به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۳۵۲۳۵۳

اولین پیاده‌روی فضایی مهمانان جدید تیانگونگ

اولین پیاده‌روی فضایی مهمانان جدید تیانگونگ
گروه علمی: فضانوردان ماموریت شنژو-۱۴ قرار است طی روزهای آینده نخستین پیاده‌روی فضایی خود را انجام دهند.
به گزارش ایسنا، گروه رسانه‌ای چین روز گذشته اعلام کردند فضانوردان ماموریت شنژو-۱۴ چین طی چند روز آینده برای اولین بار راهپیمایی فضایی انجام خواهند داد.چندی پیش سه خدمه این ماموریت به نام‌های "چن دونگ"(Chen Dong) فرمانده ماموریت و سرهنگ ارشد، لیو یانگ(Liu Yang) سرهنگ ارشد و کای شوژ(Cai Xuzhe) سرهنگ ارشد به ایستگاه فضایی تیانگونگ فرستاده شدند. قرار است این فضانوردان شش ماه در آنجا بمانند تا فرایند مونتاژ این ایستگاه فضایی عظیم را تکمیل کنند. تاکنون ۷۰ روز است که این سه فضانورد در فضا حضور دارند.

ایستگاه فضایی چین در حال حاضر از ماژول اصلی تیانه، ماژول آزمایشگاهی ونتیان، فضاپیمای شنژو-۱۴ و فضاپیمای باری تیانژو-۴ تشکیل شده است.فضانوردان ماموریت شنژو-۱۴ برای اولین بار از کابین هوابند ماژول آزمایشگاهی ونتیان خارج خواهند شد، در حالی که خدمه ماموریت‌های شنژو-۱۲ و شنژو-۱۳ که قبلا در آنجا حضور داشته‌اند، همگی از ماژول اصلی تیانه خارج شدند.

ونتیان که اولین ماژول آزمایشگاهی ایستگاه تیانگونگ است، در ۲۴ ژوئیه توسط موشک سنگین باربری لانگ مارچ ۵ بی از مرکز پرتاب ونچانگ پرتاب شد. این وسیله نقلیه ۲۳ تنی بزرگترین و سنگین‌ترین وسیله نقلیه چینی است که تا به حال در مدار زمین مستقر شده است و از سه بخش اصلی که شامل یک محفظه کار خدمه، یک کابین هوابند و یک ماژول خدمات بدون فشار است، تشکیل شده است.پنل‌های خورشیدی منعطف این آزمایشگاه بزرگترین پنل در نوع خود در چین هستند. زمانی که به طور کامل باز شوند، بیش از ۵۵ متر طول دارند و مساحت آنها نزدیک به ۲۸۰ متر مربع است.

چینی‌ها قصد دارند در آینده‌ای نزدیک دومین آزمایشگاه تحقیقاتی خود موسوم به "منگتیان" را نیز به فضا پرتاب کنند. به گفته طراحان آکادمی فناوری فضایی چین، منگتیان بیش از ۱۷ متر طول، بیش از چهار متر قطر و بیش از ۲۰ تن وزن دارد. طراحان افزودند، تجهیزات علمی این آزمایشگاه برای مطالعات ریزگرانش و انجام آزمایش‌هایی در فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق و فیزیک بنیادی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.پس از اتصال منگتیان به تیانگونگ، ایستگاه یک ساختار T شکل خواهد داشت و فضانوردان ۱۱۰ متر مکعب فضای قابل استفاده خواهند داشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها