به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۸ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۳۵۳۱۲۰

نهضت ملی در شهر تهران هیچ واحدی ندارد

نهضت ملی در شهر تهران هیچ واحدی ندارد
گروه اقتصادی: مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار داشت: قیمت هر واحد نهضت ملی مسکن بستگی به منطقه ساخت، به تعداد طبقات و متراژ دارد . همچنین قیمت براساس فهرست بهای مشخص شده با انبوه سازان و تعدیل احتمالی قیمت‌ها مشخص می‌شود و اساسا قیمت نهایی پس از اتمام پروژه تعیین خواهد شد.
به گزارش ایلنا، خلیل محبت‌خواه با تاکید بر اینکه هیچ واحدی از نهضت ملی مسکن در شهر تهران ساخته نمی‌شود، اظهار داشت: در شهر تهران، پروژه نهضت ملی مسکن تنها در قالب خودمالکی‌ها در دستور کار است وگرنه به هیچ وجه در داخل شهر تهران واحدی تحت عنوان نهضت ملی مسکن به اجرا نمی‌رسد. 

وی ادامه داد: در پروژه‌های خودمالکی قرار نیست افراد مالک واحدی را به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند و دولت هیچ سهمی نخواهد داشت. افرادی که دارای زمین یا ملک فرسوده هستند می‌توانند وارد پروژه نهضت ملی مسکن شوند اما شرط تعلق تسهیلات ارزان قیمت به واحد‌های خودمالکی این است که افرادی که مالک برای این واحدها معرفی می‌کند، واجد شرایط نهضت ملی مسکن باشند. دولت و وزارت راه و شهرسازی تنها این افراد را برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می‌کند و سهمی در واحدها نخواهد داشت. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: ساز و کار این است که مالک برای هر واحدی که در اراضی خود می‌سازد می‌تواند تسهیلات ارزان قیمت دریافت کند که آن واحد را به افراد واجد شرایط نهضت ملی مسکن تحویل دهد. به عبارت دیگر به هر تعداد فرد واجد شرایط نهضت ملی مسکن معرفی کند، می‌تواند تسهیلات دولتی دریافت کند.

محبت‌خواه افزود: شکل دیگر این است که افرادی که زمین دارند و به دنبال تغییر کاربری برای نهضت ملی مسکن یا الحاق اراضی به پروژه نهضت ملی مسکن هستند. ساز و کار این نوع خودمالکی متفاوت است و مالک باید سهم دولت و شهرداری را تحویل دهد به این شکل که سرانه‌ها را پرداخت کند. در این حالت مالک یا باید واجدین شرایط را خودش به دولت معرفی کند یا اینکه دولت از لیست واجدین شرایط افراد را انتخاب می‌کند. 

وی با بیان اینکه این شکل از همکاری به مصالحه بین طرفین بستگی دارد، گفت: سهم طرف می‌تواند بین ٣٠درصد -٧٠درصد  یا ٢٠ درصد -٨٠ درصد باشد. باید توجه داشته باشیم در این مدل از همکاری‌ها با تغییر کاربری اراضی، ارزش افزوده زمین مالک افزایش پیدا می‌کند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره سهم استان تهران، ادامه داد: نهضت ملی مسکن در استان تهران به غیر از خودمالکی‌ها که محدودیتی ندارد، در شهرهای پرند، ایوانکی، پاکدشت، رباط کریم، نصیرشهر، هشتگرد، دماوند و فیروزکوه ساخته می‌شود. سهم استان تهران ١۵۵ واحد در هر سال است که در طول ۴ سال به حدود ۶٠٠ هزار واحد می‌رسد که ساخت این تعداد واحد بین شهر های جدید، شهرهای بالای ١٠٠ هزار نفر و شهرهای کمتر از ١٠٠ هزار نفر ساخته می‌شود. 

محبت‌خواه تاکید کرد: برای ساخت سهم استان تهران از نهضت ملی مسکن دو سال، زمین تامین شده است اما در مناطقی مانند شهر جدید ایوانکی یا در شهرهایی که قرار است زمین الحاق شود مانند قرچک، ورامین و پیشوا این امکان وجود دارد که اراضی را به چند نفر یا یک نفر تحویل دهیم تا خودشان نسبت به ساخت اقدام کنند. 
وی درباره قیمت نهایی واحد‌های نهضت ملی مسکن گفت: قیمت هر واحد نهضت ملی مسکن بستگی به منطقه ساخت، به تعداد طبقات و متراژ دارد . همچنین قیمت براساس فهرست بهای مشخص شده با انبوه سازان و تعدیل احتمالی قیمت‌ها مشخص می‌شود و اساسا قیمت نهایی پس از اتمام پروژه تعیین خواهد شد. البته برآوردی از قیمت‌ها داریم که براساس آن آورده اولیه محاسبه می‌شود، اما قیمت نهایی با قیمت برآورد شده تفاوت قابل توجهی نخواهد داشت.
برچسب ها: مسکن ملی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها