کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت لوازم خانگی باز هم گران می‌شود؟

اقتصاد 24 , 26 مرداد 1401 ساعت 11:20


گروه اقتصادی: چندی پیش معاون وزیر صمت با بیان اینکه لوازم خانگی گران نمی‌شود، گفت که قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که کالا‌ها قابلیت صادرات پیدا کنند؛ در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می‌رود.

به گفته محمدمهدی برادران در مورد تغییر قیمت لوازم خانگی، با بیان اینکه در حال حاضر بازار لوازم خانگی رقابتی است، اظهار کرد: بر خلاف اینکه گاهی اوقات قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، اما تولیدکنندگان کمترین افزایش قیمت را نسبت به سایر صنایع اعمال کرده اند. بازار رقابتی است و فعالان این حوزه در همین بازار در حال کار هستند و مشکل خاصی هم وجود ندارد. تولید و عرضه اجناس با کمترین مشکل در حال انجام است و حتی اخیراً برخی از تولیدکنندگان بزرگ برای فروش کالا‌های خود تخفیفاتی نیز در نظر گرفته اند.

کمبود تولیدات و گرانی لوازم خانگی این سوال را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که لوازم خانگی باز هم گران می‌شود؟ در همین رابطه احسان فدایی کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: عادی جلوه دادن شرایط در وضعیتی که تولید کننده با رکود کم سابقه‌ای در بازار مواجه شده بسیار مهلک و مخرب است.امروز شکاف تورم قیمت لوازم خانگی با قدرت خرید مردم موضوع اصلی در بحث تولیدات لوازم خانگی است. فدایی با بیان این مطلب ادامه داد: پاک کردن صورت مسئله از سوی متولیان نشان از چیست؟ مسئله زیر پوست بازار است. آیا بهبودی در وضعیت تولید و بازار خرید و فروش کالا و لوازم خانگی ایجاد شده است؟

وی تصریح داشت: تولید کننده با توجه به کاهش توان مالی مردم توان افزایش قیمت را ندارد و می‌داند با گران کردن کالا همین مشریان بسیار کم را نیز از دست خواهد داد. اما از سوی دیگر تولید کننده هر چه به سمت جلو با همین وضعیت حرکت می‌کند، ادامه تولیداتش باعث کاهش سرمایه در گردش و انباشت بدهی می‌شود.
این فعال بازار لوازم خانگی ادامه داد: با این وضعیت حاشیه سود لازم هیچ گاه به چرخه تولید باز نمی‌گردد؛ از این رو تولید کننده مجبور به کاهش ثبت سفارش شده و تولید را با ظرفیت پایین انجام دهد که به مرور زمان ادامه فعالیت واحد تولیدی دور از انتظار خواهد شد.

وی گفت: موضوع دیگری که مطرح می‌شود عرضه و تزریق قطره چکانی لوازم خانگی به بازار است. این اتفاق در یک برهه منطقی است. زمانی که جنس به راحتی وارد بازاری که در آن تقاضا وجود داشته باشد امکان چنین اقدامی پیامد مثبت به همراه دارد چراکه میزان عرضه کم و قیمت بالا برود در حالی که این نوع اقدامات دست و پازدن و مُسکن مقطعی است.فدایی با تأکید بر این موضوع که با تظاهر به اینکه وضعیت بازار لوازم خانگی عادی است، گفت: تولید کننده مقابل بازاری قرار گرفته که هنوز اجناس غیر قانونی و برند‌های خارجی صاحب اصلی بازار می‌باشند و در برابر چنین هجمه‌ای باید مقاومت کند.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز تولید را باید با نوسانات نرخ ارز تأمین کند و افزایش هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها و مجموعه مالیات‌های تکلیفی، سود، فروشنده، اتاق بازرگانی، ورودی گمرک، حق عضویت اتاق‌های مختلف و مبالغ پرداختی گارانتی را نیز متحمل شود.وی ادامه داد: حجم این هزینه‌ها باعث افزایش قیمت و کاهش میزان تولید شده، اما در مقابل این مشکلات بخش تولید، واردات قانونی یا غیر قانونی لوازم خانگی حاشیه سود بالایی را برای وارد کنندگان برند‌های مختلف ایجاد کرده است.

به گفته فدایی؛ تخفیف برند‌های خارجی در طی سال به ویژه در فروشگاه‌های بزرگ جلب توجه بیشتر متقاضیان این لوازم‌ها شده تا حدی که تولید داخلی را مستهلک کرده است تا جایی که تولید کنندگان ایرانی به دلیل رقابت نابرابر با این برند‌ها ناگزیرشده اند محصول تولیدات خود را برای برند‌های دیگر بزند.این کارشناس بازار لوازم خانگی تأکید کرد: فعالیت برای شرکت‌های دیگر هم عمر زیادی نخواهد داشت و این نقطه خطرناکی برای بخش تولید است. چراکه تولید کنندگان ما نمی‌توانند برای سایر شرکت‌ها برند سازی کنیم و به مرور زمان صنعت لوازم خانگی پوچ و توخالی می‌شود.


کد مطلب: 352821

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352821/قیمت-لوازم-خانگی-باز-هم-گران-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir