کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اروپا، در شوک گرمای تاریخی و بحران آب

25 مرداد 1401 ساعت 17:21


گروه جامعه: درست زمانی که دنیا به خروج تدریجی از بحران همه گیری کووید ۱۹ و مشکلات و پیامدهای ناخوشایند ناشی از آن امیدوار بود، اروپا با فاجعه دیگری در تابستان امسال روبرو شد.به گزارش ایسنا، اروپا هم‌اکنون در حال سپری کردن تابستان فاجعه باری از نظر ذخایر آبی است به طوری که به گفته کارشناسان، به نظر می رسد که این قاره در حال تجربه کردن بدترین پدیده خشکسالی خود در طول تاریخ باشد.
 

بنابر گزارش شبکه خبری سی ان ان از داده‌های رسمی، طی هفته‌های اخیر برای حدود ۶۳ درصد از اراضی در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا هشدار خشکسالی صادر شده است. همچنین هشدارهای جدید نیز در این زمینه هر روزه در حال افزایش هستند.سطح آب در مخازن، رودخانه ها و دریاچه ها در این قاره در حال کاهش است که این امر علاوه بر اثرات مخربی که بر تجارت و صنعت می گذارد، بخش گردشگری که پیش از این نیز با شیوع بیماری کووید۱۹ آسیب دیده بود را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین بنابر گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، آلمان، پرتغال، فرانسه، هلند، انگلیس و مجارستان در تابستان کنونی از خشکسالی رنج می برند، به کشاورزان و صاحبان مشاغل وابسته به آب رودخانه و دریا، آسیب رسیده و مقام ها وادار به محدود کردن مصرف آب شهروندان شده اند.محقق کمیسیون اروپا هشدار داد که خشکسالی در اروپا در مسیر بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال اخیر قرار دارد.

یک محقق ارشد سرویس خشکسالی کمیسیون اروپا (EC) هشدار داد: خشکسالی که بخش زیادی از اتحادیه اروپا را فرا گرفته است، بدترین خشکسالی از قرن شانزدهم تاکنون خواهد بود.همچنین شبکه خبری یورونیوز در گزارشی تشریح کرد: بعد از زمستان کم بارش و متعاقب آن افزایش دمای بی سابقه هوا در برخی از کشورهای اروپایی، میلیون ها نفر در این قاره تبعات خشکسالی را تجربه می کنند.بعلاوه تاثیر خشکسالی در زندگی روزمره برخی از ساکنان این قاره بسیار شدید بوده است.

اسپانیا
در برخی از کشورهای اروپایی همچون اسپانیا از فروشگاه ها خواسته شده برای حفظ انرژی، درهای مغازه های خود را ببندند. همچنین تا پایان ماه ژوئیه، تنها ۴۰ درصد از مخازن آبی این کشور پُرآب بود و بر اساس مقاله ای که به تازگی در مجله "نیچرژئوساینس" منتشر شده اسپانیا با خشک ترین آب وهوای خود دستکم در ۱۲۰۰ سال گذشته مواجه است.همچنین در یک روستا در جنوب بارسلونا، خشکسالی باعث خشک شدن ذخایر محلی و قطعی آب لوله کشی شده است.وزارت بهداشت اسپانیا نیز اعلام کرده که بیش از ۱۰۰۰ نفر از مردم در گرمای بی‌سابقه ژوئیه گذشته در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

ایتالیا
اما این روزها خشکسالی فقط معضل اسپانیا نیست. در مناطق شمالی ایتالیا نیز ساکنان این مناطق با وخیم ترین بحران آب در ۷۰ سال گذشته مواجه هستند و برخی از ایالت های این کشور به بحران کمبود آب، حتی برای تولید غذا نزدیک شده اند.سخت ترین خشکسالی در ایتالیا، سطح آب رودخانه "لیک گاردا" را که بزرگ ترین دریاچه این کشور اروپایی به شمار می‌رود به پائین ترین حد ثبت شده رسانده و بخش های زیادی از صخره هایی که تاکنون زیر سطح آب قرار داشته اند، پدیدار شده و دمای آب آن تا نزدیک میانگین دریای کارائیب بالا رفته است.همچنین منطقه‌ای در "امیلیا روماگنا" که به دلیل شبکه ای از کانال ها، زمین های کشاورزی این منطقه را تامین می کند و معمولا تحت تاثیر شرایط گرم تابستان قرار نمی گیرد، امسال نیازمند بکار بستن اقدامات فوق‌العاده‌ای شده زیرا سطح رودخانه "پو" به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

فرانسه
با این حال خشکسالی و کم آبی در اروپا فقط به اسپانیا و ایتالیا محدود نمی شود. به تازگی گزارش های فراوانی درباره بحران آب در برخی دیگر از کشورهای این قاره منتشر شده است.یورونیوز به نقل از "کریستوف بچو"، وزیر محیط زیست فرانسه گزارش داد که آب آشامیدنی بیش از ۱۰۰ شهر در این کشور قطع شده است و باید با کامیون به هزاران نفر آب تحویل شود."کریستوف بچو" که چند روز پیش از مناطق جنوب شرقی فرانسه دیدار کرده، گفته است: شرایط خشکسالی، دولت فرانسه را بر آن داشته تا یک تیم بحران ایجاد کند. این تیم وضعیت را در مناطقی که به دلیل خشکسالی بیشترین تاثیر را گرفته‌اند بررسی کرده و برای انتقال آب به آن‌ها اقدام می‌کند.
ماه جولای خشک‌ترین ماه در فرانسه از مارس ۱۹۶۱ تاکنون است و این کشور شاهد تنها ۹.۷ میلی متر بارندگی بوده است. 

مجارستان
در مجارستان نیز سطح آب رود "دانوب" در نزدیکی بوداپست در سه هفته گذشته ۱.۵ متر کاهش یافته است و انتظار نمی‌رود که به این زودی نیز باران ببارد.همچنین افزایش دمای آب در دومین رودخانه طولانی اروپا کارشناسان را نگران کرده است. دمای آن به مدت هفت روز در منطقه "پفالتس علیا"ی بایرن به بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد رسید. افزایش دمای آب این رود می تواند منجر به کاهش اکسیژن آب و به خطر افتادن زندگی ماهی ها شود.

آلمان
از سوی دیگر پایین آمدن بی سابقه سطح آب در رود "راینِ" آلمان نیز باعث شده تا مقام ها و صاحبان صنایع در این کشور هشدار دهند که رود راین به عنوان یکی از اصلی ترین آبراهه ها در اروپا،  تنها چند روز تا بسته شدن به روی ترافیک تجاری فاصله دارد که دلیل آن سطح بسیار پایین آب به خاطر خشکسالی است.سطح خطرناک پایین آب در این رودخانه، یادآور دوره خشکسالی است که باعث توقف استفاده از آن برای حمل بار به مدت شش ماه در سال ۲۰۱۸ شد.

انگلیس
همزمان در انگلیس نیز روز پنج‌شنبه گزارش شد که منبع رودخانه "تیمز" برای اولین بار از زمان شروع رکوردها به دلیل کمبود بارندگی خشک شده است.همزمان با گرمای شدید هوا در اروپا و اعلام وضعیت خشکسالی در بخش‌هایی از انگلیس، منابع خبری داخلی از هجوم سراسیمه مردم این کشور به فروشگاه‌ها برای خرید آب آشامیدنی خبر دادند که در پی آن، برخی فروشگاه‌ها خرید آب را محدود کردند.به گزارش نشریه سان، در پی هشدار اعلام خشکسالی در انگلیس، هجوم مردم وحشت‌زده این کشور به فروشگاه‌ها برای خرید آب آشامیدنی، یکی از فروشگاهای زنجیره ای در انگلیس را ناچار به جیره بندی آب کرد.به گزارش ایسنا،‌ کارشناسان و دانشمندان مطالعات زیست محیطی پیش بینی می‌کنند خشکسالی که در تابستان سال جاری پدیدار شده، احتمالا در غرب اروپا به حالت عادی تبدیل خواهد شد.


کد مطلب: 352726

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352726/اروپا-شوک-گرمای-تاریخی-بحران-آب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir