به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۷ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۳۵۲۹۸۰

۳۴ سال زندان برای چند توییت

۳۴ سال زندان برای چند توییت
گروه بین الملل:  در عربستان یک دانشجوی زن به دلیل اشتراک‌گذاری پست‌های فعالان حقوق زنان در توییتر به ۳۴ سال زندان محکوم شده است. به گفته سازمان‌های حقوق بشری این سخت‌ترین حکم قضائی در نوع خود است که تا به امروز در کشور صادر می‌شود.
این نهاد حقوق بشر حوزه خلیج فارس گفته است که دستگاه قضایی عربستان سلما الشهاب را متهم کرده که با توییت‌های خود "ثبات امنیت جامعه و حکومت را به خطر انداخته است".
سلمی الشهاب حدود ۲۵۰۰ دنبال‌کننده در توییتر دارد که در مقایسه نسبتاً کم است. او علیه سیستم قیمومیت مردان در عربستان سعودی سخن گفته و از فعال حقوق زنان، لجین الهذلول حمایت می‌کند. او در سال ۲۰۱۹ توییت کرد: «من بی‌عدالتی را رد می‌کنم و از ستمدیدگان حمایت می‌کنم». سلمی شهاب در توییتی دیگر در اواخر سال ۲۰۲ نوشت: «آزادی برای زندانیان پدرسالاری.»
این دانشجوی دوره دکترای دندانپزشکی و مادر دو فرزند در واقع در بریتانیا زندگی می‌کند. با این حال، او در ژانویه ۲۰۲۱، چندی پیش از پایان یک سفر جهت دیدار با خانواده در عربستان سعودی دستگیر شد. سلمی الشهاب را در ابتدا به شش سال زندان محکوم کردند، این حکم اکنون در مرحله تجدید نظر به میزان قابل توجهی تشدید شده است.
بر اساس این حکم، پس از ۳۴ سال زندان، به مدت ۳۴ سال دیگر ممنوعیت سفر وجود دارد. بر این اساس، الشهاب احتمالاً اگر زودتر از موعد آزاد نشود، باید تا پایان عمر در عربستان بماند. گفته می‌شود این حکم همچنان قابل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور است.به گزارش خبرگزاری آلمان او شیعه‌مذهب است؛ گروهی که در عربستان سعودی سنی‌مذهب اقلیت محسوب می‌شود و وابستگان به آن مورد تبعیض قرار می‌گیرند."کانون حقوق بشر خلیج" این حکم را پیامی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی پادشاهی سعودی به منظور "تهدید و ارعاب همه فعالان اینترنتی" ارزیابی کرده است. به نوشته این نهاد حقوق بشری "این سرنوشت همه کسانی است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند".
"سازمان حقوق بشر سعودی در اروپا" (ESOHR) نیز این حکم را "بی‌سابقه و خطرناک" توصیف کرده است.


 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها