کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

25 مرداد 1401 ساعت 7:57

گروه گردشگری:


تقریبا تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا در وبسایت‌های خود هزینه ی زندگی دانشجویی در کانادا را به طور تقریبی محاسبه و اعلام کرده اند. با این حال، مهم ترین عوامل در تعیین مقدار دقیق هزینه ی زندگی دانشجویی در کانادا را می‌توانیم شهر محل اقامت و منطقه ای از شهر که دانشجو قصد زندگی کردن در آن دارد، به شمار بیاوریم.
همچنین، در ادامه می‌توانید لیستی از هزینه‌های رایج به همراه مقدار تقریبی آن‌ها که تخمین زده شده است را نیز مشاهده بفرمایید :

•    هزینه ی شهریه ی دانشگاه : تقریبا سالی ۱۸ هزار و ۹۷۰ دلار
•    هزینه ی بیمه ی درمانی : ۷۰ دلار در ماه و ۸۴۰ دلار در سال
•    هزینه ی کتاب‌های درسی : سالی ۶۰۰ دلار
•    هزینه ی استفاده و اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه :‌ تقریبا ۶۰۰ دلار در ماه و ۷ هزار و ۲۰۰ دلار در سال
•    هزینه ی تلفن همراه : ۳۰ دلار در ماه و ۳۶۰ دلار در سال
•    هزینه ی حمل و نقل عمومی : ۴۰ دلار در ماه و ۴۸۰ دلار در سال
•    هزینه ی خورد و خوراک و مواد غذایی : ۳۰۰ دلار در ماه و ۳ هزار و ۶۰۰ دلار در سال
•    هزینه ی سرگرمی، پوشاک و هدیه : ۸۰ دلار در ماه و ۹۶۰ دلار در سال
•    هزینه ی بیمه ی خودرو : سالی ۱ هزار و ۵۰۰ دلار
•    هزینه ی سوخت خودرو : ۲۰۰ دلار در ماه و ۲ هزار و ۴۰۰ دلار در سال
•    مجموع هزینه‌ها : ۱ هزار و ۳۲۰ دلار در ماه و ۳۷ هزار و ۲۴۷ دلار در سال

بهترین شهر کانادا برای زندگی دانشجویی
بر اساس بررسی‌های انجام شده، یک رده بندی از بهترین شهرهای کانادا برای زندگی دانشجویی تهیه و تنظیم شده است که رتبه ی آن‌ها در رده بندی جهانی را نیز نشان می‌دهد‌:
•    بر اساس این رده بندی، مونترال به عنوان بهترین شهر کانادا برای زندگی دانشجویی در رتبه اول قرار گرفته و در رده بندی جهانی هم در رتبه ی ششم قرار گرفته.
•    پس از آن ونکوور دومین شهر برتر کانادا برای زندگی دانشجویی شناخته شده و یازدهمین شهر برتر دنیا از این نظر نیز شناخته شده است.
•    تورنتو به عنوان سومین شهر برتر دنیا برای زندگی دانشجویی معرفی شده که رتبه ی جهانی آن هم شانزدهم است.
•    چهارمین شهر برتر کانادا برای زندگی دانشجویی، اتاوا معرفی شده که از نظر جهانی هم در رتبه ی چهل و پنجم قرار گرفته است.
•    در این رده بندی، کبک به عنوان پنجمین شهر کانادا برای زندگی دانشجویی معرفی شده و رتبه جهانی آن هم صد و پانزدهم می‌باشد.


آیا کانادا کشور گران قیمتی برای زندگی دانشجویی است
اگر بخواهیم مقایسه کنیم، تحصیل کردن در کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر دنیا چندان گران قیمت محسوب نمی شود و می‌توان آن را مقرون به صرفه به شمار آورد. اما نکته قابل توجهی که وجود دارد، این است که کانادا جزو برترین کشورهای دنیا برای مهاجرت تحصیلی است و سطح آموزشی و تحصیلی در آن بسیار بالا و همرده با برخی از کشورهای مطرح و شناخته شده ای از قبیل استرالیا، آمریکا، فرانسه، انگلیس و تمامی کشورهای برتر دنیا است.
اما هزینه ی تحصیل در کانادا نسبت به کشورهای نام برده شده، بسیار کم تر است و همین امر باعث شده ما کانادا را کشوری مقرون به صرفه برای تحصیل به شمار بیاوریم.
در واقع، نسبت به سطح آموزشی و تجهیزات و امکاناتی که در کانادا وجود دارد، هزینه ی تحصیل در آن بسیار مناسب است. به طور متوسط، شما به چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار پول نیاز دارید تا بتوانید هزینه ی شهریه ی دانشگاه خود را پوشش دهید.
توجه داشته باشید که این محدوده، به صورت میانگین ذکر شده و مقدار دقیق آن به عوامل و فاکتورهای مختلف زیادی از جمله مقطع تحصیلی، برنامه یا رشته ی تحصیلی، دانشگاه مورد نظر، شهر محل اقامت، سبک زندگی خود دانشجو و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد.

معیار‌های انتخاب محل اقامت برای زندگی دانشجویی در کانادا
•    بودجه خود را مشخص کنید:
شما باید برای محل زندگی و اقامت خود بودجه ای در نظر بگیرید و بر اساس آن به دنبال گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، بگردید. تا زمانی که بودجه خود را مشخص نکرده باشید و ندانید که چقدر می‌خواهید هزینه کنید، سردرگم باقی خواهید ماند.
•    جست و جوی خود را به موقع آغاز کنید: شما باید بدانید که قصد اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه دارید و یا می‌خواهید آپارتمانی خارج از دانشگاه اجاره کنید. بسته به نوع انتخاب خود، باید به موقع برای این کار اقدام کنید چرا که ممکن است ظرفیت خوابگاه دانشگاه تکمیل شود. همچنین، می‌توانید با دفتر امور دانشجویان بین المللی دانشگاه خود نیز تماس بگیرید و درمورد چگونگی زمانبندی مناسب از آن‌ها راهنمایی بگیرید.
•    مراقب کلاهبردارها باشید: متاسفانه، افرادی وجود دارند که ممکن است بخواهند درمورد نحوه ی معامله ی محل اقامت شما در کانادا از شما سوء استفاده و یا کلاهبرداری کنند. شما باید به شدت مراقب این افراد سودجو باشید و دقیقا طبق راهنمایی وکلا و مشاوران تراست عمل کنید تا مورد سوء استفاده قرار نگیرید.

•    فاکتورهای ضروری و مهم را همیشه مد نظر داشته باشید: شما باید نیازهایی که دارید را بر اساس اولویت‌ها مرتب کنید. یعنی بدانید که در انتخاب محل اقامت شما در کانادا چه فاکتوری از همه بیشتر اهمیت دارد و اولیت اصلی شما برای انتخاب آن چیست و بعد از آن چه مواردی را مد نظر دارید. مثلا برای برخی، نزدیک بودن محل اقامت به دانشگاه اولویت اصلی است. اما فردی ممکن است قیمت و ارزان بودن محل اقامت را اولویت اصلی قرار داده باشد. هر چیزی که اولویت شما است، باید به آن پایبند بمانید و تصمیمات خود را بر اساس آن بگیرید.
•    از پلتفرم‌های آنلاین برای این کار کمک بگیرید: وبسایت‌های مهم و مفیدی که در انتخاب محل اقامت شما در کانادا می‌توانند راهنمایی دقیقی به شما کنند، عبارت هستند از HelloStudent.co.uk و Rightmove.co.uk و Universityliving.com و Unitestudents.com و crm-students.com
•    با وکلا و مشاوران تیم تراست مشورت کنید: شما همین اکنون می‌توانید از طریق برقراری تماس با یکی از شماره تلفن‌های شرکت مهاجرتی تراست، نسبت به دریافت مشاوره ی اولیه اقدام کنید. پس از آن باید اطمینان خاطر کامل داشته باشید که کارشناسان، مشاوران و وکلای برجسته ی تیم تراست بهترین راهنمایی‌های ممکن را در اختیار شما قرار خواهند داد تا همه چیز برایتان کاملا واضح و شفاف پیش برود.


عوامل تعیین کننده در هزینه ی زندگی دانشجویی در کانادا
مهم ترین عوامل در تعیین شهریه ی دانشگاه‌های کانادا در مقطع لیسانس و متوسط هزینه زندگی دانشجویی در این کشور، رشته ی مورد نظر و همینطور دانشگاهی است که دانشجو برای تحصیل در کانادا انتخاب کرده. این موضوع باعث شده که محدوده ی هزینه و شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع لیسانس بسیار متغیر باشد.
جهت اطلاع از هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا به واحد پول کانادا، می‌توانید قیمت دلار کانادا در صرافی‌های کانادا را ببینید.
اما اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم، هزینه و شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع لیسانس از ۷ هزار و ۲۰۰ دلار تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ دلار متغیر است. یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم و تعیین کننده، این است که هر چه سطح دانشگاه مورد نظر دانشجو بالاتر باشد، شهریه آن هم بیشتر خواهد بود. همچنین، همیشه یک سری رشته‌ها گران تر از رشته‌های دیگر هستند.
برای تعیین مقدار دقیق شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع فوق لیسانس هم مجددا فاکتورهایی که برای مقطع لیسانس وجود داشت، تعیین کننده هستند. یعنی در این مقطع نیز رشته ی تحصیلی، دانشگاه و شهر محل اقامت دانشجو اصلی ترین و تعیین کننده ترین فاکتورها محسوب می‌شوند.

اما به طور کلی، هزینه و شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع فوق لیسانس چیزی بین ۳ هزار و ۲۲۲ تا ۴۲ هزار و ۸۵۰ دلار است. امکانات و تجهیزات آموزشی و همینطور رنکینگ دانشگاه نیز فاکتورهای تعیین کننده ی دیگر در این مبحث به شمار می‌روند.
تمامی معیارهایی که برای مقاطع تحصیلی قبلی ذکر کردیم، در تعیین مقدار دقیق شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکترا نیز تاثیر گذار هستند و نقش بسیار پررنگ و مهمی دارند. اما به طور کلی، دانشجویان باید برای تحصیل در این مقطع در کانادا چیزی حدود ۴ تا ۲۵ هزار دلار به طور سالیانه در نظر داشته باشند.
تحصیل دوره ی دکترا در کانادا بسته به رشته ی دانشجو ممکن است بین ۳ تا ۶ سال طول بکشد و این به معنی افزایش هزینه‌ها هم هست. اما در صورتی که دانشجو در پروژه‌های تحقیقاتی شرکت داشته باشد و یا به عنوان دستیار اساتید در دانشگاه کار کند، می‌تواند بخش زیاد و یا حتی تمامی هزینه‌ها و شهریه دانشگاه خود در مقطع دکترا در کانادا را جبران کند.
 
 


کد مطلب: 352608

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352608/هزینه-زندگی-دانشجویی-کانادا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir