به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۳۵۲۶۶۱

گرگ‌های جنگجو چین در نقش دیپلمات

گرگ‌های جنگجو چین در نقش دیپلمات
 گروه بین الملل:  می‌توان «گرگ جنگجو» را نام دیپلماسی چینی دانست. از آنجایی که پکن به طور فزاینده‌ای خود را درگیر یک رقابت ایدئولوژیک و سیاسی با غرب می‌بیند وزارت خارجه آن کشور دیگر مانند گذشته نقش شخصیت خوب را بازی نمی‌کند. نام دیپلماسی گرگ جنگجو از دو فیلم اکشن ملی گرایانه چینی گرفته شده که در آن قهرمان ارتش چین در حال مبارزه با شرور‌ها در آسیا و آفریقا و نه تنها در واشنگتن یا در تریبون وزارت امور خارجه در پکن به تصویر کشیده می‌شد. اکنون این نسخه در اروپا نیز در حال تکثیر است و گرگ‌های جنگجوی چینی در نقش دیپلمات در اروپا حضور دارند.
به گزارش فرارو به نقل از پولیتیکو،در ادامه با اشاره به دیپلمات‌های مجری سیاست «گرگ جنگجو» چین در اروپا آنان را رتبه‌بندی کرده و نشان می‌دهیم که کدام گرگ‌های جنگجو بیش‌ترین زوزه را می‌کشند:
۱-لو شای؛امتیاز گرگ: ۵
سفیر چین در فرانسه دیپلمات برتر و غالب مجری دیپلماسی گرگ جنگجوی پکن است. آخرین عملکرد او نشان داد که حکومت چین قصد دارد پس از آن که نیرو‌های نظامی چینی جزیره دموکراتیک خودگردان تایوان را تحت کنترل خود درآوردند مردم تایوان را مورد «بازآموزی» قرار دهد. اظهارات او در شبکه تلویزیونی فرانسوی BFM در اوج تنش نظامی هفته گذشته بر سر تایوان پس از دیدار «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد. او گفته بود: «پس از اتحاد مجدد آموزش مجدد را انجام خواهیم داد. من مطمئن هستم که در آن زمان مردم تایوان دوباره طرفدار اتحاد مجدد خواهند بود. آنان دوباره میهن پرست خواهند شد».
او سپس از استفاده از اصطلاح بحث برانگیز خود مبنی بر «بازآموزی مجدد» که به طور گسترده با زندانی کردن مسلمانان اویغور در شین جیانگ توسط پکن مرتبط است دفاع کرد و دولت تایوان را به دلیل آن چه «القای احساسات ضد چینی به مردم تایوان» خواند مورد سرزنش قرار داد.
این اولین بار نیست که حملات این مرد ۵۷ساله در پاریس باعث ایجاد جنجال می‌شود. در طول شیوع ویروس کرونا سفارت تحت نظارت او انتشار اطلاعات نادرست در مورد نحوه برخورد دولت فرانسه با آن ویروس را آغاز کرد. سفارتخانه چین در فرانسه در آن زمان مدعی شد که کارکنان خانه‌های سالمندان در فرانسه افرادی که تحت مراقبت هستند را به حال خود رها می‌کنند تا بمیرند. وزارت خارجه فرانسه او را احضار کرد، اما توهین‌ها و ادعا‌های بیش‌تری از سوی سفارتخانه چین در فرانسه ادامه یافت.
سال گذشته سفارت چین در فرانسه کارزار حمله آنلاین را علیه «آنتونی بونداز» پژوهشگر مسائل چین در بنیاد تحقیقات استراتژیک سازماندهی کرد و او را «مردک بزهکار»، «کفتار دیوانه» و «ترول ایدئولوژیک» خواند چرا که او درباره تایوان اظهارنظری کرده بود که مغایر با ادعا‌های دولت چین درباره آن جزیره بوده است. لو بار دیگر احضار شد. برای شخص لو برچسب «گرگ جنگجو» نشانه و باعث افتخار است.

۲-ژنگ زگوانگ؛امتیاز گرگ: ۳
سفیر چین در لندن یکی دیگر از دیپلمات‌های پیشتاز برای مقابله با طرفداران استقلال تایوان بوده است به ویژه در شرایطی که «لیز تراس» نامزد نخست‌وزیری بریتانیا به تایوان برای دفاع از خود کمک کند.ژنگ زگوانگ در یک کنفرانس مطبوعاتی نادر در سفارت آن کشور در لندن گفت: «ما از بریتانیا می‌خواهیم که حساسیت بالای مسئله تایوان را دست کم نگیرد و به وعده‌هایی که داده پایبند بماند. برای بازی با آتش از آمریکا پیروی نکنید، زیرا کسانی که با آتش بازی می‌کنند خود را خواهند سوزاند»!
پس از این اظهارات ژنگ به دستور تراس وزیر خارجه بریتانیا به دفتر امور خارجه بریتانیا احضار شد. زمانی که ژنگ در سال گذشته کار خود را آغاز کرد به سرعت در میانه یک طوفان سیاسی قرار گرفت. «لیندزی هویل» رئیس مجلس عوام از ورود سفیر چین به پارلمان جلوگیری به عمل آورد. این تصمیم او به دلیل اقدام دولت چین در اعمال تحریم علیه آن دسته از نمایندگان بریتانیایی بود که از حکومت کمونیستی آن کشور انتقاد کرده بودند.
با این وجود، نمایندگان پارلمان بریتانیا می‌گویند که لفاظی‌های ژنگ در سطح پایین‌تری در مقایسه با ادعا‌ها و اظهارات «لیو شیائومینگ» سلف او قرار دارد. لیو در سال ۲۰۲۰ میلادی گفته بود: «دلیل وجود یک گرگ جنگجو آن است که در این دنیا گرگ‌هایی وجود دارند».

۳-وو هونگ بو؛امتیار گرگ: ۴
کار وو به عنوان فرستاده ویژه وزارت خارجه چین در امور اروپا ملاقات با دیپلمات‌های اروپایی در چین و انجام سفر در سراسر قاره اروپاست تنها برای آن که نشان دهد تا چه اندازه نسبت به نظام سیاسی کشور‌های اروپایی و تقسیمات دموکراتیک آن بی‌اعتنا است.او این بی‌اعتنایی را به ویژه در قبال انتقاد پارلمان اروپایی از نقض حقوق بشر توسط حکومت چین نشان داده است. وو ۷۰ساله یک دیپلمات باتجربه و معاون سابق دبیرکل سازمان ملل متحد است. به گفته یکی از دیپلمات‌ها که از مدت‌ها پیش با او آشنایی داشته است: «وو بسیار قاطع است و بسیار پیش از زمانی که ایده دیپلماسی گرگ جنگجو به عنوان گرایش غالب در دستگاه دیپلماسی چین مطرح شود به عنوان یک گرگ قلمداد می‌شد».

۴-وو کن؛امتیاز گرگ: ۲
سفیر چین در آلمان دقیقا می‌داند که در زمان ضروری و لازم کجا را گاز بگیرد. هنگامی که سه سال پیش دولت آلمان به دلیل نگرانی‌های امنیتی ایده سفت و سخت‌تر کردن کنترل خود بر هواوی غول مخابراتی چینی مطرح کرد «وو» تهدیدی را علیه صنعت خودروسازی آلمان که به دلیل فعالیت‌هایش در چین از نظر استراتژیک عمیقا آسیب‌پذیر است مطرح نمود. «وو» گفت: «آیا می‌توانیم بگوییم که خودرو‌های آلمانی ایمن نیستند، زیرا ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم خودرو‌های خود را تولید کنیم؟ خیر، زیرا این یک سیاست حمایت از صنایع و فراورده‌های داخلی محض خواهد بود».او هم چنین به دلیل دیدار «جاشوا وونگ» رهبر جنبش دانشجویی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ میلادی با «هایکو ماس» وزیر خارجه وقت آلمان شخصا به ماس حمله لفظی کرد و گفت: «مایه شرمساری است که آلمان به یک جدایی طلب هنگ کنگ اجازه بازدید و دیدار با رهبران سیاسی خود از جمله شخص وزیر امور خارجه را داده است».
ناظران مسائل سیاسی چین می‌گویند که او از آن زمان به این سو قدری آرام گرفته، اما آنان انتظار دارند که سفارت چین در برلین زمانی که آلمان از استراتژی جدید چین خود در اواخر سال جاری رونمایی کند بار دیگر قاطعانه عمل نماید.

۵-گوئی کُنگ یو؛امتیاز گرگ: ۵
شاید «گوئی» تقریبا یک سال پیش سمت سفیر چین در سوئد را ترک کرده باشد، اما دیپلمات‌های سوئدی هنوز خاطرات زنده‌ای از این دیپلمات فراموش ناشدنی دارند. گوئی کُنگ یو در طول دوره تنش‌های شدید میان استکهلم و پکن که در اصل بر بازداشت «گوئی مینهای» کتابفروش سوئدی توسط حکومت چین متمرکز بود و به اعمال محدودیت‌هایی برای شرکت‌های هواوی و ZTE در ارائه زیر ساخت‌های اینترنت نسل پنجم منجر شد به استکهلم فرستاده شده بود.او یکی از سرسخت‌ترین دیپلمات‌های ملقب به گرگ جنگجو نه تنها در اروپا بلکه در کل دستگاه دیپلماسی چین بوده است. نمایندگان اپوزیسیون سوئد بار‌ها خواستار قرار دادن نام او در فهرست «عناصر نامطلوب» و «غیر قابل قبول» شده بودند.
گوئی بلافاصله به روزنامه نگارانی که هرگونه انتقادی را علیه چین مطرح کرده بودند حمله لفظی می‌کرد. او با مقایسه رسانه‌های سوئدی با یک «بوکسور سبک وزن» گفته بود: «شبیه یک بوکسور سبک وزن ۴۸ کیلوگرمی است که می‌خواهد در مسابقه بوکس یک بوکسور ۸۶ کیلوگرمی را تحریک کند و بوکسور ۸۶ کیلوگرمی می‌خواهد آدم خوبی باشد و از بوکسور ۴۸ کیلوگرمی محافظت کند. بنابراین، بوکسور ۸۶ کیلوگرمی به او می‌گوید: «برو و مراقب خودت باش»! اما بوکسور سبک وزن گوش نمی‌دهد و در عوض به تحریک بوکسور سنگین وزن ادامه می‌دهد و حتی به زور وارد خانه‌اش می‌شود. در آن صورت بوکسور سنگین وزن چه گزینه‌ای برای انتخاب دارد؟»

 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها