به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۳۵۲۳۸۰

ضارب سلمان رشدی چند سال زندانی می‌شود؟

گروه بین‌الملل: جوانی که روز جمعه به سلمان رشدی حمله کرد اکنون با اتهام اقدام به قتل و تعرض درجه دو مواجه است.
ضارب سلمان رشدی چند سال زندانی می‌شود؟
به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستانی بخش شاتاکوآی ایالت نیویورک آمریکا این خبر را روز شنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد. جیسون اشمیت، دادستان بخش شاتاکوآ، روز شنبه گفت: «ضارب حمله دیروز، هادی مطر، اکنون به اقدام به قتل درجه و تعرض درجه دو متهم است.» اشمیت گفت: «این اتهام‌ها دیشب به او تفهیم شدند و بدون امکان وثیقه، زندانی شد.» اما اگر دادگاه مطر را مجرم تشخیص دهد، او چند سال زندانی خواهد شد؟ مطابق قوانین ایالت نیویورک، «اقدام به قتل درجه دو» معمولا بین ۵ تا ۱۵ سال زندان در پی دارد. برخی منابع امکان افزایش این حکم به ۲۵ سال را نیز مطرح کرده‌اند. این در حالی است که اگر او با اتهام «اقدام به قتل درجه یک» مواجه بود، این محکومیت احتمالا به حبس ابد افزایش می‌یافت. اتهام مجزای «تعرض درجه دو» نیز در ایالت نیویورک با حداقل ۲ و حداکثر ۷ سال زندان همراه است.
مطر جوان ۲۴ ساله لبنانی-آمریکایی است که پدر و مادرش هر دو اهل روستایی در جنوب لبنان‌اند. او چند سال پیش از ایالت کالیفرنیا به ایالت نیوجرسی نقل مکان کرد و تا پیش از حمله روز جمعه، در شهر فیرویوی نیوجرسی زندگی می‌‌کرد.
مطر با خرید بلیت، به محل سخنرانی سلمان رشدی آمده بود و سپس، خود را به جایگاه رساند و با چاقو به شکم و گردن رشدی ضربه زد. جمعی از مردم، دو مامور پلیس و کارمندان موسسه برگزارکننده نشست کوشیدند جلو او را بگیرند.
سلمان رشدی ۷۵ ساله با هلیکوپتر به بیمارستانی در ایالت پنسیلوانیا منتقل شد و حال مساعدی ندارد. بر اساس اعلام کارگزار ادبی این نویسنده هندی‌‌ـ‌بریتانیایی-آمریکایی، احتمال دارد او یک چشمش را از دست بدهد و کبدش نیز آسیب جدی دیده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بیانیه‌ای در روز شنبه از «آرمان‌های جهانی» که در سلمان رشدی و کارهایش مجسم می‌شوند، تمجید کرد. بایدن که برای واکنش با تاخیر در مورد این حادثه مورد انتقاد قرار گرفته بود، گفت: «حقیقت، شجاعت، انعطاف پذیری، توانایی به اشتراک گذاشتن ایده‌ها بدون ترس. این‌ها عناصر سازنده هر جامعه آزاد و باز هستند.»
به گزارش ان بی سی نیویورک، بررسی اولیه حساب‌های شبکه‌های اجتماعی مطر نشان داد که او با افراط گرایی شیعی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراهی می‌کند؛ اگرچه هنوز هیچ پیوند قطعی و مستقیم بین او و سپاه  پیدا نشده است.
بارون، وکیل مطر، در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظر درباره این پرونده، گفت: «ما در مراحل اولیه هستیم و به طور صریح، در مواردی مانند این، فکر می‌کنم نکته مهمی که باید به خاطر بسپاریم این است که مردم باید ذهن باز داشته باشند. آن‌ها نیاز دارند به همه چیز نگاه کنند.»
به گزارش ان‌بی‌سی نیویورک، مطر که در کالیفرنیا به دنیا آمده، اخیرا به نیوجرسی نقل مکان کرده بود. او همچنین یک گواهینامه رانندگی جعلی به همراه داشت. شاهدان لحظه حمله مطر به رشدی گفتند که او در حالی که به این نویسنده حمله می‌کرد، حرفی نمی‌زد. به گزارش تایمز، دادستان اعلام کرده است که رشدی در جریان حمله مطر ۱۰ ضربه چاقو خورده است.
به گزارش تایمز این حمله از پیش طراحی شده بود. دادستان‌ها در دادگاه گفتند که مطر با اتوبوس به این موسسه در حدود ۱۹ کیلومتری از سواحل دریاچه ایری رفت و بلیت ورود به جلسه سخنرانی رشدی را خرید. شرکت کنندگان گفتند که هیچ بررسی امنیتی آشکاری در این مراسم وجود نداشت. به گزارش ان بی سی نیویورک، بازرسان اف.بی.آی عصر جمعه به آخرین آدرس فهرست شده مطر، در فیرویو، یکی از بخش‌های شهرستان برگن در آن سوی رودخانه هادسون از منهتن، رفتند. روز شنبه، پلیس هیچ حضوری در این خانه دو طبقه آجری در محله ای عمدتا اسپانیایی زبان نداشت. زنی که وارد خانه شد از صحبت با خبرنگارانی که بیرون جمع شده بودند خودداری کرد.
برچسب ها: سلمان رشدی

۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ۱۷:۵۳
خاک بر سرت ......... (391978)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها