به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۳۵۲۶۶

سال 92 براي خانواده رسانه چطور گذشت؟

گروه فرهنگ وهنر: بهار کاروانش را راه انداخته و نزدیک دروازه‌های شهر است. 1392 هم چمدان جمع کرده تا برود، اما خاطراتی را برای ما به رسم هر سال باقی می‌گذارد. خاطراتی که گاهی تلخ‌اند و گاهی شیرین. شاید سالی که گذشت برای عده‌ای خوب بود، اما امسال رسانه‌ها، سال خوبی نداشتند.
سال 92 براي خانواده رسانه چطور گذشت؟
آنچه بر رسانه‌ها گذشت فقط شامل دغدغه‌های مالی و توقیف‌های ناگهانی نبود، بلکه امسال این خانواده، پدران و فرزندان زیادی را از دست داد. مروری می‌کنیم بر آنچه در سال یک‌هزار و سیصد و نود و دو بر رسانه‌های ایران گذشت.

فروردین‌ماه
هنوز بیشتر اعضای تحریریه‌ها درگیر تبریک‌های سال نو بودند که تحریریه‌ی مجله‌ی «نمایه» با تسلیت همراه شد. 20 فروردین‌ماه امسال «مهدی رضایی مزینانی» سردبیر مجله‌ی نمایه، شاعر و روزنامه‌نگار‌، جمع رسانه‌ای‌ها را ترک گفت. او کار خود را با نشریه‌ی «فردوسی» آغاز کرده بود و سال 1352 به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد از سال 1364 تا 1381 در دبیرخانه‌ی هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور سمت‌های گوناگون داشت که شاخص‌ترین آن‌ها، اداره‌ی موسسه‌ی فرهنگی و اطلاع‌رسانی «نمایه» و سردبیری مجله‌ی «نمایه» بود.

اردیبهشت‌ماه
بوی تازگی هنوز در شهر بود که در پنجم اردیبهشت‌ماه خبر درگذشت «امیرحسین فردی» نویسنده و روزنامه‌نگار به تیتر روزنامه‌ها تبدیل شد. فردی را همه با نام «کیهان بچه‌ها» می‌شناسند. او از سال 1361 تا 1391 سردبیر «کیهان بچه‌ها» بود. عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه‌ی هنری نیز در کارنامه‌ی کاری او دیده می‌شود.

شهریورماه
شهریورماه برای دو خبرگزاری ایرنا و فارس ماه خوبی نبود؛ وقتی شهریور از نیمه گذشت «حنانه زاکانی» خبرنگار جوان ایرنا درگذشت. همکاران او هنوز هم از مرگ او به‌عنوان یک شوک یاد می‌کنند. در آخرین روز شهریور نیز خبر فوت «جابر معافی» سرپرست جوان خبرگزاری فارس و روزنامه‌ی رسالت در مازندران منتشر شد.

مهرماه
مهر مانند اسمش مهربان نبود؛ ششم مهرماه «ایمان ابراهیمبای سلامی» خبرنگار جوان پارلمانی درگذشت.

آبان‌ماه
14 آبان‌ماه «علی محمدی گرمساری» روزنامه‌نگار پیشکسوت با ربع قرن سابقه در مطبوعات دار فانی را وداع گفت. او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی خبرنگاری در دانشکده‌ی خبر و عضو انجمن صنفی مطبوعات ایران بود و در روزنامه‌هایی مانند همشهری، یاس نو، نوروز، حیات‌ نو، اعتماد ملی، شرق، همبستگی و چند سایت اطلاع‌رسانی فعالیت داشت.

آذرماه
به‌جرأت می‌توان گفت که آذرماه سالی که گذشت، یکی از بدترین ماه‌های تاریخ مطبوعات بود و برای جامعه‌ی رسانه‌ای و ارتباطاتی کشور ماه خوبی نبود. عصر روز 14 آذرماه بود که خبر فوت پایه‌گذار علوم ارتباطات ایران، دکتر «کاظم معتمدنژاد» پس از یک‌دوره بیماری، جامعه‌ی ارتباطاتی را در غم فرو برد. همچنین در این ماه «سیداحمد قمی» از روزنامه‌نگاران پیشکسوت گیلان دار فانی را وداع گفت.

دی‌ماه
در آخرین فصل سال، درگذشت «نورالدین نوری» از دبیران ارشد روزنامه‌ی «اطلاعات» در سال‌های قبل از انقلاب و بنیانگذار شبکه‌ی توزیع روزنامه در کشور، در 17 دی‌ماه، از نخستین اتفاقات زمستان 92 بود. پس از او «علیرضا فرهمند» روزنامه‌نگار پیشکسوت که عده‌ی زیادی از روزنامه‌نگاران، او را استاد خود می‌دانند در 21 دی‌ماه بار سفر بست. او 52 سال از زندگی‌اش را در تحریریه‌ی روزنامه‌ها گذرانده بود.

بهمن‌ماه
سومین روز بهمن، خبر درگذشت «اسفندیار زرکوب تهرانی» شاعر و روزنامه‌نگار مازندرانی منتشر شد. او یکی از ورزشی‌نویسان قدیمی استان مازندران بود. پس از او، هفتم بهمن «سیدیوسف شریفی» از روزنامه‌نگاران پیشکسوت روزنامه‌ی کیهان و خبرگزاری پارس دار فانی را وداع گفت. همچنین در همین تاریخ «پرتو مهتدی» روزنامه‌نگار‌، مترجم و منتقد سینمایی که سابقه‌ی فعالیت در نشریات «فیلم» و «دنیای تصویر» را در کارنامه داشت، درگذشت.

سال 92 با همه‌ی اتفاقات خوب و بدش، چند روز دیگر به پایان می‌رسد. بهار در حال پهن کردن بساط خود است و امید داریم سال تازه، امید را به اندازه‌ای در دل‌ روزنامه‌نگاران زنده نگه دارد تا فرشته مرگ شرمنده شود.
مرجع : ايسنا