به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۳۵۲۳۶۵

انجام آزمایش "پی سی آر" در بالین بیمار

انجام آزمایش "پی سی آر" در بالین بیمار
گروه علمی: دانشمندان دانشگاه "کلمبیا" یک آزمایش سریع"پی سی آر"(PCR) ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در بالین بیمار استفاده شود.به گزارش ایسنا، آزمایش تشخیصی بر بالین بیمار یا آزمایش در نقطه مراقبت(POCT یا Point-of-care testing) آزمایش تشخیص پزشکی است که در بالین بیمار قابل انجام است. این دستگاه قابل حمل که تنها چهار پوند وزن دارد می‌تواند با حساسیت و دقت تجهیزات آزمایشی پی سی آر سنتی که در آزمایشگاه انجام می‌شود، رقابت کند و نتایج را در کمتر از ۲۳ دقیقه ارائه دهد.
 
این دستگاه جدید شامل اجزای نوری مینیاتوری شده و متکی بر ترموسایکلینگ پلاسمونیک(plasmonic thermocycling) است که شامل استفاده از نور مادون قرمز برای تحریک نانوذرات پلاسمونیک در نمونه‌ها، ایجاد حرارت ملایم و افزایش سرعت فرآیند در مقایسه با ترموسایکلرهای معمولی است. محققان براساس تحقیقات خود در حال ایجاد یک محصول تجاری با تمرکز اولیه بر روی شناسایی کووید-۱۹ هستند.

آزمایش پی سی آر یک آزمایش استاندارد طلایی تشخیص مولکولی است، اما در حال حاضر این روش به تجهیزات آزمایشگاهی بزرگ و حجیم، زمان زیاد و کارکنان بسیار آموزش دیده نیاز دارد. در طول همه‌گیری کووید-۱۹، این آزمایش یک راه خوب برای ارائه نتایج آزمایش کووید-۱۹ برای میلیون‌ها نفر مشکوک به این بیماری بود.

سَم سیا(Sam Sia) یکی از محققان این مطالعه گفت: هدف ما ایجاد پلتفرمی بود که بتوان از آن در مکان‌هایی مانند داروخانه‌ها، مراکز حمل و نقل، رویدادهای عمومی و در شرکت‌هایی که کارمندان آن پس از بیماری مجدد به سر کار بازمی‌گردند، مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه جدید پی سی آر تقریبا ۲ کیلوگرم(۴.۵ پوند) وزن دارد و می‌تواند نتایج را در کمتر از ۲۳ دقیقه ارائه دهد. در این آخرین فناوری، محققان از ترموسایکل پلاسمونیک استفاده کردند که شامل تولید گرما در خود نمونه‌ها می‌شود. این امر با افزودن نانوذرات پلاسمونیک فلزی به هر نمونه و سپس استفاده از نور مادون قرمز برای تحریک نانوذرات و تولید گرما حاصل می‌شود. این منبع حرارتی ملایم، ترموسایکلینگ سریع ایجاد می‌کند و زمان مورد نیاز برای ارائه یک نتیجه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها