به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۳۵۲۳۱۵

دستور بورسی رئیسی دردی ازسهامدار دوا نکرد

دستور بورسی رئیسی دردی ازسهامدار دوا نکرد
گروه اقتصادی: با وجود دستور بورسی رئیسی مبنی بر پیش‌بینی پذیر کردن بازار و همچنین ایجاد ثبات، تنها یک روز تابلوها سبز شد و بار دیگر به روند نزولی بازگشت.بورس تهران امروز در شرایطی به کار خود پایان داد که شاخص کل با افتی سه هزار و ۴۴۷ واحدی از روند صعودی شنبه بازگشت. معاملات یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ بورس به گونه‌ای پیش رفت که شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی تثبیت شد. شاخص هم وزن نیز با افت اندک ۴۳۷ واحدی در کانال ۳۹۵ هزار واحدی باقی ماند.

دستور بورسی رئیسی افاقه نکرد
ابراهیم رئیسی چهارشنبه هفته گذشته و در حاشیه نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دستوری با مضمون پیش بینی پذیر کردن بازار سرمایه و همچنین ایجاد ثبات در این حوزه صادر کرد. کارشناسان اعتقاد دارند رشد بیش از ۱۸ هزار واحدی شاخص کل در روز گذشته ناشی از دستور رئییس جمهوری بوده و علت بنیادینی برای این صعود وجود ندارد.البته با نگاهی به سابقه تاثیرات دستور بورسی رئیسی بر بازار سرمایه می‌توان به روشنی متوجه جهش‌های ناگهانی، شارپ، غیرطبیعی و ناپایدار شاخص کل شد. اینبار نیز این انتظار می‌رود که بورس تهران طبق تجربه تاثیرپذیری آنی اما موقتی از دستور رئیسی بار دیگر پس از چند روز به همان روالی بازگردد که تا پیش از چهارشنبه گذشته در بازار جریان داشت.
 
ریسک برجام هنوز هم پابرجاست
از طرفی هم بحث احیای برجام کماکان به عنوان ریسکی پایدار و اساسی در بازار سرمایه شناخته می‌شود. ریسکی که با توجه به معادلات سیاسی اروپا (خصوصا بحث جنگ اوکراین) و همچنین تحولات در ایالات متحده ریشه‌دارتر شده است. انتظار سهامداران برای اعلام نتیجه بررسی متن پیشنهادی اتحادیه اروپا نیز از جمله اخباری است که این روزها بسیاری منتظر شنیدنش هستند.بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات احیای برجام است. مذاکراتی که به نظر می‌رسد به نقطه امیدوارکننده‌ای رسیده بود اما آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال جاری میلادی باعث تغییر معادلات شد. معادلاتی که با ادامه وضعیت در شرق اروپا و بازار انرژی با گرهی کور مواجه است که باز شدنش کار بسیار دشواری خواهد بود.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها