به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۳۵۲۴۳۲

هشدار نسبت به بهره‌برداری از فرماندهان افغان

هشدار  نسبت به بهره‌برداری از فرماندهان افغان
گروه بین الملل: جمعی از قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا نسبت به امکان بهره‌برداری روسیه، ایران و چین از فرماندهان نظامی سابق افغانستان با اطلاعات حساس درباره عملیات‌های نظامی آمریکا قبل از خروج از افغانستان هشدار دادند.
این نمایندگان کنگره اعلام کردند دولت جو بایدن در اولویت‌بخشی به فرایند تخلیه افراد در زمان خروج از افغانستان شکست خورده است.
برخی نمایندگان در کمیته روابط خارجی کنگره به انتشار گزارش‌هایی از فرار برخی فرماندهان ارشد ارتش افغانستان به ایران بعد از قدرت‌گیری طالبان اشاره کرده‌اند.
در آستانه اولین سالگرد به قدرت رسیدن طالبان بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، انتقادها از عمکرد ایالات متحده افزایش یافته و حتی وزیر کشور آلمان نیز  اعلام کرد دولت این کشور تلاش خواهد کرد همه پرسنل افغانستانی که با دولت آلمان همکاری داشته‌اند را از این کشور خارج کند.
نمایندگان جمهوریخواه در ادامه گفته‌اند که در جریان خروج نیروهای آمریکایی ۱۳ سرباز این کشور کشته شدند، صدها شهروند آمریکایی و ده‌ها هزار شهروند در معرض خطر افغانی پشت سر رها شدند.با این‌حال، دولت جو بایدن می‌گوید عملیات خروج، «فوق‌العاده موفق» بوده و ۱۲۴ هزار آمریکایی و شهروند افغانستان به سلامت از جنگ «بی‌پایان» افغانستان بیرون آمدند.
از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا خروج نظامیان آمریکایی، ۳۵۰۰ سرباز این کشور و نیروهای متحد آن به همراه صدها هزار شهروند افغانستان کشته شدند.
با این‌حال صدها فرمانده ارتش و امنیتی آموزش دیده افغان توسط آمریکا و خانواده‌های آن‌ها هنوز هم در افغانستان باقی مانده و یا به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها