به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۷ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۳۵۲۹۸۱

تاثیر حذف‌ قرعه‌کشی خودرو در بازار آزاد

تاثیر حذف‌ قرعه‌کشی خودرو در بازار آزاد
گروه اقتصادی:  حذف قرعه‌کشی از فرآیند فروش محصولات ایران خودرو و سایپا دوباره به تیتر اخبار حوزه خودرو تبدیل شده است. موضوعی که در ۲۴ ساعت گذشته بعد از صحبت‌های سخنگوی وزارت صمت با خبرگزاری ایرنا مورد توجه قرار گرفت، اما درواقع زمزمه‌های آن ابتدای تیرماه شنیده می‌شد و اثر حذف قرعه‌کشی از فرآیند فروش خودرو را الان می‌شود در بازار آزاد احساس کرد. قیمت تارا دستی که یکی از ۱۱ محصول حذف شده از فرآیند قرعه‌کشی است، روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۵ میلیون تومان از اول ماه کمتر بود. خریداران کوییک دنده‌ای نسبت به ابتدای ماه ۹ میلیون تومان کمتر پرداخت می‌کردند و کاهش قیمت کوییک R که به‌اسم کوییک دورنگ معروف شده، در همین مدت پنج میلیون تومان بوده است. افت پنج تا ۱۵ میلیون تومانی این مدل‌ها نمی‌تواند رقم چشمگیری باشد، اما این وقایع را می‌توانیم به ماجرای حذف قرعه‌کشی از فرآیند قرعه‌کشی ارتباط بدهم، چون در همین بازه زمانی یعنی ابتدای تیرماه تا الان قیمت دنا تیپ یک که برای خرید آن از کارخانه باید منتظر منتظر قرعه‌کشی ماند، چهارمیلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
محصولات ایرانخودرو؛ افت ۱۵ میلیونی قیمت تارا دنده‌ای
تارا اتوماتیک و دنده‌ای همراه دنا پلاس توربوشارژ دنده‌ای و اتوماتیک چهار محصول حذف شده ایرانخودرو از فرآیند قرعه‌کشی هستند. این خبر را سخنگوی وزارت صمت اولین بار روز دوم مرداد امسال مطرح کرد و ظرف این مدت شاهد کاهش جزیی ارزش تارا اتوماتیک و دنده‌ای در بازار آزاد بودیم. تارا دنده‌ای بیشترین افت قیمت را از این اتفاق تجربه کرده است. قیمت تارا دنده‌ای در بازار آزاد اولین روز مرداد امسال ۴۶۵ میلیون تومان بود و امروز سایت‌های اقتصادی مقابل اسم این محصول رقم ۴۵۰ میلیون تومان را قرار دارند. یعنی در کمتر از یک ماه ۱۵ میلیون تومان از قیمت تارا دنده‌ای کاهش پیدا کرده است. تارا اتوماتیک که جزو گران‌ترین خودور‌های داخلی است، روز چهارشنبه ۲۶ مرداد با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان رد و بدل می‌شد و اولین روز مرداد خرید آن پنج میلیون تومان بیشتر تمام می‌شد. وضعیت برای دو مدل دنا یعنی نسخه‌های توربوشارژ دنده‌ای و اتوماتیک تا حدود متفاوت بوده است. این دو خودرو روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه در بازار آزاد با همان قیمت ابتدای ماه معامله شدند، اما جالب بدانید دنا تیپ یک ساده که هنوز برای خرید آن باید منتظر قرعه‌کشی ماند، طی این مدت چهار میلیون تومان گران شده و روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ۴۱۱ میلیون تومان ارزش داشت.
محصولات سایپا؛ افت ۹ میلیونی کوییک دنده‌ای
قیمت کوییک معمولی یا همان دنده‌ای در بازار آزاد از ابتدای تیرماه ۹ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت کوییک معمولی چهارشنبه ۲۶ مرداد ۲۰۷ میلیون تومان بود و اولین روز ماه برای خرید آن از بازار باید ۲۱۷ میلیون تومان پرداخت می‌کردید. علاوه بر کوییک معمولی، طبق اعلام وزارت صمت کوییک دنده‌ای R که به‌اسم کوییک دنده‌ای دورنگ معروف شده کنار ساینا S محصولات سایپا هستند که از فرآیند قرعه‌کشی حذف شدند. قیمت کوییک R در کمتر از یک ماه با افت پنج میلیون تومانی از ۲۲۳ میلیون تومان به ۲۱۷ میلیون تومان رسیده است. ساینا S، اما چهارشنبه ۲۶ مرداد بدون تغییر نسبت به اولین روز ماه در بازار آزاد دست به دست می‌شد. البته این ارقام را سایت‌های اقتصادی به عنوان قیمت روز خودرو روی خروجی خود قرار دادند وگرنه وقتی سراغ آگهی‌ها می‌رویم ممکن با فروشنده‌هایی را پیدا کنیم که با ارقام کمتری حاضر به فروش هستند. مثلا قیمت ساینا S مدل ۱۴۰۱ توسط برخی از فروشند‌ها تا حدود ۲۰۰ میلیون تومان پایین آمده و بعضی از فروشنده‌های کوییک R مدل امسال به‌جای رقم ۲۱۷ میلیون تومان، ارقامی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد می‌دهند.
تاثیر حذف قرعه‌کشی در قیمت خودرو‌های داخلی
خودرو قیمت اول مرداد قیمت ۲۶ مرداد تغییر
تارا دستی ۴۶۵ میلیون تومان ۴۵۰ میلیون تومان ۱۵ میلیون تومان کاهش
تارا اتوماتیک ۵۹۵ میلیون تومان ۵۹۰ میلیون تومان پنج میلیون تومان کاهش
دنا پلاس توربوشارژ دنده‌ای ۴۹۳ میلیون تومان ۴۹۳ میلیون تومان -
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۵۰۹ میلیون تومان ۵۰۹ میلیون تومان -
ساینا S ۲۱۶ میلیون تومان ۲۱۶ میلیون تومان -
کوییک دنده‌ای ۲۱۶ میلیون تومان ۲۰۷ میلیون تومان ۹ میلیون تومان کاهش
کوییک دنده‌ای R ۲۲۳ میلیون تومان ۲۱۷ میلیون تومان پنج میلیون تومان کاهش
مرجع : سایت فرارو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها