کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه کسانی بیشتردر معرض ابتلا به سرطان مثانه‌اند

26 مرداد 1401 ساعت 18:04


گروه جامعهک یک فلوشیپ اندویورولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به بررسی مهمترین عوامل موثر در ابتلا به سرطان مثانه و راه‌های مقابله با این بیماری پرداخت و گفت:دکتر داود عرب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه سرطان مثانه، سرطانی ناشی از عوامل زیست محیطی و مرتبط با گذر سن است؛ میزان شیوع آن با سن افزایش یافته و اوج بروز آن در دهه هفتم زندگی فرد است.این پزشک متخصص با بیان اینکه ارتباط قوی بین سموم محیط زیست و شکل گیری سرطان مثانه وجود دارد به عوامل مؤثر در بروز سرطان مثانه، اشاره و خاطرنشان کرد: سرطان مثانه با اختلالات ژنتیکی و عوامل خطر خارجی شامل قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان زا، فاکتورهای تغذیه ای، میزان دریافت مایعات، الکل، التهاب، عفونت، شیمی درمانی، اشعه و احتمالاً شیرین کننده‌های مصنوعی ایجاد می شود.
 

چه کسانی در معرض ابتلای بیشتر به سرطان مثانه‌اند
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: علاوه بر پوست و ریه، مثانه اصلی‌ترین ارگان داخلی است که تحت تاثیر مواد سرطان زای شغلی قرار می‌گیرد و قرار گیری بیش از اندازه در معرض مواد شیمیایی ممکن است سبب بروز بیماری سرطان مثانه شود. به عنوان مثال افرادی که در شرکت هایی با موادی همچون پارامر، چرم، رنگ، لاستیک و… سر و کار دارند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به یکی از علل مهم ابتلا به این نوع از سرطان، اضافه کرد: سیگار عامل اصلی شناخته شده برای شکل گیری سرطان مثانه است. به طور کلی شانس ابتلا به سرطان مثانه با سیگار دو تا ۶ برابر بیشتر است و شدت و مدت زمان سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط است.دکتر عرب تصریح کرد: بیشتر مواد غذایی و یا متابولیت‌های دیگر که در ادرار دفع شده و تماس طولانی مدت با پوشش داخلی مثانه دارد بنابراین تغذیه نقش مهمی در شکل گیری سرطان مثانه دارد.

به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان با رژیم غذایی مدیترانه‌ای
این متخصص اورولوژی افزود: با این حال گزارش‌های متناقضی در خصوص میوه‌های کامل و سبزیجات در جلوگیری از  سرطان مثانه وجود دارد. اما به طور کلی یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای منجر به پایین‌ترین ریسک سرطان مثانه می‌شود.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: میوه و سبزیجات و به طور خاص مرکبات،  سیب، انواع توت، گوجه فرنگی، هویج، سبزیجات شامل چندین ترکیب فعال اند که در سم زدایی بسیار موثر هستند. همچنین ریز مغذی هایی که اثر پیشگیرانه از شکل گیری سرطان مثانه دارند؛ عمدتا آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین A ، C ، E و سلینیوم و روی هستند.

این پزشک متخصص سمنانی همچنین گفت: مصرف کم مایعات منجر به ادرار کم تر و غلظت های بالاتر از مواد بالقوه سرطان زا در ادرار و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه است.وی از عفونت به عنوان یکی از دلایل مهم ابتلا به سرطان مثانه ،یاد کرد و افزود: عفونت به وضوح یکی از عوامل شکل گیری سرطان و سلول های سنگفرشی در بیمارانی است که به صورت مزمن با شیستوزوما هماتوبیوم آلوده شده اند. همچنین ارتباط محتملی بین ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  و شکل گیری سرطان مثانه وجود دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: همچنین برخی از محققین معتقدند عفونت باکتریایی مزمن ممکن است در شکل گیری سرطان مثانه نقش داشته باشد.دکتر عرب افزود: وجود خون در ادرار بدون احساس درد، سوزش ادرار، تکرر ادرار و نیاز بیش از حد به تخلیه ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار و قطع و وصل شدن آن نیز می تواند از علائم این بیماری به شمار رود. در موارد پیشرفته‌تر کاهش وزن و کم شدن میزان اشتها، درد استخوانی و ورم در اندام تحتانی از علایم این بیماری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: عمر بیماران سرطان مثانه با توجه به نوع سرطان و مرحله‌ای که در آن قرار دارند با یکدیگر متفاوت است. خوشبختانه در اکثر بیماران مبتلا به سرطان مثانه بیماری سرطان در مراحل ابتدایی و قبل از انتشار به قسمت‌های دیگر بدن تشخیص داده می‌شود.


کد مطلب: 352931

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/352931/کسانی-بیشتردر-معرض-ابتلا-سرطان-مثانه-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir