کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۷ دلیلی که پشه‌ها به سمت شما جذب می‌شوند

26 مرداد 1401 ساعت 13:43


گروه علمی:گزش پشه می‌تواند منجر به خارش و قرمزی قابل توجهی در اطراف نواحی نیش زده شود و بیشتر هم شامل حال برخی افراد می‌شود؛ البته اگر این عوامل را حذف کنید ممکن است از نیش پشه در امان بمانید.بیراه نیست اگر فکر می‌کنید که پشه‌ها شما را بیشتر از دیگران دوست دارند؛ مطالعات نشان می‌دهد که پشه‌ها حدود ۲۰ درصد از مردم را حتما نیش خواهند زد.
 

در این شرایط مردم کوچه و خیابان می‌گویند شما «خونی شیرین» دارید، اما این حرف علمی نیست. در واقع این گروه خونی شماست که مانند عوامل مختلفی مثل لباس‌، تنفس و حتی باکتری‌هایی که روی پوست شما زندگی می‌کنند، می‌تواند در جذب پشه‌ها به سمت خود نقش داشته باشد.اگر برای پشه‌ها جذاب هستید، شناخت این عوامل می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی برای در امان ماندن از نیش‌ پشه‌ها پیدا کنید و خطر بیماری‌هایی که از این طریق منتقل می‌شوند؛ بله ماجرا کمی نگران کننده شد: اکثر ما نام مالاریا را شنیده‌ایم اما ویروس زیکا، ویروس نیل غربی، تب دنگی و برخی بیماری‌های بعضا خطرناک دیگر هم از طریق این موجودات ریز به انسان منتقل می‌شوند، کافی است یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید تا عمق فاجعه احتمالی را با چشمان خود ببینید!

رنگ
جالب است بدانید که پشه‌ها چشمانی قوی دارند و از این ویژگی خود برای هدف قرار دادن قربانیان استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد پوشیدن رنگ‌های تیره (سبز، سیاه و قرمز) تشخیص شما را برای دشمن (!) آسان‌تر می‌کند، پس بهتر است لباس‌هایی با رنگ‌های ملایم‌تری مانند پاستلی، بژ یا حتی سفید را انتخاب کنید.

گروه خونی
پشه‌های نر بالغ برای تغذیه از شهد استفاده می‌کنند، اما ماده‌ها برای تخم‌گذاری به پروتئین موجود در خون انسان متکی هستند و عجیب اینکه برخی از گروه‌های خونی را بیشتر دوست دارند. بر اساس گزارش وری ول هلث، تحقیقات نشان داده است که گونه‌های مختلف پشه، گروه‌های خونی مختلفی را دوست دارند؛ به عنوان مثال، پشه ببری آسیایی طرفدار گروه خونی O است، در حالی که آنوفل گامبیا طرفدار گروه AB است.علاوه بر این، حدود ۸۰ درصد از مردم ترشحاتی پوستی دارند که نشان می‌دهد گروه خونی آنها چیست و پشه‌ها بدون توجه به گروه خونی، جذب این افراد و در واقع ترشحات می‌شوند.عوامل مختلفی روی تمایل پشه‌ها به افراد تاثیر می‌گذارند.
 
فرار بی‌فایده است
پشه‌ها می‌توانند دی اکسید کربن را از فاصله قابل توجهی حس کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند انسان‌ها را از فاصله ۵ تا ۱۵ متری ببینند. این دو نشانه به آنها کمک می‌کند تا شما را ردیابی کنند! در این شرایط، هرچه بیشتر بازدم کنید، جذاب‌تر می‌شوید. افراد بزرگ‌تر بیشتر بازدم می‌کنند، بنابراین احتمال جذب پشه‌ها به بزرگسالان بیشتر است.

گرما و تعریق
پشه‌ها از حس بویایی قوی‌ای برای درک بوی‌های مختلف برخوردارند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند اسید لاکتیک، آمونیاک و سایر ترکیبات ساطع شده در عرق بدن را استشمام کنند. ورزش شدید باعث افزایش تجمع اسید لاکتیک و گرما در بدن شما می‌شود. علاوه بر این، عوامل ژنتیکی نیز بر بوی خاص بدن شما تأثیر می‌گذارد، که می‌تواند بر جذابیت شما برای پشه‌ها بیفزاید.

پوست با نشاط
پوست شما به طور طبیعی مملو از حیات میکروسکوپی است. باکتری‌هایی هستند که با تعریق پوست شما مخلوط می‌شوند و رایحه‌ای متمایز ایجاد می‌کنند. برخی تحقیقات نشان داده است که انواع و میزان باکتری روی پوست افراد می‌تواند در جذب پشه‌ها نقش داشته باشد.این عامل باکتریایی همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا پشه‌ها بیشتر به سمت مچ پا و پا کشیده می‌شوند، این بخش از بدن نقطه‌ای مناسب برای زندگی باکتری‌هاست.

بارداری
به نظر می‌رسد که بارداری عامل جذاب برخی از گونه‌های پشه است. تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده، اما مطالعه‌ای که در آفریقا و در سال ۲۰۰۰ صورت گرفت نشان داد که جذب پشه‌ها به افراد باردار دو برابر بیشتر از افراد غیر باردار است و این می‌تواند به دلیل افزایش تولید دی اکسید کربن و افزایش دمای بدن به خصوص در ناحیه شکم در این ایام باشد.

پشه‌ها عاشق ماءالشعیر هستند
هیچ وقت به ذهنمان هم خطور نمی‌کرد که پشه‌ها طعم ماءالشعیر را دوست دارند! طی یک آزمایش گروهی، محققان دریافتند که پشه‌های بیشتری به سمت شرکت‌کنندگانی جذب شده‌اند که یک لیتر ماءالشعیر نوشیده بودند اما علت این اتفاق مشخص نیست؛ شاید پشه‌ها هم عاشق ماءالشعیر هستند!گزش زیاد پشه می‌تواند منجر به خارش و قرمزی قابل توجهی در اطراف نواحی نیش زده شود که آزار دهنده است اما اگر واکنش‌های شدیدتری به نیش پشه دارید به معنای حساسیت به نیش پشه است. در مورد علائم آلرژیکی مانند کبودی، بثورات و تورم قابل توجه حتما به پزشک مراجعه کنید.


کد مطلب: 352865

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352865/۷-دلیلی-پشه-ها-سمت-جذب-می-شوند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir