به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۳۵۲۳۵۶

یک سال و نیم زندان به دلیل لایک یک کامنت

یک سال و نیم زندان به دلیل لایک یک کامنت
گروه بین الملل: به گفته یک سازمان مدافع حقوق بشر مستقر در مینسک، یک آتش‌نشان در بلاروس به دلیل «لایک کردن کامنت» یک نفر دیگر در شبکه‌های اجتماعی، به یک سال و نیم زندان محکوم شد.مرکز حقوق بشر ویاسنا می‌گوید که الکساندر کورهانسکی، به اتهام «توهین به مقام‌های حکومتی» و «تشویق به ناآرامی یا تنفر اجتماعی» محاکمه و محکوم شد.
این مرکز،  کورهانسکی را یک زندانی سیاسی توصیف کرده است.او متهم بود که در سپتامبر سال ۲۰۲۱ نظری را درباره مرگ یک مامور «کا گ ب» بلاروس پسندیده است.
سازمان «کا گ ب» که در زمان اتحاد جماهیر شوروی به عنوان ارگان امنیتی این کشور فعال بود، بعد از فروپاشی شوروی تعطیل شد. اما در بلاروس، این سازمان با همین نام به کارش ادامه داد.نام این مامور «کا گ ب» دیمیتری فداسیاک بود و در جریان یک «عملیات ضدتروریستی» در مینسک، توسط یک کارشناس آی‌تی به نام آندری زلتسر کشته شد.در جریان این یورش، آندری زلتسر نیز توسط ماموران کشته شد.این حمله با واکنش گسترده کاربران بلاروسی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.سازمان «کا گ ب» نیز جز اتهام «تروریسم» اطلاعات بیشتری درباره آندری زلتسر منتشر نکرد.
واکنش گسترده بلاروسی‌ها در شبکه‌های اجتماعی که با حمایت از این کارشناس آی‌تی همراه بود، خشم الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس را برانگیخت و او به شکل علنی خواستار دستگیری و محاکمه کاربران شد.در همان زمان گزارش شد که بیش از ۲۰۰ نفر به اتهام «انتشار نظرات نادرست» شناسایی و دستگیر شده‌اند.تا امروز نزدیک به ۶۰ نفر از دستگیرشدگان با پرونده کیفری به دادگاه فرستاده شده‌اند.مرکز حقوق بشر ویاسنا در ۲۸ ژوئن (۷ تیرماه) گزارش داد که الکساندر کورهانسکی نیز به فهرست کسانی که قرار است محاکمه شوند اضافه شده است.
بلاروس در سه دهه گذشته زیر سلطه الکساندر لوکاشنکو بوده و حکومت این کشور در برخورد شدید با هرگونه انتقاد در شبکه‌های اجتماعی و محدود کردن آزادی بیان، سابقه مفصلی دارد.
این کشور در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با یک سری اعتراض‌های خیابانی روبه‌رو بود. فعالان حقوق بشر می‌گویند از آن زمان، شدت برخورد حکومت برای محدود کردن آزادی بیان بیشتر شده است.
در ماه مارس امسال، یاهور مارتسینوویچ سردبیر و آندری اسکورکو یکی از دبیران روزنامه «ناشا نیوا» به دلیل انتخاب تعرفه اشتباه برای قیمت برق و گازشان به دو سال و نیم زندان محکوم شدند.همچنین برخی روزنامه‌نگاران به اتهام «همکاری با اوکراین» دستگیر و زندانی شده‌اند.در سال ۲۰۲۲ مارک برنستین، از کاربران وب سایت «ویکی‌پدیا» به اتهام «انتشار اطلاعات نادرست درباره روسیه» دستگیر شد.وب سایت «ویکی‌پدیا» یک منبع آزاد است که هرکس می‌تواند در آن مطلب بنویسد و نوشته‌هایش را تغییر بدهد.بر اساس قانونی جدید در بلاروس، انتقاد از حمله نظامی روسیه به اوکراین در این کشور ممنوع است. برنستین با استناد به همین قانون به سه سال زندان محکوم شد.
پاول پرنیکوف، یکی از دیگر از کاربران «ویکی‌پدیا» به اتهام همکاری در نوشتن مدخل مربوط به انتخابات سال ۲۰۲۰ بلاروس، به دو سال زندان محکوم شد.
در این کشور همچنین هرازگاهی «اعترافات» کسانی که دستگیر می‌شوند نیز از تلویزیون دولتی پخش می‌شود.از آن جمله در ماه‌های اخیر، دو دختر نوجوان «اعتراف» کردند که از طریق حساب‌های کاربری‌شان در شبکه اجتماعی «تیک‌تاک»، ویدئوهایی با تجهیزات نظامی‌ منتشر می‌کردند.آندری بلیاوسکی که با بیش از ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده در «تیک‌تاک» از کاربران محبوب این شبکه اجتماعی محسوب می‌شد، با خشونت دستگیر شد.
کمی بعد یکی از شبکه‌های هوادار رژیم، ویدئویی از «اعترافات» او پخش کرد.او متهم شده بود که به لوکاشنکو توهین کرده است.حکومت بلاروس همچنین یک سری از کانال‌های تلگرامی، رسانه‌های مستقل و سازمان‌های غیردولتی را «تندرو» توصیف کرده و حتی دادگاه عالی این کشور نیز برخی از رسانه‌ها را «تروریست» خوانده است.
در روز ۱۹ آوریل، لوکاشنکو در ملاقات با مقام‌های امنیتی عالی‌رتبه از هوادارانش انتقاد کرد که به اندازه کافی در برخورد با «تندروها»، وفادار و فعال نیستند.
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها