کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رنگ‌زدایی از آب تنها با استفاده از یک نوع پلیمر

23 مرداد 1401 ساعت 14:33


گروه علمی: در پساب تولید شده توسط صنایع نساجی و سایر صنایع، رنگ یکی از آلاینده‌های اصلی به حساب می‌آید. اکنون یک پلیمر مصنوعی که به تازگی ساخته شده است، می‌تواند رنگ را از آب پاک کند.به گزارش ایسنا ، این پلیمر غنی از نیتروژن و نامحلول در آب که با عنوان "پلی کربودی‌ایمید"(polycarbodiimide) شناخته می‌شود توسط گروهی از محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ساخته شده است.
 

در آزمایشات انجام شده، این پلیمر ابتدا در یک حلال حل شد، سپس با نمونه‌های آب آلوده به ۲۰ نوع مختلف از رنگ اسیدی که معمولاً در صنعت نساجی استفاده می‌شود، مخلوط شد. بسته به عواملی مانند میزان اسیدی بودن و سطح مولکول‌های رنگ، این پلیمر با موفقیت توانست تمام رنگ‌ها را از ۱۶ نمونه آب پاک کند. این موضوع هم به صورت بصری و هم با استفاده از طیف‌سنجی مرئی-فرابنفش ارزیابی شد.این پلیمر به مولکول‌های رنگ متصل شده و سپس روی سطح محلول پلیمر/آب می‌آید و یک لایه مجزا مانند روغن روی آب تشکیل می‌دهد. سپس می‌توان آن را از ظرف تخلیه کرد و آب بدون رنگ باقی می‌ماند. پروفسور جانوکا بوداتوکی-آپرتی(Januka Budhathoki-Uprety)، دانشمند ارشد این مطالعه، می‌گوید از آن جا که پلیمر و حلال هیچ‌کدام محلول در آب نیستند، آثاری از هیچ کدام در آب باقی نمی‌ماند.

با تعدیل pH پلیمر، این امکان وجود دارد که این ماده در عرض چند دقیقه مولکول‌های رنگ را آزاد کند. سپس می‌توان از پلیمر در تصفیه‌های بعدی فاضلاب مجددا استفاده کرد.بوداتوکی-آپرتی و همکارانش اکنون قصد دارند نسخه‌های دیگری از این پلیمر را ایجاد کنند که روی طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها کار می‌کند. آنها همچنین امیدوارند بتوان این پلیمر را در یک محیط فیلتراسیون جامد گنجاند.

او می‌گوید: ما در حال کار برای توسعه موادی هستیم که می‌توانند کاری مشابه را بدون نیاز به استفاده از پلیمر در فاز محلول انجام دهند. اگر نمی‌خواهید از محلول قابل اشتعال استفاده کنید پس ماده‌ای جامدی لازم دارید که کار با آن آسان‌تر است.مقاله‌ای در مورد این تحقیق به تازگی در مجله "ACS Applied Polymer Materials" منتشر شده است.


کد مطلب: 352352

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352352/رنگ-زدایی-آب-تنها-استفاده-یک-نوع-پلیمر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir