کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعتراض مردم شهرکرد به هشت روز بی‌آبی

25 مرداد 1401 ساعت 21:38

گروه جامعه: مردم استان چهارمحال و بختیاری که دو هفته پیش با سیل دست‌وپنجه نرم می‌کردند، روز دوشنبه پس از هشت روز بی‌آبی، در اعتراض به شرایط، به خیابان‌های شهرکُرد آمدند تا صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند.


مردم شهرکرد از صبح سه‌شنبه به خیابان‌های این شهر آمدند تا با تجمع مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری از مسئولان شهری و دولت بخواهند به وعده‌هایشان عمل کنند. اهالی شهرکرد در این تجمع، با سر دادن شعارهایی چون «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون»، «زاده سرچشمه‌ایم، تشنه‌ایم، تشنه‌ایم»، «چهارمحالی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «استاندار حیا کن، صندلی رو رها کن»، به سمت استانداری این شهر حرکت کردند. نیروهای امنیتی و انتظامی در بخش‌هایی از شهر، با این تجمع برخورد کردند و معترضان در واکنش به این اتفاق، خطاب به نیروها شعار  سر دادند و اعتراض‌ها ادامه یافت. در حالی که شهرکرد به نهمین روز بی‌آبی وارد شده است، مسئولان بارها در روزهای مختلف اعلام کردند که مشکل از «فردا» حل خواهد شد. با وجود این، تنها کاری که دولت انجام داد، اعزام تانکرهای آبرسانی و توزیع کیسه و بطری‌های آب میان مردم بود.
وقوع سیل در این استان باعث شد آب شهر کدر و غیرقابل‌استفاده شود. چشمه کوهرنگ که یکی از منابع اصلی تامین آب شهرکرد به شمار می‌رود و آب شرب پنج شهر و ۳۴ روستا در استان چهارمحال و بختیاری را تامین می‌کند، پس از کدر شدن آب، از مدار خارج شد. به گزارش ایسنا قطعی آب، کاهش فشار آب در برخی مناطق و کدر بودن آب در تعدادی از محلات شهرکرد زندگی را برای مردم شهرکرد در یکی از گرم‌ترین تابستان‌های این شهر تحمل‌ناپذیر کرده است. تانکرهای آبی هم که دولت برای مردم این مناطق ارسال کرد، تنها بخشی از نیازهای اولیه مانند آب شرب، پخت‌وپز و شست‌وشو حداقلی را تامین می‌کند.
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو دولت روز یکشنبه اعلام کرده بود که در پی جایگزینی سهم چشمه کوهرنگ‌اند تا بتوانند این میزان آب را که بیش از ۵۰ درصد آب شهرکرد را تامین می‌کرد، با سامانه‌های اضطراری جایگزین کنند. در همان روز، اعتضاد مقیمی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، نیز وعده داد که مشکل آب شهرکرد تا کمتر از ۲۴ ساعت حل خواهد شد و گفت: «در حال حاضر با وارد مدار شدن تصفیه‌خانه‌ها کدورت آب تا حد زیادی برطرف شده و به حد استاندارد رسیده است.»
با این حال مشکل بی‌آبی مردم شهرکرد حل نشد تا مردم برای حل این مشکل پس از هشت روز آستین‌ها را بالا بزنند و خودشان به میدان بیایند. علی حیدری، معاون استاندار چهارمحال و بختیاری، طرح پدافندی مسئولان این استان برای جایگزینی منابع آب را در مراحل پایانی دانست و اعلام کرد که با افتتاح این طرح، ۷۵ درصد از مشکل آب این استان حل خواهد شد. مشکل بی‌آبی در این شهر از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل در این استان آغاز شد و ساعات قطعی آب روزبه‌روز افزایش یافت و کیفیت آب هم تحلیل رفت. در همان روزهای ابتدایی درگیری مردم با سیل و بی‌آبی توامان، ابوالحسن فاطمی، امام جمعه شهرکرد، مشقت و مشکلات ناشی از سیل را «امتحان الهی» دانست.
نماینده شهرکرد در مجلس، نیز پس از وقوع مشکل سیل و بی‌آبی در شهری که نماینده آن به شمار می‌رود، از دولت ابراهیم رئیسی تقدیر کرد و دولت حسن روحانی را مسبب این مشکلات دانست! احمد راستینه، به خبرگزاری برنا گفت: «ظرف چهار پنج روز گذشته یک جهاد آبرسانی ویژه با دستور وزیر نیرو در استان شکل گرفت که جای تقدیر دارد.» او افزود: «متاسفانه کوتاهی دولت قبل از سال ۱۳۹۴ در تکمیل سامانه‌های پایدار آبرسانی به شهرکرد سبب شد تا با سیلاب اخیر، ۶۰ درصد این شهر دچار مشکل بشود. حجم ترک‌ فعل دولت گذشته به حدی است که حل کامل مسئله را زمان‌بر کرده است.» راستینه به شهروندان وعده داد که طی امروز (سه شنبه) یا فردا (چهارشنبه) این مشکل حل خواهد شد.


کد مطلب: 352762

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352762/اعتراض-مردم-شهرکرد-هشت-روز-بی-آبی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir