کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برجام؛‌ همچنان در حد اخبار متناقض

24 مرداد 1401 ساعت 14:04


اقباله هیئتی

اخبار مربوط به برجام این روزها به مهمترین سیگنال اقتصادی بازارها تبدیل شده است. هر چند مدت زمان مذاكرات به شدت طولانی و دلسردكننده است اما از آنجا كه طرفین می‌گویند این آخرین دور مذاكرات است و نتیجه هر چه باشد باید مشخص شود،‌بسیاری به این پایان امیدوارند.موضوع برجام و كش‌دار شدن آن و البته همچنان نامشخص بودنش کماکان به عنوان ریسکی پایدار و اساسی در اقتصاد كشور به چشم می‌خورد.انتظار مردم، فعالان اقتصادی و خلاصه همه برای اعلام نتیجه بررسی متن پیشنهادی اتحادیه اروپا نیز از جمله اخباری است که این روزها بسیاری منتظر شنیدنش هستند.

 مذاکراتی که به نظر می‌رسد به نقطه امیدوارکننده‌ای رسیده بود اما آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال جاری میلادی باعث تغییر معادلات شد  اتفاقات ریز و درشت دیگری هم به دلیل طولانی شدن مدت مذاكرات دائما در حال تاثیرگذاری بر این موضوع است. حالا موضوع ترور «سلمان رشدی» مطرح شده و فضای مذاكرات آنقدر شكننده هست كه چنین موضوعی بتواند بر كلیت آن تاثیرات مهمی بگذارد تا جایی كه برخی از جمهوری خواهان خواهان خروج آمریكا از برجام به علت این ترورو سبقه سیاسی آن شده‌اند.
هر چند بسیاری را روسیه را متهم به كارشكنی در روند مذاكرات كرده و می گویند در دور قبلی هم روسیه یك‌تنه همه چیز را خراب كرد اما حالا طرف روس هم اعلام كرده توافق تقریبا با موافقت جمهوری اسلامی و ایالات متحده صورت پذیرفته و متن نهایی مورد توافق دو طرف است. البته هنوز هم از گوشه و كنار جهان اخبار متناقض به گوش می‌رسد و همین موضوع بتعث ایجاد شبهه‌های فراوان در بازارهای مختلف می شود. آنقدر پیش‌بینی‌ها از آینده در صورت انجام و یا عدم انجام توافق زیاد است كه این روزها بسیاری از بازارها از ترس اتفاقات پیش‌رو در ركود كامل به سر می‌‌برند.روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده که اتحادیه اروپا در مورد موضوع پادمان پیشنهاداتی ارائه کرده است، اما آنچنان که از گفته دیپلمات ایرانی بر می‌آید، این پیشنهاد باید برای ایران از یک سو باید اطمینان‌آور باشد و از سوی دیگر، همه موضوعات مورد بحث در وین را در بر بگیرد.
همچنین نشریه آمریکایی پولیتیکو اعلام كرده در متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام که اخیرا در وین روی میز مذاکره قرار گرفته، از برخی تحریم‌‌‌‌های اقتصادی آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقب‌نشینی شده و مقرر شده پرونده فعالیت‌‌‌‌های هسته‌‌ای مشکوک ایران بسته شود.در حالی که در بسته پیشنهادی جدید اروپا با هماهنگی نزدیک با مقامات آمریکایی، تحریم‌های سپاه همچنان پابرجا هستند و لغو نمی‌شوند، اما اثربخشی آنها به شدت محدود می‌شود.اما در مقابل، رابرت مالی،‌ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برخی گزارشات مبنی بر کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد و تاکید کرده که هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران صورت نگرفته است.
به هر حال آنچه كه مشخص است علیرغم اخبار فراوان و متناقض، باید تا چند روز آینده پرونده این دور از مذاكرات هم بسته شود و در حالی كه شرایط اقتصادی و معیشتی مردم به شدت نیازمند یك گشایش اساسی است، توافق هسته‌ای و باز شدن روزنه‌هایی با دنیای آزاد اقتصاد می‌تواند نخستین قدم از این گشایش باشد.




 


کد مطلب: 352528

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352528/برجام-همچنان-حد-اخبار-متناقض

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir