به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۳۵۲۶۵۱
زاهدی وفا با هیچکدام از نمایندگان مجلس تعامل ندارد

مدیرانی که به وزارت کار آمده‌اند، به کشور ضربه می‌زنند

مدیرانی که به وزارت کار آمده‌اند، به کشور ضربه می‌زنند
گروه جامعه: ۲۴ خرداد سال جاری حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از کش و قوس‌های فراوان که به تبع اعتراض نمایندگان و بسیاری از کارمندان وزارت کار رخ داد، از سمت خود کناره‌گیری کرد تا سیدابراهیم رئیسی، محمدهادی زاهدی‌وفا را به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب کند و حال پس از گذشت دو ماه، همچنان رییس جمهور، حاضر نشده است وزیر پیشنهادی کار را به مجلس معرفی کند، آن هم در شرایطی که حاشیه‌های مربوط وزارت کار مثل عدم‌تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان روز به روز ابعاد منفی بیشتری به خود می‌گیرد.

یکی از منتقدان وضع موجود، محمد وحیدی نماینده بجنورد است. او  می‌گوید: زمانی به دولت قبل به خاطر عدم‌معرفی وزرا انتقاد می‌شد و حال این موضوع در رویکرد دولت سیزدهم هم رخ داده و از این بابت به شخص آقای رئیسی انتقاد دارم.او می‌گوید: یکی از وزارتخانه‌های مهم و کلیدی دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که چندی پیش، آقای حجت‌الله عبدالملکی از این سمت کناره‌گیری کرد، اما با گذشت بیش از دو ماه از استعفای او، همچنان این وزارتخانه مهم بلاتکلیف است. وزارتخانه‌ای که تشکیلات زیاد و مهمی در زیرمجموعه خود دارد، مثل سازمان‌های تامین اجتماعی، فنی حرفه‌ای، بهزیستی، مجموعه‌های مهم اقتصادی مثل شستا که همه این‌ها به نوعی در نبود وزیر در تلاطم کاری قرار گرفته‌اند و فقدان یک وزیر باعث عدم تصمیم‌گیری برای مسائل مهم کشور در این بخش‌ها شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: با وجود اینکه هیات تطبیق مجلس افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را مصوب کرد، اما وزارت کار به دلیل اینکه یک مدیریت قوی بر آن حاکم نیست، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و نتوانسته مشکل را حل کند.وحیدی می‌گوید: چون آقای عبدالملکی در قالب استعفا از این وزارتخانه کنار رفت، انتخاب جایگزین برای ایشان کار سختی نبود، چون وزیر با استیضاح عزل نشده بود که به تبع آن، تقابلی بین مجلس و دولت پیش بیاید. آقای زاهدی‌وفا سرپرست کنونی وزارتخانه، یک شخصیت علمی و موجه است، اما به لحاظ اجرایی، فضای این وزارتخانه را حداقل در تعامل دولت با مجلس با روابطی که وجود دارد یا خیلی نمی‌شناسد یا خیلی علاقه‌مند به این ارتباط نیست. تقریباً هیچ نماینده‌ای در مجلس با ایشان ارتباط ندارد. وی چندی پیش در یک سفر غیررسمی به استان خراسان شمالی رفت، اما هیچ ارتباطی با نمایندگان استان برقرار نشد و حتی وقتی بنده با معاون پارلمانی و حوزه‌های استانی ایشان ارتباط گرفتم، افراد بی‌اطلاع از سفر بودند. ضمن اینکه این سفر، ماهیت رسمی هم به خودش نگرفت. طبیعتاً در این سفرها، اتفاق خاصی هم صورت نمی‌گیرد در حالی که باید ارتباط بین مدیران شکل بگیرد و صحبت‌ها و گلایه‌های مردم شنیده شود تا در نهایت سفر توام با تصمیمات قابل قبول و در آینده خروجی‌های مثبت همراه شود.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی می‌گوید: در بحث پرداخت یارانه به دهک‌های مختلف، ایرادات جدی وجود دارد. به باور من، یک مدیر در لایه‌های میانی کشور به راحتی می‌تواند بفهمد افراد در چه دهک‌هایی قرار می‌گیرند، اما همچنان وزارت کار به صورت تصادفی هم این موضوع را بررسی نکرده است. به طور مثال، من افرادی را می‌بینم که در دهک دهم قرار گرفته‌اند و با خود می‌گویم اگر آن فرد در دهک دهم باشد، پس وضعیت کشور بسیار خراب است. یعنی همچنان وزارتخانه فرق بین افراد دارا و کم‌بضاعت را نمی‌تواند تشخیص دهد. همچنان افراد بسیاری هستند که یا یارانه‌هایشان قطع شده یا در بلاتکلیفی هستند و مرتب آن‌ها به ما مراجعه می‌کنند و متاسفانه همچنان پاسخی از وزارتخانه دریافت نمی‌کنیم.

او می‌گوید: در موضوع سهام عدالت یک فرصتی هست که بین وزارت اقتصاد و وزارت کار باید شکل بگیرد تا افرادی که سهام عدالت‌شان را نگرفته‌اند بر اساس قوانینی که وجود دارد، تعیین تکلیف شوند، اما بسیاری بلاتکلیف مانده‌اند. از این‌رو کار‌های بسیار بزرگ و انجام نشده‌ای در وزارت کار وجود که در کنار مدیریت‌های فشل شرکت‌های زیرمجموعه شستا، کار را پیچیده کرده است. خیلی از افرادی که در این مجموعه‌ها بر سر کار هستند نه رزومه قوی‌ای دارند و نه از توانمندی لازم برخوردار هستند. مطمئناً حضور این افراد در بلندمدت، هم به دولت آقای رئیسی و هم به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.

نماینده بجنورد می‌گوید: ضرورت داشت امروز آقای رئیسی، فکری به حال وزارت کار که بدون وزیر هست، می‌کرد. چه بهتر که وزیری بر راس این وزارتخانه قرار بگیرد که بتواند برخی ساختار‌ها را هم تغییر دهد. به طور مثال سازمان فنی حرفه‌ای در دل وزارت کار است در حالی که این سازمان می‌تواند یک سازمان مستقل باشد و زیر نظر رییس جمهور جای بگیرد آن هم با عنوان سازمان ملی مهارت که در دوره‌ای که ما نیاز به اشتغال داریم یک شخصیت قوی در راس این سازمان قرار بگیرد تا بتواند موضوع مهارت‌آموزی را به سرعت رقم بزند.
مرجع : رویداد24

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۱۹:۲۸
آب در هاون کوبیدن است مجلس در راسا امور است البته برعکس (392065)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها