به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۳۵۲۸۳۰

غذاهای مفید برای درمان بیماری کم کاری تیروئید

غذاهای مفید برای درمان بیماری کم کاری تیروئید
گروه علمی: بیماری کم کاری تیروئید توسط دارو‌های مختلفی قابل درمان است. اگر از رژیم مناسب غذایی استفاده کنید، می‌توانید به راحتی کم کاری تیروئید را کنترل کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره غذا‌های مفید و مناسب در بیماری کم کاری تیروئید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

منابع غذایی ید دار
یکی از مفیدترین منابع غذایی در کنترل بیماری کم کاری تیروئید منابع غذایی ید دار هستند. از این منابع می‌توان به شیر، پنیر، تخم مرغ کامل و نمک خوراکی یددار اشاره کرد.ماهی آب شور و جلبک دریایی نیز از مهمترین مواد غذایی مناسب در کم کاری تیروئید هستند. مواد موجود در این مواد غذایی می‌تواند وارد خون شده و جذب بدن انسان شوند.

سلول‌هایی که در بدن انسان وجود دارد ید را از طریق سیستم گردش خون وارد غده تیروئید می‌کنند و از این طریق متابولیسم بدن تنظیم می‌شود. شما با مصرف این مواد غذایی می‌توانید به درمان و یا کنترل کم کاری غده تیروئید کمک کنید.مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می‌تواند برای بدن شما آسیب زیادی داشته باشد. بهتر است اعتدال را در مصرف مواد غذایی یددار رعایت کنید.

نقش سلنیوم در کنترل کم کاری تیروئید
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند کمک زیادی به بیماری کم کاری تیروئید داشته باشد، سلنیوم است. شما می‌توانید از منابع غذایی سلنیوم مانند ماهی تن، میگو و آجیل برزیلی استفاده کنید.بلغور جو دوسر و برنج قهوه‌ای نیز سرشار از سلنیوم هستند. گوشت گاو، بوقلمون و مرغ نیز از دیگر مواد غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید هستند. علاوه بر این مواد غذایی مکمل‌های سلنیوم نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کرده و مصرف کنید.البته مکمل‌های سلنیوم باید حتماً توسط تجویز پزشک متخصص مصرف شوند. البته به خاط ر داشته باشید که مصرف بیش از حد سلنیوم منجر به مسمومیت خواهد شد. باید اعتدال را در مصرف این گونه مواد غذایی و مکمل‌های آن رعایت کنید.

مصرف روی برای کم کاری تیروئید
یکی دیگر از مواد معدنی مناسب برای تنظیم هورمون‌های غده تیروئید روی است. این ماده می‌تواند سطح هورمونی غده هیپوفیز را تنظیم کرده و باعث تنظیم هورمون‌های غده تیروئید شود.روی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را مصرف کنید. از منابع غذایی حاوی روی می‌توان به مرغ، حبوبات، ماست و گوشت گاو اشاره کرد. دانه کدو تنبل و غلات غنی شده نیز از دیگر منابع غذایی سرشار از روی هستند.

میوه‌های مناسب برای کم کاری تیروئید‌
می‌توانید در رژیم غذایی خودتان انواع توت و سیب درختی را جای دهید. این میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده و باعث حفاظت از غده تیروئید می‌شوند. مواد معدنی و مواد مغذی بسیار زیادی که در سیب وجود دارد می‌تواند باعث عملکرد بهتر غده تیروئید شوند.سیب به کاهش کلسترول کمک می‌کند و در برابر بیماری‌های دیگر نیز بدن شما را محافظت خواهد کرد. میوه‌هایی همچون هندوانه، موز و آناناس نیز برای بیماری کم کاری تیروئید مناسب هستند.

رژیم غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید
اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید حتما برای رژیم غذایی مناسب خود به متخصصان تغذیه مراجعه کنید. استفاده از میوه، سبزیجات و گوشت بدون چربی در رژیم غذایی شما اهمیت بسیار زیادی دارد.هر چه بتواند از مواد غذایی کم کالری استفاده کنید علاوه بر تاثیر زیاد بر کم کاری تیروئید شما، باعث چاقی شما نیز نمی‌شوند.انواع ویتامین‌های، دی و‌ای و ویتامین‌های گروه بی می‌توانند هورمون‌های غده تیروئید شما را تنظیم کنند. مواد غذایی حاوی آهن نیز از دیگر مواد مفید برای کم کاری تیروئید هستند.این مواد شامل گوشت گوسفند و جگر می‌شوند. شما می‌توانید از مواد غذایی دارای ویتامین آ نیز استفاده کنید. ویتامین آ به سرعت جذب بدن شما می‌شود و برای غده تیروئید مفید هستند.

مصرف لبنیات چه تاثیری بر کم کاری تیروئید دارد؟
پنیر می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کنترل کم کاری تیروئید داشته باشد. محصولات لبنیاتی مختلف مانند کشک نیز دارای ماده معدنی ید بوده و برای تیروئید مناسب هستند. شما می‌توانید ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن خود را به ید از طریق مصرف یک لیوان ماست و شیر برطرف کنید.اگر شما بتوانید مصرف لبنیات را در رژیم غذایی خود‌تان قرار دهید می‌توانید کمک زیادی به سلامت بدن خود و کم کاری تیروئید کرده باشید.

تاثیر مشاوره تغذیه در کم کاری تیروئید
شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره انواع مواد غذایی در درمان کم کاری تیروئید از مشاوران تغذیه کمک بگیرید. در عین حال در صورتی که بیماری شما در خصوص تیروئید جدی باشد تنها با رژیم غذایی نمی‌توانید آن را درمان و یا کنترل کنید بلکه باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت نظر او درمان خود را ادامه دهید. یک رژیم غذایی مناسب در کنار دارو‌های مورد نیاز می‌تواند به رفع بیماری شما کمک کند.

سخن پایانی
کم کاری تیروئید یک بیماری آزاردهنده و رایج امروزی است. برای درمان و کنترل این بیماری می‌توان علاوه بر مراجعه به پزشک از مواد غذایی مناسب استفاده کنید.برای شناخت مواد غذایی بهتر است با مواد معدنی موجود در آن‌ها آشنا شوید. انواع مواد غذایی که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد می‌تواند کمک کننده باشد، پس استفاده از آن‌ها در رژیم غذاییتان را فراموش نکنید.
برچسب ها: کم کاری تیروئید
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها