز به کار دولت سیزدهم و با توجه به فرا رسیدن هفته دولت، نکاتی را جهت استحضار جناب آقای رییس جمهور، دولتمردان و نمایندگان محترم عرض کنم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس ادامه داد: سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری به کلیه استان های کشور در یک سال گذشته، یکی از اقدامات قابل تحسین و نشان دهنده اعتقاد ایشان به حضور میدانی برای حل مشکلات است. اگر چه این سفرها می تواند به عنوان جلوه ای از رابطه نزدیک دولت با مردم باشد و به افزایش اعتماد عمومی منجر شود ولی اگر با پیگیری برای اجرای مصوبات صادره و به ثمر نشستن نتایج آن همراه نشود، می تواند نا امیدی و نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس به ویژه حذف ارز ترجیحی، افزایش میزان درآمدهای مالیاتی و تصمیمات مشابه با عنوان جراحی اقتصاد کشور، لازم است با اقدامات موثر و پیشگیرانه در کاهش تبعات تورمی و فشارهای اقتصادی بر مردم همراه باشد تا جراحی اقتصادی منجر به قطع عضو نگردد! این در حالی است که این روزها، دغدغه مردم نجیب کشورمان به تامین نیازهای اولیه تقلیل پیدا کرده است. لذا اگر این مقدمات، به خوبی فراهم نگردد، بیم آن می رود که موج گرانی های طاقت فرسا و تورم کمرشکن، علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، نارضایتی های احتمالی و خسارت های معنوی و مادی جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

این نماینده مجلس مطرح کرد: تصمیم دولت به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی در حاشیه استیضاح اعلام وصول شده، می تواند تبعات خسارتباری را به تولید نیمه جان کشور وارد کند. در اکثریت کشورهای توسعه یافته و یا نوظهور صنعتی، سیاستگزاری تولید و تجارت در یک وزارتخانه به صورت منسجم صورت می پذیرد. اگر محصولی که تولید می شود، متناسب با نیاز بازار نباشد صرفاً اتلاف منابع را به دنبال دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: اگر این تصمیم خلق الساعه به منظور خارج کردن طرح استیضاح صورت نگرفته و حاصل تصمیم کارشناسی است، چرا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به آن اشاره ای نشده است؟ چرا در سند تحول دولت مردمی ابلاغ شده از سوی ریاست محترم جمهوری در اسفند ۱۴۰۰ هیچ بحثی از تفکیک نشده است؟ لذا به منظور حفظ وضعیت تولید و اشتغال فعلی کشور و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران عزیز که می تواند از آثار تشکیل وزارت بازرگانی و همراستا نبودن سیاست های تجاری با سیاست های تولیدی باشد، لازم است دولت محترم از پیگیری این موضوع که مغایر با قوانین، فرامین و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی، قوانین و سیاست های بالادستی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است، خودداری کند.

شهبازی اظهار داشت: از دولت محترم انتظار می رود به منظور جلوگیری از سردرگمی و بلاتکلیفی بیشتر فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان، در اولین فرصت ممکن مذاکرات برجام را فارغ از توافق یا عدم توافق جمع بندی و تعیین تکلیف کند. اگر چه به زعم کارشناسان اقتصادی، برجام می تواند برکات فراوانی را نصیب اقتصاد کشور کند، ولی طولانی شدن بلاتکلیفی در این تصمیم گیری نیز خسارتهای بیشماری را نصیب تولید و اقتصاد کشور خواهد کرد.
این نماینده مجلس به رییس جمهور محترم پیشنهاد کرد: وزرای محترم را مکلف کند تا با دعوت مستمر از نخبگان اقتصادی، از نظرات ایشان در تصمیم گیریها بهره مند شوند تا هم با انعکاس این امر در فضای رسانه ای، نسبت به افزایش دیوار اعتماد مابین دولت و مردم بهره مند شویم و هم تبعات تصمیمات غیر کارشناسی در زندگی روزمره مردم و فعالین اقتصادی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه از رسانه ملی انتظار می رود همانگونه که پاسداشت زبان فارسی را با جدیت پیگیری می کند، اظهار داشت: نسبت به مطالبه گری از مجریان در خصوص شعار سال، مسائل و مصائب اقتصادی، تورم، سیستم بانکی، بحران محیط زیست، بحران آب، بحران خاک، بحران اعتیاد، بحران خانمانسوز فساد اداری و سایر مشکلات بنیادین کشور به صورت مستمر اقدام کرده تا شیرینی زبان فارسی با شیرینی رونق اقتصاد و تولید و حفظ محیط زیست و بهبود وضعیت معیشت مردم توام شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس در راستای حل مشکلات شهرستان نهاوند گفت: با عنایت به کمبود شدید آب کشاورزی و خساراتی که به کشاورزان عزیز وارد آمده از وزرای محترم نیرو و جهاد کشاورزی اکیدا درخواست می کنم به فوریت دستور تامین آب مورد نیاز، بتنی کردن نهرهای شعبان و نهر راج و احداث سد نهاوند را صادر تا با رفع مشکلات ناشی از کمبود آب، رضایت خاطر کشاورزان نجیب شهرستان فراهم شود.

وی همچنین از وزیر محترم جهاد کشاورزی خواست دستور حمایت از واحدهای تولید و تکثیر ماهی قزل آلا و حمایت از احداث گلخانه های محصولات کشاورزی و جالیزی را صادر کند و از وزیر صمت درخواست کرد تا با بهره مندی از توانمندی سازمان ایمیدرو، امکان سرمایه گذاری و فعالسازی معادن غنی و منحصر به فرد مس شهرستان را به منظور اشتغالزایی و افزایش درآمدهای شهرستان فراهم کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: از وزیر علوم تقاضا می کنم با عنایت به اینکه دانشگاه فاطمیه نهاوند تنها دانشگاه تک جنسیتی خواهران در غرب کشور است، دستور تقویت جایگاه علمی و افزایش رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را صادر کند. همچنین از وزیر راه و شهرسازی انتظار دارم به منظور کاهش خسارتهای مادی و جانی در مسیر پر تردد عتبات عالیات، دستور تکمیل چهار خطه کردن جاده نهاوند، کرمانشاه، آورزمان و ملایر را صادر کند و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز پزشکی بیمارستانهای شهید قدوسی و آیت الله علیمرادیان را صادر کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان، ضمن محکوم کردن توهین صورت گرفته به سردار رشید اسلام شهید حسین همدانی، تاکید کرد: از خداوند متعال علو درجات برای این شهید بزرگوار و پایداری در راه پر افتخار شهدای عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی را مسئلت می کنم.


کد مطلب: 352302

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352302/جراحی-اقتصادی-منجر-قطع-عضو-نشود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir