به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۵۲۶۳۷

مرندی: بیش از قبل به توافق نزدیک هستیم

مرندی: بیش از قبل به توافق نزدیک هستیم
گروه سیاسی: لورا روزن خبرنگار آمریکایی که تحولات پرونده هسته ای ایران را دنبال می کند در توییتی نوشته که یک مقام اتحادیه اروپا تایید کرده که پاسخ ایران به متن پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام دریافت شده است.
«استفانی لیختن اشتاین» خبرنگار مستقر در وین گفته بروکسل پاسخ ایران را دریافت کرده است. لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال نیز چنین گزارش مشابهی ارائه کرده است.یک منبع مطلع هم  ارسال پاسخ ایران به جوزف بورل هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای را تایید کرد. او همچنین اظهار کرد که انتظار است تا دو روزآینده به طور متقابل پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم.شبکه الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد، تهران پاسخ خود را به اروپایی ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته ای ارسال کرده است.
الجزیره به نقل از این مقام ایرانی گفته، فاصله زیادی با توافق احتمالی برای بازگشت به توافق هسته‌ای نداریم.
ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده است، نظرات خود را منتقل کرده است. آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده، اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.این مسائل به طور تفصیلی بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفتگو‌ها قرار گرفت.محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان در توئیتی نوشت: ایران نگرانی‌های خود را ابراز کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.
وی با بیان اینکه نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است افزود: نمی‌توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک‌تر هستیم.
همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هم پاسخ خود را درباره پیش‌نویس توافق به  جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد. وی گفت: اگر ایران آماده بازگشت به پایبندی متقابل به برجام باشد، آمریکا نیز این آمادگی را دارد.

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها