به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۳۵۲۴۸۷

کاکائو و کاهش خطر حمله قلبی و سکته

کاکائو و کاهش خطر حمله قلبی و سکته
گروه علمی:کاکائو گیاهی با رنگ قهوه‌ای است که خواص بسیاری از جمله کاهش حملات قلبی، بهبود افسردگی، کاهش ابتلا به انواع دیابت دارد. کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که عاشق خوردن کاکائو نباشد، جالب است بدانید که کاکائو علاوه بر خوشمزه بودن، خواص زیادی نیز برای سلامتی دارد.
 
کاکائو برای نخستین بار در تمدن مایای آمریکای مرکزی شناخته شد و بعد‌ها در قرن شانزدهم، فاتحان اسپانیایی آن را با خود به اروپا بردند، خواص کاکائو باعث شد خیلی زود جای خود را به‌عنوان دارویی مؤثر در میان مردم باز کند.اما کاکائو چیست؟ کاکائو درختی از نژاد پنیرکیان با بلندی بین ۴ تا ۱۰ متر است. برگ‌های ساده و متقابل دارد و گُل‌های منظم، کوچک و قرمز رنگی در همه فصل‌ها. میوه‌ این درخت زرد رنگ و به اندازه یک خیار و حاوی ۲۵ تا ۴۵ دانه است. میوه‌های کاکائو را انبار می‌کنند تا بپوسد، پس دانه‌ها را جمع‌آوری و مصرف می‌کنند. کاکائو حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است از جمله پروتئین، ویتامین A، ریبوفلاوین، تیامین، کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن، مس، منیزیم.

پلی فنل‌های موجود در کاکائو دارای خواص متعددی از جمله کاهش التهاب، بهبود جریان خون در رگ‌ها، کاهش فشارخون و بهبود سطح قند و کلسترول خون هستند. پودر کاکائو نیز یکی از منابع غذایی غنی از پلی فنل‌ها است و فلاوانول‌هایی که موادی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارند.در ادامه شما را با خواص کاکائو آشنا خواهیم کرد. قطعا شگفت زده خواهید شد.

کاکائو و کاهش فشار خون
کاکائو، چه به صورت پودر و چه به صورت شکلات سیاه، می‌تواند در کاهش فشار خون ما تاثیر داشته باشد. برای اولین بار مردمی که در جزایر آمریکای مرکزی زندگی می کردند با نوشیدن کاکائو متوجه این موضوع شدند. این افراد نسبت به مردم بومی دیگری که این نوشیدنی را مصرف نمی‌کردند، فشارخون پایین‌تری داشتند. اینطور به نظر می‌رسد که فلاوانول‌های موجود در کاکائو منجر به افزایش سطح نیتریک اکسید در خون و بهبود عملکرد رگ‌های خونی و کاهش فشار خون می‌شود.

کاکائو رفع کننده آسم و بهبود بخش سرفه‌ها
آسم را می‌توان علاوه بر ناشی بودن از مشکلات تنفسی، ناشی از موارد آلرژی زا نیز دانست. کاکائو دارای زانتین و تئوفیلین است که در کاهش آلرژی‌ها مؤثر عمل می‌کنند. همچنین کاکائو حاوی تئوبرومین است که در درمان سرفه نیز تاثیر دارد.

کاکائو و ایجاد حس شادی
کاکائو از سالم‌ترین خوراکی‌های پرطرفدار است که حاوی یک ماده‌ روحیه بخش به نام آناندامید است. این ماده به عنوان مولکول سعادت شناخته می‌شود و احساس سرخوشی و شادی به وجود می‌آورد.

کاکائو و کاهش خطر حمله قلبی و سکته
خاصیت کاکائو تنها کاهش فشار خون نیست، بلکه می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را نیز کاهش دهد. کاکائو به دلیل اینکه سرشار از فلاوانول است، سطح نیتریک اسید خون را بهتر می‌کند، که باعث شل و بزرگ شدن عروق و رگ‌های خونی شده و جریان خون را بهبود می‌بخشد.علاوه بر این، کاکائو کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و در رقیق کردن خون مانند آسپرین عمل می‌کند. از سوی دیگر قند خون را متعادل‌تر می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. این خواص کاکائو با کاهش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته در ارتباط است.

مطالعه انجام شده بر روی بیش از ۱۵۷ هزار نفر حکایت از آن دارد که مصرف بیشتر شکلات، تأثیر زیادی در کاهش خطر بیماری قلبی، سکته و مرگ دارد.همچنین تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که مصرف ۱۹ تا ۳۰ گرم شکلات در روز با کاهش نرخ نارسایی قلبی در ارتباط است، اما چنین تأثیری در مصرف مقادیر بیشتر دیده نشده است. این نتایج حاکی از آن است که مصرف متناوب مقادیر کم از شکلاتِ سرشار از کاکائو، می‌تواند از قلب انسان محافظت کند.

کاکائو و تاثیر آن در کنترل وزن
جالب اینکه مصرف کاکائو، حتی به شکل شکلات، می‌تواند بر کنترل وزن تاثیر داشته باشد. تصور بر این است که کاکائو می‌تواند استفاده از انرژی را تنظیم، اشتها و التهاب را کاهش و اکسیداسیون چربی و احساس سیری را افزایش دهد.تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر شکلات مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر شکلات می‌خورند MBI پایین‌تری دارند؛ علی‌رغم اینکه گروه اول کالری و چربی بیشتری هم مصرف می‌کنند.

مطالعه‌ای نیز بر روی کاهش وزن با رژیم کم کربوهیدرات انجام شده که در آن به شرکت‌کننده‌ها روزانه ۴۲ گرم شکلات ۸۱ درصد کاکائو دادند و در نهایت متوجه شدند آن‌ها سریع‌تر از افرادی که وزن کم کردند رژیم عادی داشتند.از سوی دیگر مطالعاتی انجام شده که معتقد است مصرف شکلات، وزن را افزایش می‌دهد؛ اما بسیاری از این مطالعه‌ها بین نوع شکلات مصرفی تمایزی قائل نشده‌اند. خواص شکلات سفید و شیری، با شکلات تلخ یکسان نیست.اما در مجموع به نظر می‌رسد کاکائو و محصولات سرشار از کاکائو می‌توانند برای کاهش وزن یا حفظ وزن مفید باشند.

کاکائو و رفع یبوست
پوسته‌ کاکائو سرشار از فیبر رژیمی است که به حفظ سلامت روده‌ بزرگ کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که بر روی ۴۸ کودک دارای یبوست انجام شده، مشخص شده است که کاکائو، به خصوص پوسته‌ آن، یبوست را کاهش می‌دهد. کسانی که مکمل کاکائو دریافت کرده بودند نسبت به کسانی که به آن‌ها دارونما داده شده بود حرکات روده‌ سریع‌تری داشتند و از سفتی مدفوع‌شان کاسته شده بود.

کاکائو تضمین کننده سلامت پوست، مو و دندان‌ها
کاکائو مقدار کمی منیزیم و ویتامین C را در خود جای داده است به همین علت می‌تواند از پوست محافظت کند و به سلامت مو و افزایش حجم مو‌های افراد منجر شود. آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه با پاکسازی سلول‌های مرده از پیری زودرس افراد جلوگیری می‌کند و به افراد با کاهش استرس، شادی و نشاط می‌بخشد. همچنین عصاره پودر کاکائو در سلامت دندان‌ها در برابر پوسیدگی و افزایش استحکام مینای دندان مؤثر است.

کاکائو و تاثیر در جوانسازی پوست
کاکائو، دارای یک آنزیم خام است که به ترمیم سلول و جوانسازی آن کمک‌ می‌کند.

کاکائو و تقویت گردش خون
کاکائو به افزایش گردش خون در پوست سر کمک‌کرده و رشد مو‌های سالم و براق را افزایش‌ می‌دهد  چون کاکائو مانند یک تقویت‌کننده گردش خون عمل‌  کرده و به کاهش ریزش مو کمک‌ می‌کند.
برچسب ها: کاکائو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها