به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۳۵۲۴۱۸

استفاده از موبایل در تخت‌خواب کشنده است

استفاده از موبایل در تخت‌خواب کشنده است
گروه علمی: بر اساس مطالعات، استفاده از گوشی موبایل در تخت خواب، در طولانی مدت برای سلامتی خطرآفرین است. اما چگونه می‌توان از این عادت مخرب دست کشید؟برای کاربران گوشی‌های هوشمند، پیمایش در شبکه‌های اجتماعی، بررسی اعلان‌ها و ایمیل‌ها و مشاهده آخرین اخبار با چند ضربه ساده، همگی از مزایایی هستند که استفاده از این دستگاه‌های وسوسه‌انگیز را جذاب می‌کنند. با این‌حال، اگر مراقب نحوه استفاده از گوشی هوشمند خود نباشید، به راحتی ممکن است در دام عادت‌های اعتیادآوری بیفتید که شما را مجبور کند با هر شنیدن هر صدای زنگی، حتی بر روی تخت خواب نیز به استفاده از گوشی موبایل خود روی بیاورید.

نکته جالب آنکه، این عادت مخرب بر خلاف شب، در طول روز و در هنگامی که به طور مداوم گوشی خود را چک می‌کنید، چندان مشخص نیست. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط Asurion در سال ۲۰۱۹، نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که گوشی‌های هوشمند به آنها کمک می‌کنند تا تعادل بهتری میان کار و زندگی برقرار کنند. بنابراین، آیا این گزارش بدین معنا است که باید همیشه و در هر حالتی از گوشی موبایل خود استفاده کنیم؟ بسیاری از متخصصان چنین رفتاری را توصیه نمی‌کنند.به گفته دانشمندان، استفاده از گوشی موبایل در تخت خواب و طول شب، تهدیدی برای سلامتی و اختلال در خواب کافی و استراحت است. بنابراین، در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید به وسوسه خود برای استفاده مداوم از تلفن همراه غلبه کنید.

خاموش کردن چراغ‌ها، راهی برای عدم استفاده از گوشی موبایل در تخت خواب
طول موج نور آبی اغلب از خورشید ناشی می‌شود، اما بر اساس گزارش WebMD، آنها توسط منابع نور مصنوعی مانند نمایشگر گوشی موبایل نیز ساطع می‌شوند. آزمایش‌های قبلی نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض نور آبی، به ویژه در اواخر روز که زمانی برای بازیابی و استراحت است، می‌تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی بگذارد. به گفته بنیاد خواب ایالات متحده، نور آبی، ترشح ملاتونین، هورمون مسئول ایجاد احساس خواب‌آلودگی را مختل می‌کند. در حالی که این کار در طول روز که ما فعال هستیم، امری مفید تلقی می‌شود؛ اما در هنگام شب که به خواب باکیفیت نیاز داریم، مناسب نیست.

پس از غروب خورشید، نور آبی ریتم شبانه‌روزی بدن را به‌هم ریخته و می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر چاقی، سرطان، بیماری قلبی و دیابت شود. علاوه بر این، نورهای آبی ممکن است بینایی شما را نیز به خطر بیاندازند. مطالعات نشان داده‌اند که از بین تمام نورهای موجود در طیف، نور آبی بیش‌ترین انرژی را حمل می‌کند و اگر بیش از حد در معرض آن قرار بگیرید، می‌تواند باعث ایجاد آسیب به چشم شود.

نور آبی آرامش را به هم می‌زند
افرادی که قبل از خواب و در تخت خواب از گوشی موبایل خود استفاده می‌کنند، احتمالا به سختی می‌توانند ذهن خود را از برق بکشند و استراحت کنند. تعدادی از مطالعات نیز حاکی از آن هستند که بیش‌تر کودکان و نوجوانان در برابر محرومیت از خواب، آسیب‌پذیر هستند، به ویژه زمانی که هنگام خواب در مجاورت نمایشگرها قرار دارند. عدم خواب کافی در صورت تداوم، می‌تواند در طولانی مدت تاثیرات مخربی بر روی سلامت و زندگی روزمره داشته باشد.فعالیت‌هایی مانند گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و چک کردن ایمیل‌ها، که به زعم برخی راهی برای تمدد اعصاب و استراحت پس از یک روز کاری طولانی است، بر خلاف تصور چندان آرامش‌بخش نیستند.

دکتر میشل دروپ، متخصص داروی خواب از کلینیک کلیولند، در این باره می‌گوید:استفاده از گوشی موبایل باعث تحریک مغز و در نتیجه افزایش فعالیت آن و بی‌خوابی خواهد شد. حتی یک کار کوچک با تلفن هوشمند نیز می‌تواند مغز را تا حدی درگیر کند که خواب شما به تعویق بیفتد. علاوه بر این، بیدار ماندن تا دیر وقت و وب‌گردی نیز یکی از عوامل شایع در کمبود خواب بوده که باعث می‌شود روز بعد را با هوشیاری کم‌تر و خستگی بیش‌تر آغاز کنید.
برچسب ها: خواب موبایل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها